Wat moet ik nou geloven?

naar aanleiding van een linkje in het profiel van Alslajemelevend heb ik de film Zeitgeist gekeken...part 1 en 2
ik ben totaal in de war....
ik ben enigszins gelovig opgevoed, heb er later niet al te veel meer aan gedaan maar vierde nog wel kerst en dergelijke. nu is de hele theorie van Jezus/god weggevaagd...ik snap er niks meer van..
Ik snap de theorie dat wij in feite Horus aanbidden.
Maar ik weet nu niet meer wat ik nou met bijvoorbeeld kerst moet doen/voelen. ik voel me echt in de maling genomen..

de film klinkt zo aannemelijk, maar dat klonk het verhaal van Jezus ook... wat is nou waarheid??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond Prins loopt de gehele dag achter mij aan. Houdt hij van mij of denkt hij 'om 5 uur krijg ik weer te eten'?
We zullen het nooit weten en ik heb afgeleerd om mij daar druk over te maken...
Begrijp de samenhang met jouw vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met kerst vier je dat de dagen weer langer worden (vandaar al die lampjes) en jezus is in het voorjaar geboren! (ik dacht in Maart maar dat weet ik niet helemaal precies.) ik geloof wel dat jezus bestaan heeft.. ik geloof niet in god en al helemaal niet in de bijbel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Jezus is ergens eind september geboren als je alle data terugrekend. Ik heb de bron zo niet bij de hand, maar dit is natuurlijk niet de eerste discussie daarover en deze is blijven hangen. Maar was DAT wel de historische Jezus uit de Bijbel ? En was hij wel of niet een Koning ? De waarheid zullen we vermoedelijk nooit meer boven tafel krijgen - te veel gelovigen in ieder kamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He guys, als je al serieus gaat denken over wanneer iets exact is gebeurd, dan ben je toch wel raar bezig.

Antwoorden (11)

De waarheid qua geloof is waar je zelf in wilt geloven.

Niemand kan je vertellen wat exact de waarheid is, maar niemand kan je vertellen waar je wel en niet in kan geloven. Bewijzen zijn vaak in een bepaalde context geplaats waardoor ze sterker lijken dan ze eigenlijk zijn en het tegendeel kan dan bewezen worden.

Geloof in waar je zelf achter staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar iedereen gelooft wat anders. Dat betekent toch dat er een waar is en de rest verzonnen is?
Zou je dan niet jezelf moeten indekken en se iets vagere geloven nekijken. Christendom en Jodendom zijn zo specifiek en aantoonbaar onjuist. Daarbij komt dat Christendom en Jodendom criminele organisaties zijn (gisteren gelezen over het catholicisme in 1500/1600 en het kwaad dat werd aangericht tegen voornamelijk de Joden. Racisme pur sang, a la Hitler en zijn maten.
Als je in een sprookjesverhaal wil geloven dan doe je je best maar. Je houdt alleen jezelf voor de gek.

Je kan ook simpel nadenken (nou simpel, voor veel mensen is het te moeilijk) en alleen feiten vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken de film niet, maar er zijn zoveel boeken en films die het verhaal van de getuigenissen zoals die zijn opgeschreven in de bijbel verwarren.

Allereerst "hou het simpel" vele van de boeken en films gaan uit van stellingnames en dat lijkt vechten tegen de bierkaai omdat je met ongrijpbare "geesten" werkt.
de bijbel spreek dan van afgoden die niet spreken en handelen.

Het simpelste is je in te leven in de mensen die hun verhaal hebben op geschreven (de evangelieen)
en vanuit daar te denken.

Je kan van alles er bijhalen maar wat belangrijk is
is dat Jezus blijkbaar zodanige invloed heeft gehad op hun persoon en leven dat ze totaal veranderd zijn.
Hoe ze het ook brengen, ze geven inzicht in hun verandering en delen die met je, tenslotte is dat hun levensdoel ook geworden.
Het moet dus ook mogelijk zijn ze te doorgronden
bovendien als God bestaat dan zal hij je zeker helpen om het te doorgronden.
zoekt en gij zult vinden.
en nog eentje; de Heilige Geest zal u bijstaan
want Hij zal over mij spreken en alles wat IK u gezegd hebben bevestigen (beetje vrij vertaald)

