Hoe vier je Pinksteren?

Wat doe je om Pinksteren of Pinksterfeest te vieren?
Om welke reden vier je Pinksteren?
Is Pinksteren een Christelijk of een Joods feest?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik wil graag antwoord op deze vragen hebben van mensen die zelf, in deze tijd, een religieus feest vieren met pinksteren. Van de oorsprong, de Bijbelse achtergrond, weet ik voldoende.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
12.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom stel je de laatste 2 vragen, als je Bijbelonderzoekster heet? Dat weet je dan toch wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil eigenlijk weten, of de mensen het tegenwoordig zien als een Christelijk of Joods feest. En als ze het zelf vieren, zou ik graag weten, waarom.
Dit, omdat ik zelf nooit heb meegemaakt dat er met pinksteren iets werd gedaan om het te vieren, maar ik had vernomen dat er mensen zijn die het, vanuit een religieuze achtergrond, wel vieren. Daar wil ik graag meer van weten. Uit de Bijbel kom ik dat niet te weten.
Vandaar dat ik de antwoorden die tot nu toe zijn gegeven nog niet voldoende vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet toch waarom pinksteren er is? Dan weet je ook dat 't niet joods is. Of begrijp ik iets verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar, heb jij de antwoorden niet gelezen? Daaruit blijkt toch wel, dat het van oorsprong een Joods feest is. De discipelen van Jezus waren toen bijeen vanwege dat Joodse feest. Zij waren namelijk allen Joden. Zij werden pas een Christelijke gemeente nadat zij 'met heilige geest gedoopt' waren. Dat gebeurde op die bijeenkomst. Daarom was die dag dus 'de geboorte van de Christelijke gemeente'.
Dat zijn dus dingen die ik wel uit de Bijbel weet. Dat is dus niet het antwoord op mijn vragen. Het gaat mij om mensen die tegenwoordig pinksteren vieren als een religieus feest. Hoe en waarom doen ze dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar dat was een ander feest dan wat nu pinksteren is. Pinksteren zelf is puur een christelijk feest. Lijkt me duidelijk. Ook uit de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat niet zo zwart-wit. De naam 'pinksteren' hangt samen met de Joodse oorsprong van het feest (50e dag). Als er nu Joden zijn die dat feest vieren (al heeft het dan een andere naam), dan ben ik ook geïnteresseerd in hun antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, jouw vraag :P

Het beste antwoord

Pinksteren is een Christelijk feest. De oorsprong wordt verhaald in Handelingen, hoofdstuk 2.
Het gaat over de uitstorting van de Heilige Geest.
Ik heb er veel over nagedacht, hoe je dit verhaal nu moet duiden. Als je het zo leest, dan zou je denken: nou, dat kan toch niet.
Maar als je je voorstelt dat de mensen bijeen waren om Jezus te gedenken en alles wat hij voor hun had betekend, dat is het wel voorstelbaar dat er een begeestering over de mensen is gekomen.
In de Pinkstergemeenten o.a. wordt veel nadruk op dit feest gelegd. Ieder lid van de gemeente moet het zelf ervaren, dat wil men, of dat gebeurt ook, dat er in tongen wordt gesproken. Iemand spreekt iets in een taal die niemand kent, en iemand anders kan dat dan vertalen. Het is meestal een lofprijzing.
Een overgrote nadruk op de uitstorting van de Heilige Geest, kan ook een zekere geexalteerdheid, iets overdrevens met zich mee brengen. De nadruk op een deel van het Evangelie, maakt dat men de Pinkstergemeenten ook wel sectarisch noemt.

Vieren is in de Christelijke traditie altijd: gedenken.
Pinksterfeest vieren is je bewust zijn van een levend geloof dat je deelt met anderen. Dat is wel de manier waarop het in de PKN kerken wordt gevierd (de traditie waarin ik me thuis voel).

Ik heb het zo recht uit mijn hart uitgelegd.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik vier het Pinksterfeest dus, zoals ik het hierboven al heb gezegd door te gedenken. Wij doen dat in een kerkdienst, en zingen daar liederen bij die er bij passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze mooie persoonlijk uitleg over pinksteren. Het is echter niet precies wat ik wou weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel oprecht verteld.. daarom een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen geen nieuwe antwoorden meer binnen, dus ga ik het onderwerp sluiten. Van de antwoorden die er nu zijn vond ik dit toch wel het beste, als antwoord op mijn gestelde vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het antwoord van Ineke was een echt persoonlijk antwoord. Zij beantwoordde mijn vragen vanuit haar eigen beleving.

Andere antwoorden (10)

Pinksteren is een christelijk feest, in feite de verjaardag van de kerk.
Met Pinksteren vieren we dat de Heilige Geest naar de aarde kwam en de leerlingen van Jezus de straat op gingen om over God en Jezus te vertellen. Toen zijn de eerste kerkelijke gemeenten ontstaan.
Het is geen joods feest, want op de messiasbelijdende joden na geloven de joden niet in Jezus als de zoon van God.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de meeste kerken is Pinksteren trouwens geen feest dat heel uitgebreid gevierd wordt zoals Pasen en Kerst. Er is natuurlijk wel aandacht voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit antwoord niet helemaal volledig. Ook niet erg duidelijk: wat bedoel je met 'de verjaardag van de kerk'? Uit de uitgebreide antwoorden verderop blijkt trouwens dat het wel degelijk (ook) een Joods feest is. Met het laatste, toegevoegde, gedeelte ben ik het wel eens. Daarmee geef je wel een beetje een antwoord op mijn eerste vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de verjaardag van de kerk, omdat met pinksteren de eerste kerkelijke gemeentes zijn gesticht. Het is dus niet de verjaardag van het christendom, maar wel van de kerkelijke gemeentes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, je bedoelt dat het de 'verjaardag' is van de Christelijke gemeenten.
Pinksteren is een christelijk feest. Toen Jezus weer naar de hemel ging beloofde Hij dat de Heilige Geest zou komen en met pinksteren wordt dat gevierd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beantwoordt alleen de derde vraag.
Naar pinkpop gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me helaas voor, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, een leuk antwoord, maar wat te beperkt als antwoord op mijn vragen
Naar de woonboulevard toe gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag: Wat doe je om Pinksteren of Pinksterfeest te vieren?

