begin augustus begint hij
12 jaar geleden
Datum: maandag 1 t/m maandag 29 augustus 2011.

Toegevoegd na 12 minuten:
De Ramadan wordt aangekondigd door een van de volgende feiten :

Als het aantal dagen van de maand Chaabane die aan de Ramadan voorafgaat 30 dagen bereikt, dan is de 31ste ontegensprekelijk de eerste dag van de Ramadan.
Als de nieuwe maansikkel zichtbaar is op de vooravond van de 30ste van Chaabane, is dat de aanvang van de Ramadan en moet men de vasten beginnen . Naar gelang de streken heerst er dus wel wat onzekerheid over de juiste datum. Dit onderstreept gewoon de relativiteit van menselijke zekerheden.
e moslimkalender baseert zich op de maan. Elke maand gaat dus van start zo gauw het eerste lijntje van de nieuwe maan zichtbaar is. In functie daarvan wordt de start van de ramadan bepaald. In België is het de Belgische Moslimexecutieve die verantwoordelijk is voor het vastpinnen van die datum.

De precieze start van de ramadan kan verschillen van land tot land, aangezien de nieuwe maan niet overal op hetzelfde moment zichtbaar is. Door de bank genomen blijft dat verschil beperkt tot één dag.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het 1e antwoord werd toch wel heel duidelijk uitgelegd hoe dat wordt bepaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o sorry, ik bedoelde het 2e antwoord; het 1e was wat vaag.
Ramadan is de negende maand van de Islamitische kalender en tevens de vastenmaand welke wordt afgesloten met het suikerfeest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De maand ramadaan begint altijd op 1 ramadaan, logisch; februari begint altijd op 1 februari. In deze maand (de negende van de islamitische kalender) vasten moslims van dageraad (dus vóór zonsopkomst) tot zonsondergang.

In 2011 begint de maand ramadaan ten opzichte van de gregoriaanse ('westerse') kalender waarschijnlijk op 1 augustus. Dit kan één dag later zijn, want de maand ervoor (sha'ban) heeft dit jaar 29 dagen en kan dus 1 dag langer duren. Een islamitische maand duurt altijd 29 of 30 dagen, nooit korter en nooit langer. Dat heeft met de zichtbaarheid van de maan te maken.

Ieder islamitisch jaar (maanjaar) is ongeveer 11 dagen korter dan een christelijk jaar (zonnejaar), waardoor de maand ramadaan volgend jaar ongeveer 11 dagen eerder zal zijn dan dit jaar, ten opzichte van 'onze' kalender. Op de islamitische kalender blijft het altijd 1 ramadaan, zoals april altijd op 1 april begint.

Overigens kun je niet spreken van de Ramadan of 'doe jij aan ramadan?' Je vast tijdens de maand ramadaan (maanden schrijf je zonder hoofdletter en geen lidwoord ervoor, zoals december, niet de December), dus dan vraag je: 'Vast je?'.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens heeft de ramadaan ook altijd 29 of 30 dagen (afhankelijk van de zichtbaarheid van de maan). Normaliter is het zo dat als de maand sha'ban 29 dagen heeft, dan heeft ramadaan er 30 en andersom. Dit is trouwens niet altijd het geval, maar wel vaak.

Ten opzichte van onze kalender: begint ramadaan op 1 augustus, dan duurt de maand ramadaan waarschijnlijk tot en met 30 augustus. Valt 1 ramadaan op 2 augustus, dan eindigt de maand ramadaan ook op 30 augustus, hoewel theoretisch ook 31 augustus mogelijk is.

Er bestaan overigens landelijke verschillen, maar ik ga uit van Nederland. Binnen Nederland kunnen er ook nog verschillen zijn. De hanafitische rechtsschool (met name Turken in Nederland) hebben vooraf al vastgesteld dat ramadaan valt van 1 augustus t/m 29 augustus ten opzichte van de gregoriaanse kalender.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor de vaststelling, lees verder op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan#Vaststelling_van_de_tijden_van_ramadan