dus menselijke getuigen en een geestelijk getuige
hoor je het van 1 dan hoef je het niet te geloven hoor je het van 2 dan staat het vast.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdiep je eens in de historie van de bijbel, dan zie je dat geen barst van is overgebleven van de oorspronkelijke in het grieks geschreven teksten. Zelfs Newton, die voor zijn eigen duidelijkheid de gehele bijbel uit het oorspronkelijk Grieks heeft vertaald, kwam al tot de ontdekking, dat het Christendom niet gebaseeerd kon zijn op de oude verhalen die wij citeren in de bijbel.Ook vriend Erasmus heeft zijn tanden stukgebeten op het zootje ongeregeld dat wij de bijbel noemen.
capthavoc
14 jaar geleden
Ik ben maar een simpele gelovige het gaat mij niet om de historie.
Maar wel om de mensen in die historie.
Die zijn door wat ze hebben gezien veranderd en hebben iets wat we dan geloven noemen. Geloven is ook zoals het er staat geloven in de dingen die men niet ziet en hopen op hetgeen niet gezien kan worden.
Ik weet 2 dingen ,Jezus heeft bestaan en de apostelen hebben bestaan.
Het 3de "ongeziene" bestaat ook. zoals Jezus hen verteld heeft en dat heb ik mogen ervaren en deel ik nu met die apostels.
En alles wat daar zeg maar uit is voorgevloeid
goed of kwaad zijnde in andersmans oog heeft deze basis boodschap. Ik kan hooguit zeggen ik heb de boodschap begrepen
Het evangelie betekent ook goede of blijde boodschap
Het heeft nix met een historische boodschap te maken
maar met de boodschap achter de historie die gelopen is zoals ze gelopen is.
mensen maken historie God niet.
Hi Cindy

Het goede van niet geloven is, dat je niet een vaag verhaal nodig hebt om dingen te begrijpen. Het verschijnsel van onbegrijpelijke dingen heeft een aantal mensen doen besluiten een verhaal te verzinnen, waarmee je zogenaamd alles kon verklaren. Eerst door de Egyptenaren en later door de christenen. Natuurlijk hebben latere schrijvers veel 'geleend' van eerder schrijvers. Christendom leunt zwaar op de verhalen uit Egypte en de Islam steunt weer zwaar op het Christendom. Latere religies (mormonen en vele anderen) hebben alle hetzelfde gedaan: aangepast aan de inzichten van de nieuwe vertellers.
Religies zijn er altijd op gericht geweest 'Het Volk' in toom te houden.
Je zult moeten accepteren, dat de mens niet bijzonder is, dat het leven geen doel heeft en dat hemel en aarde niet speciaal voor ons is gemaakt. Als je dat na enige tijd nog niet kunt en je voelt je daar niet happy bij, dan moet jij je maar aanmelden bij de humanisten of je bezig gaan houden met een andere religieuze, maar niet dogmatische stroming. Boedisme bijvoorbeeld is ook maar een verhaaltje, maar onschuldig en geeft ook antwoord op alle vragen. Ik ben een atheist geworden, maar in de overgangstijd ,als ik in een religieuze bui had, dan kostte het mij geen moeite om te denken in termen van Tolkien: middelaarde en elfen. Nu heb ik dat niet meer nodig: je leeft hier en nu, en niet voor een toekomstig plekje in de hemel, die natuurlijk niet bestaat, evenmin als God en evemin als de Duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is jouw geloof. Die jij verspreidt, als iemand door jouw worden aangetrokken voelt is dat prima. Als hij dat niet is is dat ook prima, toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzinnige reactie. Ieder antwoord is immers je mening geven. En je wordt geacht in je mening te geloven.
Sinds de beginning... proberen bepaalde personen hun geloof (of ongeloof) te verspreiden. Soms door dwang, soms door oorlog, soms door andere geloven af te kraken.
Het moet heel groot worden omdat ze dan niet alleen zijn.

De religies zijn gebaseerd op geschriften en profeten. Hier hebben reeds zo veel mensen hun eigen interpretatie aan gegeven dat de werkelijk oorsprong soms ver te zoeken is.

Geloof is wat JIJ geloofd. Wat bij JOUW past. Waar jij je tot aangetrokken voelt, Waar jij jouw eigen weg in vindt en nog in gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zegt toch hetzelfde als ik? Alleen het is toch een beetje onzinnig om weer zelf een geloof te gaan uitvinden. Je kunt gebruik maken van rites die anderen hebben bedacht, dan kun je er ook met anderen over praten. En verder klets je onzin over het feit, dat mensen die niet geloven zieltjes zouden proberen te winnen. Je wilt voorkomen dat mensen in een valkuil vallen, maar als ze willen vallen, dan zij het zo
Ik heb Zeitgeist ook gezien. Vooral bij het eerste deel is het niet de bedoeling om Christenen te beledigen of kwetsen. Als je goed luistert hoor je de verteller zeggen dat hij Academisch juist wilt zijn. Naar zijn mening is het verhaal van Jezus Christus sterk gelijk aan andere verhalen.

