voor zover ik weet zijn Veda's de oudste religieuze geschriften, 5000-7000 v Chr. en dat wat nu Hindoeisme wordt genoemd is in feite geen religie, maar een hele systeem van duizenden religies, filosofische scolen, stromingen, secten en culten, meeste waarvan zijn en blijven geheim) is ouder dan soemerische, oud egyptische of griekse mythologieen. hindoeisme is een soort uitkomst van een mix tussen twee verschillende culturen, nl dravidische (die was er voor) en arische (die kwam er later). tegenwordig kan men maar heel weinig zeggen over draviden, evenals andere civilisaties die er op aarde leefden. er zijn maar kleine stukjes van kennis die tot onze tijd hebben overleefd. blijkbaar ooit in het verleden was het één hele grote religie slash wetenschap, en wij kunnen het begin ervan niet (meer) zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De overtuiging, dat ergens iets of iemand de touwtjes in handen heeft, die daardoor mede-bestemt over jouw leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is of zijn de primitieve ongeorganiseerde natuurreligies, die je soms nog terugvindt bij kleine stammen, waarin de aarde en de natuur zelf en soms de zichtbare hemellichamen worden geëerd als krachten boven ons, en waarin men rituelen heeft bedacht om deze 'goden' / 'godinnen' gunstig te stemmen, teneinde zo weinig mogelijk slachtoffer te worden van natuurgeweld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is het antwoord:

http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/0454890/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, een spreekbeurt is nou niet altijd de meest betrouwbare bron ;-). het zou wel de oudste georganiseerde religie kunnen zijn, al vind ik 3000 jaar nog niet echt indrukwekkend ; volgens mij waren er toen al veel meer religies. Het zou de oudste van de huidige grootsten kunnen zijn.
Het christelijke geloof..
Alleen zie ik dat niet als religie, maar als een 'relatie'...

God had zoveel liefde voor de mens, dat Hij zijn leven gaf, opdat hij graag wil dat je hem aanneemt als vriend..

Zo zie ik dat.

