was het niet makkelijker voor de mens als de hemel\hel te zien waren?

ik reed in mijn auto naar huis en ik zag de maan mooie in de hemel .toen dacht ik aan dat het voor de mens makkelijk was geweest als god de hemel en de hel op een niet te bereiken plek had gezet maar wel zichtbaar voor ons zo weet je waar je naartoe gaat na de dood. twee sterretjes diep in de hemel hadden de probleem van de mens opgelost zou je denken...best wel leuke idee om naar de hemel\hel te kijken vanuit de aarde.
Nu is het vaag,compleet misterie,ook wel leuk natuurlijk maar je mag geen fouten maken en de instrukties zijn nogal verwarrend...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en de kaboutertjes laat hij ook al niet zien.......

Antwoorden (10)

Nee, het lijkt mij niet gemakkelijker om de hemel of de hel te zien! We weten niet of er een hemel of hel is. Trouwens, volgens mij leef je om te leven en niet om wat hierna komt, niet om de beloning.

De instructie`s hoe te leven draagt ieder mens in zich, het wordt vaak je geweten genoemd. De ene daad voelt goed en de andere niet.
Fouten zijn niet te voorkomen, daarvoor ben je mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hemel en de hel zijn bedacht in een periode dat mensen nog niet zo ver konden zien als nu. Men ging er echt vanuit dat de hemel zich achter de wolken zou bevinden. Sterker nog, volgens de bijbel (eerste pagina) zouden de sterren onder het hemelgewelf hangen, waarboven zich het waterreservoir zou hangen om ons water te geven. En weer daarboven zou de hemel zijn.

Nu we inmiddels zeker weten dat de hemel helemaal niet zo in elkaar steekt wordt er bij deze duidelijk onware omschrijving van de hemel gezegd dat deze 'niet letterlijk genomen moet worden'.

Maar uiteindelijk heb je wel gelijk, als er een hemel en een hel zou bestaan, dan zou het geloven in God een stuk vanzelfsprekender zijn. En zou ons leven veel ondraaglijker zijn, wetende dat een of andere dictator ons naar zijn eigen goeddunken in een hel zou kunnen storten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou makkelijker geweest zijn en vooral goed voor de wereldvrede als iedereen exact wist waar hij na zijn dood naar toe gaat. Nu vallen alle geloven over elkaar heen, omdat ''hun'' geloof het ware geloof is en het hiernamaals met of zonder maagden, met of zonder hel etc. Niemand weet het maar de extremen dringen hun onwetendheid op als de waarheid.
Ofwel, het zou niet alleen makkelijker zijn, zoals jij schrijft, maar ook beter voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt dat we anders geen normaal leven gehad hadden en alleen maar naar het hiernamaals keken.

het zal ook geen wereldvrede veroorzaken want wat je doet of laat zien oorlog zal je altijd houden..

Ik heb nog nooit bewijs uit de hemel/hel gezien daar bestaat hij denk ik niet , ik wil het eerst zien anders is het verzonnen zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed nieuws. Zowel de hemel als de hel zijn op ieder moment te zien en te ervaren.
En de instructies zitten gewoon in je geweten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweef, zweef :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks gezweef...maar bijzonder concreet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets gezweef, maar gewoon realistische woorden.. +1 van mij.
Tja, veel mensen en dan met name binnen religies denken dat DE waarheid een democratisch gegeven is: hoe meer mensen in iets geloven, hoe meer het waar is.

De grote vraag is dan: hoeveel mensen moeten ergens in geloven voor dat iets waar is?
Het antwoord is even simpel als waar: 0, nul.
DE waarheid heeft niemand nodig om er in te geloven.

Dat geldt voor alles dus ook voor zaken als God, hemel, hel, etc. (tenminste, ik geloof dat dat waar is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk ,waarom moet god er een wedstrijdje van maken, "hoe verstop ik me het best ".Zie daarom ook mijn vraag verderop.
http://www.goeievraag.nl/vraag/geloof-vanwege-besef-tijdelijk-heid.19214.
Ik denk dat men troost zoekt in een geloof , om maar het idee te hebben eigenlijk te blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je onder je kijkt zou je ook je vorige leven moeten terugzien, gelukkig is dat ook niet. bovendien al zou je je overledene familie nu al boven kunnen zien en ze niet zo hoeven missen dan je nu doet, is de verassing om ze straks te zien niet meer zo groot. de beloning zoals eerder gezegd. lijkt me ook knap verwarrend als je elke keer word afgeleid van een andere wererld boven, en onder je. stel nou dat je een romantisch avondje met je partner wil hebben, en je (voor)ouders gluren nieuwsgierig mee vanaf de zichtbare hemel?... nee, dat kun je maar beter niet weten dan he? :) je zou er maar faalangst van krijgen denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is de hel, de anderen.En de hemel kan je op vele plaatsen op aarde betreden.Ga maar eens wandelen in de Eiffel, trekken in Hardangervidde in Noorwegen,kamperen in de Beara Peninsula in Ierland.Goddelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zegt dat mensen geloven dat die twee sterretjes in de hemel, werkelijk de hemel en hel zijn? Zou dit werkelijk een verschil maken denk je? De mens wil iets concreets zien, twee flikkerende sterren aan de hemel zijn net zo concreet als de huidige voorstelling van de hel en de hemel. En ook dan nog zullen er mensen zijn, net als nu, die er niet in geloven totdat ze het werkelijk zelf ervaren.

'Instructies' zijn niet verwarrend, goedheid en oprechtheid zijn allerminst verwarrende dingen. Van binnen weet je wat goed en fout is en twijfel is helemaal niet nodig als je jezelf regelmatig afvraagt of je goed en eerlijk bezig bent. Diep van binnen zitten de instructies, je hoeft er alleen maar naar te luisteren en naar te handelen. Het is zo simpel, maar de mens wil nu eenmaal vaak dingen moeilijker maken dan nodig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je nu naar de hemel kijkt dan denk je niet dat de een ster meer betekent dan de andere, in mijn illusie denk ik aan twee speciale sterren waar iedereen na kan kijken en met duidelijke uitleg van god zou het aaneemlijker worden voor de mensen wat ze moeten doen ...om in de hemel te komen en niet in de hel
dat sommigen niet gaan geloven of de boel gaan negeren maakt het niet uit want de hel dient toch voor iets.
je gelooft ook niet dat je naar de gevangenis gaat als iets illegaals hebt gedaan ,als je nooit never een gevangenis hebt gezien. maar als je een gevangenis hebt gezien dat wil niet zeggen dat je nooit een misdrijf gaan plegen.
denk je ook echt dat R.Hitler spijt had elke dag van wat hij heeft gedaan,of waren de instructies die hij heeft gekregen gewoon anders. goed en slecht zijn geen oer-instructies maar slecht een veranderlijk ideen en per persoon afhanklijk. vermoorden is slecht maar niet bij een bepaalde groep mensen die andere instructies hebben gekregen van hun god.
god heeft het laten afweten daar wou ik naartoe...