In deel 2 gaat het over 9/11, zij zijn van mening dat de overheid erachter zit. Dit is dus niet zo, maar ik ben wel van mening dat de gebouwen niet door de inslagen van de vliegtuigen zijn bezweken. Discovery Channel heeft ooit in een documentaire gezegd dat het kwam omdat het brandwerende materiaal, dat om het stalen frame zit, niet werd gecontroleerd. Hierdoor onstonden op sommige plekken gaten. Daar is het staal door de hitte gewoon bezweken.
Ik vindt het geloofwaardig.
In Zeitgeist vertellen ooggetuigenverslagen dat er explosies beneden waren. En er gebruikt werd gemaakt van Termiet. Voor mij ook geloofwaardig.

In deel 3 gaat het over het kapitalisme. Dat moet je zelf maar weten. Kijk nu maar naar de crisis.

Deel 4 heb ik nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste : je MOET niks geloven ; geloven is een volkomen vrijwillig iets waarvoor je overigens niet kiest, maar dat je overkomt. Je hoort een verhaal, je gelooft dat het honderd procent de waarheid is (en dat je niet wordt gemanipuleerd ,gegoogeld met cijfers, verbanden gelegd die er feitelijk niet zijn, interpretaties gedaan die eenvoudig onderuit gehaald kunnen worden, affijn, Zeitgeist in een notendop), of je gelooft het niet. Of je besluit dat het je minimaal boeit en zoekt verder. Er zijn namelijk nogal wat bronnen op dit gebied. Erik von Daenicken is (of eigenlijk : was) ook zo'n buitengewoon geloofwaardig figuur, dat een verhaal schreef dat staat als een huis, tot je de eerste de beste andere bron opslaat. Je kunt ook besluiten dat je dit verhaal gewoon helemaal gelooft en je de rest van je leven afsluiten voor informatie die het tegendeel beweert. Veel grote religies doen dat al jaren met succes, dus je staat daarin niet alleen.

Ten tweede : dat het Christendom, maar ook het Jodendom en de Islam, de drie grote monotheistische godsdiensten van vandaag, allemaal hun roots hebben in de oorspronkelijke Egyptische religies staat al zo lang als een paal boven water, dat zelfs de gemiddelde niet al te fundamentalistisch gelovige daar niet over twijfelt. Hoe de verbanden dan precies zijn en hoe we de verhalen dan moeten interpreteren is voor de ware gelovige niet relevant.

Als de materie je interesseert - en dat doet-ie blijkbaar, als Zeitgeist al zoveel indruk heeft gemaakt - zou je je ook eens kunnen verdiepen in de boeken van Laurence Gardner bijvoorbeeld (een genealoog met erg interessante Jezus-theorieèn, in Erfopvolgers van de Graalkoningen en ...effe googelen, hoe heet dat andere boek....de Oorsprong van de Graalkoningen - minimaal vermakelijke kost, maar zeker ook stof tot nadenken) of Achmed Osman (nog geloofwaardiger want zonder ' aliens' ) ; Uit Egypte heb ik Hem geroepen. Er zijner nog veel meer, maar deze twee zijn ook voor de leek zeer lezenswaardig (als je in de eerste twee de ellenlange stambomen even overslaat dan).

