Waarom geloven Boeddhisten in zoveel verschillende goden en wat is de rol van Boeddha daarin? Is hij de oppergod van de Goden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Boeddhisten geloven eigenlijk helemaal niet in goden, dat wil zeggen niet in het soort god wat de christenen of de islamieten kennen. De Boeddha is in ieder geval al helemaal geen god en dus zeker niet een oppergod. Daarom is het Boeddhisme een non-theïstische wereldreligie (een religie zonder god). Deva (godheid) is een verzamelnaam voor alle goddelijke of bovennatuurlijke wezens, en wordt zowel in het boeddhisme als het hindoeïsme gebruikt. De diverse goden in het boeddhisme hebben ieder een eigen karakter en personage. In de Tripitaka (de vroegste geschriften van het boeddhisme) worden vele goden genoemd, die vaak ook in conversatie treden met Gautama Boeddha en zijn monniken. In het boeddhisme worden verschillende bestaanswerelden beschreven, voornamelijk gebaseerd op de algemene ervaringen van de levende wezens die erin verkeren: goden (plezier), half-goden (aangenaam maar jaloers), mensen, dieren (lage intelligentie), hongerige geesten (zeer onbevredigd), en hellewezens (extreem lijden). Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen. De leer erkent immers het bestaan van totaal andere bestaanswerelden, variërend van bijna hemelse omstandigheden waar de goden verblijven, maar ook van helse bestaanswerelden. Maar dit alles hoef je niet te geloven om toch boeddhist te kunnen zijn.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme

Naar mijn weten hebben Boeddhisten helemaal geen goden, ik denk dat je ze verward met Hindoes. Deze hebben wel meerdere goden. Boeddha was echter een prins (niet dik zoals je in alle beeldjes ziet.) Met veel kennis over het leven van de mens en nog altijd geloven veel mensen hierin.

Boeddhisten geloven inderdaad niet in goden. Het boeddhisme gelooft in Boeddha. Boeddha is een verlichte. Hij heeft bepaalde ideeën gekregen hoe de wereld in elkaar zit. Mensen die in zijn ideeën geloven noemen we Boeddhisten. Boeddha gelooft bijvoorbeeld dat al het leven lijden is. Hij zegt dat dat lijden ontstaat door verlangen. Boeddha gelooft niet dat een mens een ziel heeft die van oorsprong goddelijk zou zijn. Hij gelooft ook niet in een goddelijke schepper, hij kan een schepper niet verenigen met een wereld waarin veel kwaad en leed bestaat. Volgens Boeddha heeft alles wat gebeurt te maken met oorzaak en gevolg, beloning en straf. Hij zegt Goden zijn personificaties van de eeuwige wetmatigheid van de kosmos. Toegevoegd na 3 minuten: Bij het Hindoeïsme geloven ze in heel veel goden.

Bronnen:
Boek: Wegen naar verlossing (bestemd voor...