Waaraan ligt, historisch gezien, antisemitisme ten grondslag?

Afgezien dus van de issues rondom de oprichting van de staat Israël in 1948.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

De wortels van de jodenhaat zijn te vinden bij het katholicisme en de islam. Mohamed was erg goed bekend met joodse stammen in zijn omgeving en moest er niet zoveel van hebben, hoewel veel concepten en verhalen van de tora zijn overgenomen. Katholieken zie joden als misleide mensen die de komst van de messias niet hebben onderkend en ook de gebeurtenissen rond de kruisiging werden de joden zwaar aangerekend.
Een verdere reden is economisch, in de hogere lagen van de West Europese maatschappij waren joden oververtegenwoordigd en afgunst gaat graag gepaard met verdachtmakingen en haat. De enorme kapitaalkracht en indirecte politieke invloed van de familie Rothschild heeft ook wel kwaad bloed gezet. Op kleinere schaal waren mensen ook vaak afhankelijk van joodse handelaars, en werden ze vaak tegen elkaar uitgespeeld, net zoals nu de boeren nog door supermarktketens worden afgeknepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat niet om haat tegen alle Semieten, maar tegen een bepaald semitisch volk, namelijk Israëlieten. Arabieren zijn ook Semieten, maar zij behoren nu juist vaak tot
de ergste 'antisemitisten' van dit moment.

Onder andere:
- In Egypte na de tijd van Jozef trad 'antisemitisme' op: Farao voelde zich
bedreigd (Zie Ex. 1:9, 10), vgl. gastarbeiders nu. De jongetjes werden gedood.
- In Kanaän na de ballingschap: inwoners zagen teruggekeerde Joden
als concurrenten. Zie de boeken Ezra en Nehemia.
- De Jodenhater Haman in Perzie, in Ester 3,4,5. Hij haatte dit aparte volk.
- In Frankrijk na 1870-71 werd er een zondebok gezocht voor de
nederlaag in de oorlog met Duitsland. De Dreyfusz-zaak hield de
gemoederen bezig.
- In Hitler-Duitsland: Joden hadden geldwezen in handen, beheersten
dagbladpers. Nazi-ideologie speelde een rol. Die trof trouwens niet
alleen Joden, maar ook zigeuners.
- In Midden-Oosten nu: concurrentie, landbezit.

Daarom verklaren menselijke factoren dan ook niet alles, het is veel dieper.

Voor de diepere oorzaak moeten we naar Gen. 3:15 - verklaring van deze tekst
Satans aanval richt zich op het volk van de Messias en op de Messias van het volk. Het doel van de duivel is het uitroeien van het volk van Israel.
De duivel wil voorkomen dat het Messiaanse rijk eens op aarde gesticht zal worden
wanneer de Here Jezus zal terugkomen.

Er zal overigens nog een zeer benauwende tijd uitbreken voor de Joden voordat Christus daadwerkelijk terug zal komen. Dit is de tijd van de Grote Verdrukking waar de Bijbel over spreekt, het betreft een tijd waarin Israel zijn zeggenschap over
hun land verliest door het sluiten van een verbond ( met de EU of NAVO ??)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tenach is de bijbel van het jodendom. Het joodse volk is er in geslaagd door de eeuwen heen op basis van dit boek een eigen religie en cultuur te ontwikkelen en te handhaven. Dit dus op basis van geschreven woorden. Daardoor was en is de joodse cultuur in principe ook erg eenvormig en herkenbaar ook al zijn de joden over de hele wereld verspreid. Vanuit de tenach hield men ook strikt vast aan de joodse wetten en regels, ook als die botste met de lokale wetten en regels.

De consequentie daarvan is dat joodse gemeenschappen zich vaak concentreerde in bepaalde wijken in steden en, belangrijker nog, niet integreerde met de lokale bevolking. Binnen steden zijn er namelijk in alle tijden wel wijken met specifieke samenstellingen maar deze integreren met enkele generaties doorgaans met de lokale bevolking.

Wat je dan overhoudt is een herkenbare groep mensen binnen een grote gemeenschap waarvan het ook nog eens lijkt of ze allemaal welvarend en rijk zijn. Dat wordt dan een makkelijke groep om het leed van de wereld, politieke belangen en persoonlijke frustratie op af te wentelen.

Bovenstaande is in notedop een historische / sociologische verklaring voor anti-semitisme.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie de link voor een beschrijving van oorzaken van anti-semitisme vanuit verschillende gezichtspunten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ook een goede vraag. Ik zou die op GV zetten ;-) Overigens is het maar de vraag of dat dit zo is. Als je over een lange periode kijkt (bijvoorbeeld 2000 jaar) zou het zomaar kunnen zijn dat de hedendaagse joden die van 2000 jaar geleden niet als jood herkennen en vice versa.