Maar geloven moet je niks ; sterker nog, hoe meer je leest/leert, hoe minder er uiteindelijk te ' geloven' valt. Althans, niet in een opperwezen, hooguit in de ontwikkeling van een wereldwijde religie. En die is buitengewoon interessant. Voor de volledigheid ook Von Daenicken (waren de goden kosmonauten) niet overslaan natuurlijk he ? Heerlijke oefening vrijdenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de boektitels, ik ga ze zeker lezen!
Het interesseert me nu inderdaad nog meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de meeste titels moet je denk ik wel op Internet of marktplaats of eventueel De Slegte zijn. De boeken van Garner zijn in elk geval van Tirion, en ik geloof dat andere ook. Volgens mij is dat een uitgeverij die heel veel alternatief en pseudowetenschappelijk werk uitbrengt. In elk geval zijn ze allemaal nog te krijgen. Ook via Bol zie ik nu.
Jij kiest zelf voor jouw geloof, voor zover je nog een geloof heb.
Ik lees in je vraag dat er niet zo veel meer van over is.
Een film is meestal een fictief verhaal, soms een beetje waar, soms helemaal waar.
Een geloof is iets wat je gewoon gelooft en aanneemt als waarheid.
Waarom ben je dan nu zo verwart?
Een volgende film die weer heel anders is, ander onderwerp , ander geloof of wat dan ook. ga je dan weer om?
Hou vast aan je eigen waarde en geloof en vertrouw daar in ook al ben je minder gelovig geworden.
En of jouw God nu Wodan heet of Horus of Jezus, laat je niet gek maken en wil je toch iets anders gaan geloven of helemaal niets, neem er dan de tijd voor, denk er over na, zoek informatie, spreek er met anderen over, maar laat je niet gek maken door slecht een film.
Het leven is meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je de film al eens gezien?
Zeitgeist haalt het hele geloof in Jezus onderuit..omdat het niet Jezus die in vroegere jaren aanbeden werd, maar Horus, oftwel de zon.
Waardoor ik in de war ben: ik kan de zon niet als god zien.. Is er wel een god? of is die er dus nooit geweest..? we vierden met kerst de geboorte van Jezus..maar als Jezus nooit bestaan heeft, wat moet ik nu dan tijdens de kerstdagen denken..(niet dat alleen daar mijn kerstdagen uit bestonden hoor). Wanneer ik in de kerk was geloofde ik de tekeningen/ schilderijen die daar hangen.. maar als ik nu in de kerk zou zijn, denk ik 'het is nep', dit heeft nooit bestaan... al die dingen zijn in mijn ogen nu 1 groot toneelspel. Als ik zou bidden, bid ik aan niemand...want degene waarvan ik dacht dat ik daar mijn gebed aan vertelde zou dus eigenlijk nooit bestaan hebben..het lijkt allemaal zo zinloos. en daarmee bedoel ik niet het leven maar de gehele religie.. ik heb wel eens films gezien over boedhisme oid en daar raakte ik niet van de war, puur omdat dat gewoon een ander geloof is.
deze film laat feiten zien, en laat zien dat eigenlijk GEEN ENKEL geloof echt is.. waarschijnlijk komt mijn uitleg nogal chaotisch over maar dat komt omdat ik er zelf ook nog niet helemaal uit ben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy, de film heeft gedaan waar het voor bedoelt is.
Chaos scheppen.
Ik heb de film niet gezien, kan er dus niet over oordelen ,maar ik zie wel de gevolgen van het zien van deze film.
Kerst zal altijd wel kerst voor jou blijven, omdat het nog een restant is van een perioden dat je alles van het geloof nog zomaar aannam.
Dat is nu anders, maar er was al twijfel, er was al ongeloof.
Precies op het juiste moment zie je nu deze film.
Juist op het moment dat je beinvloedbaar bent.
Trap er niet in en blijf je zelf, met of zonder geloof.
En cindy, je uitleg was niet chaotisch, maar helder.
*DE waarheid* bestaat niet, en voor dat deel dat hij toch bestaat is hij volkomen irrelevant voor de mens.

Elke ervaren waarheid is een interpretatie van dat deel van 'de' waarheid dat elk mens voor zichzelf kan waarnemen.

en elke interpretatie van die waarheid is ofwel persoonlijk ofwel cultureel bepaald. Of allebei eigenlijk.

Elk afdwingen en opleggen van een 'eigen waarheid' aan anderen is dus als gevolg daarvan onzinnig en alleen maar toepassing van macht en eigen voordeel en invloed.

Neem waar voor jezelf, en doe er dat mee DAT WERKT *voor jou*. Vertel het anderen en deel het met ze, maar leg ze niks op. En luister waarachtig naar wat HEN beweegt en doe daar weer je voordeel mee.

Zo is religie bedoeld (zonder het machtspelletje dus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal eens +1
Ik ken het filmpje niet maar iedereen kan natuurlijk een filmpje maken. Het is ook waar licht je eigen gevoel , wat spreekt jou hart aan. Je gelooft met hart en ziel in jou eigen gekozen verhaal. Wat heel veel soorten geloven hebben vele verhaalen (hoe bv de wereld is ontstaan).

Op deze site kan je lezen over de geschiedenis van de kerst en achtergronden.

http://members.ziggo.nl/peter7/kerst/kerst.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar even naar deze link, dat is mijn waarheid...

http://www.youtube.com/watch?v=OhpCp5qgEZw