Welk geloof of religie is het oudste wat er bestaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

voor zover ik weet zijn Veda's de oudste religieuze geschriften, 5000-7000 v Chr. en dat wat nu Hindoeisme wordt genoemd is in feite geen religie, maar een hele systeem van duizenden religies, filosofische scolen, stromingen, secten en culten, meeste waarvan zijn en blijven geheim) is ouder dan soemerische, oud egyptische of griekse mythologieen. hindoeisme is een soort uitkomst van een mix tussen twee verschillende culturen, nl dravidische (die was er voor) en arische (die kwam er later). tegenwordig kan men maar heel weinig zeggen over draviden, evenals andere civilisaties die er op aarde leefden. er zijn maar kleine stukjes van kennis die tot onze tijd hebben overleefd. blijkbaar ooit in het verleden was het één hele grote religie slash wetenschap, en wij kunnen het begin ervan niet (meer) zien...

De overtuiging, dat ergens iets of iemand de touwtjes in handen heeft, die daardoor mede-bestemt over jouw leven

Dat is of zijn de primitieve ongeorganiseerde natuurreligies, die je soms nog terugvindt bij kleine stammen, waarin de aarde en de natuur zelf en soms de zichtbare hemellichamen worden geëerd als krachten boven ons, en waarin men rituelen heeft bedacht om deze 'goden' / 'godinnen' gunstig te stemmen, teneinde zo weinig mogelijk slachtoffer te worden van natuurgeweld.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurgodsdienst

Hier is het antwoord: http://scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/0454890/

Het christelijke geloof.. Alleen zie ik dat niet als religie, maar als een 'relatie'... God had zoveel liefde voor de mens, dat Hij zijn leven gaf, opdat hij graag wil dat je hem aanneemt als vriend.. Zo zie ik dat. Er zijn via youtube e.d. wel filmpjes te vinden van Kent Hovind, daar beargumenteerd hij het op een duidelijke manier.

Ik ben het eens met de antwoorden betreffende de natuurgodsdiensten en het Hindoeisme maar de eerste monotheïstische godsdienst (het geloof in het bestaan van één God) was niet het christendom maar is ontstaan door Akhenaten (ook bekend onder de namen Amenhotep IV, Achnaton of Echnaton) een Egyptische farao uit de 18e dynastie (ergens in de buurt van 1360 voor chr). Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was. Zelfs de eo schijnt het scheppingsverhaal te hebben afgeschaft vanwege de frapante overeenkomsten met het scheppingsverhaal volgens Akhenaten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monotheïsme

Ik zou gokken op bijgeloof: het geloof dat bepaalde dingen/handelingen geluk/ongeluk brengen of andere voorspellende waarde hebben, terwijl die dingen/handelingen geen objectieve relatie hebben met geluk/ongeluk/het onderwerp van de voorspelling. Georganiseerde religies met opperwezens lijken me een uitbreiding van dit soort bijgeloof.

Het blijkt een vraag te zijn die moeilijk te beantwoorden is. We hebben de bijbel die in geschiedenis ongeveer 6000 jaar terug gaat. Denk aan Adam tot Noach en van Abraham tot de laatste profeet Maleachi. Totaal ca. 4000 jaar. Dan het nieuwe testament tot nu, ca. 2000 jaar. We leven nu in een land met een Joods Christelijke traditie waar het schijnt dat je niet meer geloven mag! Alles moet wetenschappelijk bewezen worden. Men beseft niet wat een waar geloof is. Onderzoek dit eens!!!