Zijn er godsdiensten die het roken verbieden?

Volgens mij is iedereen er wel van overtuigd dat roken de gezondheid schaadt. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die redeneren: ik mag het van God ontvangen leven niet in gevaar brengen. Maar tot nu toe heb ik op internet nog geen geloofsbelijdenis kunnen vinden waarin het roken wordt afgewezen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Antwoorden (3)

In ieder geval eentje waaraan daar in de praktijk ook nog aan gehouden wordt : de Mormonen ofwel de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Ook de niet-fundamentalistische volgelingen roken en drinken niet en gebruiken ook geen koffie en thee en even vegetarisch .

Ook sommige meer reguliere Christelijke stromingen voeren het "je lichaam is een tempel"-idee zo ver door. In elk geval wat roken en drinken aangat ; koffie en thee worden over het algemeen wel geconsumeerd, net als vlees.

Voor verschillende stromingen binnen de Islam geldt min of meer het zelfde ; met het boek in de hand kun je het zowel toestaan als verbieden.

Binnen het boeddhisme is het ideaal om alle genoemde niet te doen, maar "opgelegd inzicht is geen inzicht"; de bedoeling is dat je je zo ver ontwikkelt dat je inziet waarom het niet goed voor je is. Dat geld voor roken, drinken, vlees eten en meer kleine menselijke zonden.

Om hier niet een hele lange lijst van te maken kun je over het algemeen stellen dat binnen de meeste religies schadelijk gedrag als roken ongewenst is (waarvoor allerlei argumenten, soms met hangen en wurgen en een flinke dosis creativiteit uit de heilige schriften gehaald kunnen worden), en naarmate de religie in zijn algemeenheid strenger is en meer verplichtingen oplegt, is de kans groter dat (ook) roken voor de gelovigen verboden is. Hoe toleranter de religie / stroming, hoe toleranter ook tegenover de persoonlijke keuze voor roken , drinken etcetera.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar echt letterlijk verbieden op grond van een letterlijke tekst in de bijbel / koran/ whatever : nee. Die boeken zijn namelijk geschreven in een tijd dat we nog niets wisten over de schadelijke gevolgen van roken en roken zeker nog geen gemeengoed was. Vergeet niet dat de sitgarét pas de vorige eeuw echt is uitgevonden.
Je kunt het dus alleen maar verbieden op basis van interpretátie van teksten die op bijvoorbeeld je gezondheid zouden kunnen slaan, of drugs in zijn algemeenheid, of de geldverspilling die er mee gepaard gaat, etcetera. Het woord "roken" zul je vrees ik tevergeefs zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangezien de godsdiensten voor een groot deel zijn ontstaan voordat het roken was uitgevonden is het logisch dat je die regel nergens kunt vinden.
Maar er zijn wel gelovigen die het roken afwijzen op grond van een Bijbeltekst. In 1 Korinthiërs 6 vers 19 staat namelijk: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?". De redenering is dan dat je je lichaam om die reden rein moet houden, en het daarom niet mag vervuilen door te roken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals Amadea zegt staat het inderdaad er niet letterlijk in. Maar alle religies menen dat onze lichaam 'heilig' is en dat we daar goed voor dienen te zorgen. Om zo het beste/optimale uit onszelf te halen (denk maar aan bijv. een betere conditie, waardoor we in staat zijn om lichamelijk meer zaken voor elkaar te krijgen). Er is geen enkel religie wat ons voorschrijft dat we ons lichaam mogen verwaarlozen en dat we het slecht mogen behandelen, het tegendeel juist. En veel menen dat het tegendeel betekent dat het niet goed is om te roken of alcoholistische dranken te drinken. Zo zijn er in alle religies niet alle geboden en verboden letterlijk geschreven, maar dienen we van meer 'algemene' regels het e.e.a. af te leiden en te vertalen naar hetgeen wij doen. Want het is onmogelijk om voor ieder (toekomstig) handeling apart te benoemen of het wel of niet goed is. Zo hoor ik vaak atheïsten roepen; 'waarom staat er niet in de bijbel of koraan hoe je dit-en-dat bouwt?' Dan zit ik hun echt aan te kijken, zo van 'meen je dit nou serieus?!?'.
Jehovah's Getuigen roken niet.