Er zijn via youtube e.d. wel filmpjes te vinden van Kent Hovind, daar beargumenteerd hij het op een duidelijke manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat zo ongeveer het jongste, alleen de Islam is nog jonger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De islam is ontstaan in de 7e eeuw. Volgens moslims ontving de profeet en de boodschapper Mohammed via de aartsengel Gabriël openbaringen van God, waarin hij werd opgeroepen het geloof van Adam en Abraham opnieuw te introduceren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat het Christendom afkomstig is uit het Jodendom. En dus niet de oudste kan zijn - er is er minstens één ouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry mijn fout. Je hebt gelijk, ik vergat te zeggen dat het christendom afkomstig is uit het jodendom inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zelfs het Jodendom is niet het oudste geloof. Dus het antwoord is niet correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is volgens jou dan het oudste geloof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Christendom en het Jodendom komen weer voort uit de oudere Egyptische religies, en ook ver daardoor waren er al vormen vanreligie. De oudste vormen vind je heden ten dage nog terug bij bijvoorbeeld de Aboriginals en bij indianen in het Amazone-gebied. En dan praten we echt over veel meer dan de ons bekende 5 tot 7000 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik daar het antwoord op geweten had had ik hier wel antwoord gegeven op de vraag. Mijn punt is dat het duidelijk is uit bijvoorbeeld de Bijbel dat Abraham als een van de weinigen in zijn familie tot het geloof is gekomen, waar de overige familieleden in Ur andere geloven aanhingen. Misschien ging het hier om aanhangers van Moloch bijvoorbeeld, de naam weet ik niet van wat ik bedoel, maar er is daar al een duidelijke aanwijzing te vinden dat de Abrahamitische geloven, waarvan het Christendom dus zeker niet het oudste is zelf ook niet het oudste waren. Neem een ander voorbeeld, Noach. Noach was een van de weinigen die vast was in zijn geloof in zijn tijd. Echt bewijzen is moeilijk, maar het lijkt erop dat als je het over georganiseerde religie hebt de geloven die in de Bijbel als heidens worden omschreven misschien minstens even oud, zo niet ouder zijn dan het geloof dat zijn vormen begon aan te nemen ten tijde van Abraham. Hoe je het ook wendt of keert, Christendom kan niet het antwoord zijn op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het christemdom komt helemaal niet uit het jodendom voort. Dat hebben de katholieken ervan gemaakt om in het romeinse rijk een voet aan de grond the krijgen. Het christelijke geloof is een willekeurig mengseltje van het Egyptisch religieus denken, het judrisme en het religeus denken van volkeren uit het tweestromenland.
Er zijn relidies die 2000 jaar ouder zijn dan het christendom. Ook in Europa zijn oudere religies..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@WimHeitingaRegina, Jezus was zelf Jood, als dat niet genoeg zegt dan weet ik niet meer wat wel. Dat er invloeden op zowel het Jodendom als het Christendom zijn van buitenaf zal ik niet ontkennen, maar wat je hier beweert deugt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was eens een joodse godsdienst met een joods heilig boek. Toen kwam er een jood die door een groepje andere joden werd gezien als de messias die was aangekondigd in dat joodse heilige boek. Ook na de dood bleef een groep joodse volgelingen van deze jood bestaan. Anderen konden zich bij hen aansluiten, op voorwaarde dat ze zich eerst bekeerden tot het joodse geloof. Later pas werd die eis losgelaten omdat het groepje joden op die manier meer volgelingen konden krijgen. Dat 'je bekeren tot het joodse geloof' voor mannen inhield dat ze zich moesten laten besnijden, zal daar ongetwijfeld een rol in heben gespeeld, potentiële volgelingen waren daar vreemd genoeg lang niet allemaal even happig op. Yep, het christendom komt, wat voor invloeden er dan ook nog meer een rol speelden, zonder enige twijfel voort uit het jodendom, en heeft zich er pas later van afgesplitst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof waar ik zelf in wil.
Het is voor mezelf TE lastig om het allemaal uit te leggen en uit te zoeken.. Dit is verder maar mijn mening..
Ik ben het eens met de antwoorden betreffende de natuurgodsdiensten en het Hindoeisme maar de eerste monotheïstische godsdienst (het geloof in het bestaan van één God) was niet het christendom maar is ontstaan door Akhenaten (ook bekend onder de namen Amenhotep IV, Achnaton of Echnaton) een Egyptische farao uit de 18e dynastie (ergens in de buurt van 1360 voor chr). Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was.

Zelfs de eo schijnt het scheppingsverhaal te hebben afgeschaft vanwege de frapante overeenkomsten met het scheppingsverhaal volgens Akhenaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Serieus? Zou dat niet juist bevestigend moeten werken voor ze? In de trant van "zie je wel, men wist het zelfs al eerder, dat het op deze manier is gegaan"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed Flowermans!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Hindoeïsme is montoheïstisch.
Ik zou gokken op bijgeloof: het geloof dat bepaalde dingen/handelingen geluk/ongeluk brengen of andere voorspellende waarde hebben, terwijl die dingen/handelingen geen objectieve relatie hebben met geluk/ongeluk/het onderwerp van de voorspelling.

Georganiseerde religies met opperwezens lijken me een uitbreiding van dit soort bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt een vraag te zijn die moeilijk te beantwoorden is. We hebben de bijbel die in geschiedenis ongeveer 6000 jaar terug gaat. Denk aan Adam tot Noach en van Abraham tot de laatste profeet Maleachi. Totaal ca. 4000 jaar. Dan het nieuwe testament tot nu, ca. 2000 jaar. We leven nu in een land met een Joods Christelijke traditie waar het schijnt dat je niet meer geloven mag! Alles moet wetenschappelijk bewezen worden. Men beseft niet wat een waar geloof is. Onderzoek dit eens!!!