Wat is een heiland cq zaligmaker?

In het christelijk geloof worden de woorden heiland en zaligmaker gebruikt. Ze slaan dan op Jezus. Ik kan via google wel synoniemen vinden. Ik begrijp hieruit dat Jezus, redder, heiland en zaligmaker als synoniemen voor elkaar worden gebruikt. Ik kan dus genoeg synoniemen vinden, maar nergens wordt echt uitgelegd wat al deze synoniemen nou precies betekenen.

Is er iemand die dit kan toelichten? En klopt het inderdaad dat Jezus, redder, heiland en zaligmaker verschillende woorden zijn voor hetzelfde begrip?

En dan de bonusvraag: worden deze begrippen alleen in het christelijk geloof gebruikt of kun je heiland ook gebruiken voor andere personen. Dus als iemand door een brandweerman gered wordt uit een brandend huis dat hij zegt tegen de brandweerman: oh, mijn redder, mijn heiland, mijn zaligmaker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Heiland betekent zaligmaker en is als Nederlandse vertaling gebaseerd op het Latijnse wooord salvator. Er is etymologische verwantschap met het werkwoord helen: gezond maken. Een heiland is een heelmaker. Jezus wil een gebroken bestaan weer helen. Een arts kan jou lichamelijk weer gezond maken, maar niet je hele bestaan.
Zalig betekent gelukkig. Niet gewoon gelukkig in de betekenis zoals wij dat nu meestal gebruiken, maar hemels volkomen gelukkig. Waar dat woord vandaan komt is niet duidelijk, maar dat kan ook Latijn zijn namelijk: salvus = behouden, gezond ; salus = heil, gezondheid. Als een brandweerman je uit een penibele situatie heeft gered, dan ben je hem dankbaar en voel je je gelukkig. Maar dat is geen blijvend gevoel, je leeft verder en er gebeuren ook dingen waar je niet blij mee bent. Je bent uit de brand tijdelijk gered. Maar er is er maar Eén die jou voor eeuwig kan redden. Dat is de Heiland.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, duidelijk verhaal +. ik snap een stuk beter wat het woord precies inhoudt. Deze omschrijving kon ik verder nergens op internet vinden. Ik denk dat men er van uitgaat dat iedereen wel weet wat er bedoeld wordt. Dit betekent dan dus wel dat wanneer er iemand is, bijvoorbeeld een andere god dan de christelijke, die het voor elkaar krijgt om mij hemels volkomen gelukkig te maken, dat dat dan ook een zaligmaker cq een heiland kan zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Er is maar één God. Of je Hem Jahweh, Jehova, Allah, of Eeuwige noemt maakt in mijn visie niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk hoor +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord: duidelijk verwoord, ik begrijp nu veel beter wat er bedoeld wordt tov de eerdergenoemde synoniemen. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Oeh, mooie vraag!

In de bijbel is Jezus inderdaad zowel heiland als zaligmaker als redder. En eigenlijk worden ze allemaal als hetzelfde bedoelt. Als een soort van verering! Jezus (God) zal de mensen redden, zal het leven zalig maken.

Ik zou het zelf niet zeggen tegen een brandweerman dat hij heiland of zaligmaker is. Het geeft meer iets nog groters aan, iets ontastbaars groot. Redder uiteraard wel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrippen uit een ver verleden. Inconsistent en aanwijsbaar onjuist gebruikt. Als je in de bijbel gelooft, dan zal je lezen dat je voorbestemd bent om al dan niet zalig te worden. Maar de gelovers graaien van alles bij elkaar om hun macht te behouden. Ze lijken op dat gebied een beetje op de oude ministers in Tunesië: om te blijven zitten zweren ze desnoods hun politieke overtuiging af.
Is er iets nieuws?