Antwoord: Dat ligt eraan of je gelovig bent. Als je gelovig bent, is het een goede optie om naar de kerk te gaan.Het is ook vastgelegd in de vijf geboden van de Rooms-Katholieke Kerk. Als je niet gelovig bent of je gelooft wat anders is het een dag als alle andere.

Vraag: Is Pinksteren een christelijk of een joods feest?

Antwoord: Oorspronkelijk wordt Pinksteren in het Oude Testament (ik chargeer, maar zeg maar de Tora, het joodse Boek) als het Feest der Weken gevierd (Exodus 39:22). Het was een dankfeest voor de oogst. Het werd zeven weken na Pesach gevierd, de herdenking van de Uitvlucht uit Egypte. Op dezelfde dag werd de Wet in de Sinaï aan het joodse volk gevierd, maar het feest was daaraan niet gewijd. Hiermee werd wel de grondslag gelegd van het jodendom.
De joden vieren dit feest nog steeds en noemen het Sjavoeot. Pinksteren is dus christelijk, maar Sjavoeot is het joodse feest (dat verder dus iets anders inhoudt)

Vraag: Om welke reden vier je Pinksteren?

Antwoord: Volgens het Nieuwe Testament in het Boek Handelingen daalde de Heilige Geest neer op de apostelen in vurige tongen, waardoor de christelijke Kerk geboren werd. Veel kerkvaders zagen een parallel in de grondslag van beide religies op hetzelfde feest. Op het Pinksterfeest verlichtte de Heilige Geest de apostelen volgens de christelijke leer en gaf hun de moed en kracht om de leer van Christus (zoals zij die zien) aan alle volkeren te verkondigen. Volgens het Bijbelverhaal spraken de apostelen plots alle talen. Het christelijke Pinksterfeest gaat terug tot in de oud-christelijke tijd. Het wordt 50 dagen na Pasen gevierd, vandaar de naam Pinksteren, afgeleid van het Oud-Grieks pentèkostè (vijftig).

Voorheen werden in veel nachtwakes (vigilies) van Pinksteren het doopsel toegediend aan doopleerlingen die bijv. door ziekte in de Paasnacht niet gedoopt konden worden. Geleidelijk werd Pinksteren een dubbelganger van Pasen. Op Pasen ontving de kerk het doopsel van water, op Pinksteren het doopsel van vuur. Dit werd in de liturgie sterk benadrukt. Het Pinksterfeest wordt nog altijd als Hoogfeest in de Rooms-Katholieke Kerk gevierd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Bijbelonderzoekster;

Hier in de streek werd Pinksteren onder anderen gevierd met het zogenaamde 'luilakken': met veel herrie (blikjes achter je fiets, lucifers tussen het knopje van de bel) de
mensen uit hun bed jagen. Daarna was het de bedoeling om, als je dan toch op een mooie voorjaarszaterdag zo vroeg op bent, lekker een stuk te gaan wandelen of fietsen, het zogenaamde 'dauwtrappen'. Tegenwoordig wordt er eerder rotzooi getrapt. Ikzelf vier Pinksteren liever met luilakken, maar dan in de letterlijke zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Datum Pinksteren:
12 en 13 juni 2011
27 en 28 mei 2012
19 en 20 mei 2013
8 en 9 juni 2014
24 en 25 mei 2015
15 en 16 mei 2016
4 en 5 juni 2017
20 en 21 mei 2018
9 en 10 juni 2019
31 mei t/m 1 juni 2020

PinksterenDatum: zondag 12 en maandag 13 juni 2011
Land / gebied: Wereld
Religie: Christendom
Soort: Religieus

Op deze vijftigste dag na Pasen, de laatste dag van de paastijd, wordt in de christelijke kerken herdacht dat de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen. Deze geschiedenis wordt beschreven in het Nieuwe Testament. Op wat later de Eerste Pinksterdag is gaan heten gebeurde concreet het volgende. De gelovigen waren in een huis bijeen toen er binnen plotsklaps een geluid van een grote windvlaag zich voordeed en er een soort vlammen verschenen die zich boven de hoofden van de aanwezigen verspreidden - beter bekend als "vurige tongen". De gelovigen werden met de Heilige Geest vervuld en begonnen buiten het huis op luide toon het evangelie in allerlei vreemde talen te verkondigen met als gevolg dat er een grote massa mensen afkomstig uit allerlei windstreken op hen afkwam. De apostel Petrus nam vervolgens het woord en hield een lange toespraak waarna er ongeveer drieduizend mensen zich bij hen aansloten.

Tevens wordt de geboorte van de (katholieke) kerk herdacht.

In tegenstelling tot Kerstmis en Pasen kent Pinksteren tegenwoordig geen wereldse uiterlijkheden meer. Oude gebruiken zoals vanuit de nok van de kerk duiven loslaten en vurige ballen en bloemen naar beneden werpen, zijn in de loop der tijd verloren gegaan.

Datum, naam en oorsprong van Pinksteren

Pinksteren wortelt in het joodse Wekenfeest (Sjavoeot). Oorspronkelijk was het een dankfeest voor de binnengehaalde oogst. In de 2de eeuw n. Chr. kwam de nadruk te liggen op het herdenken van het verbond tussen God en Israël.
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt de vragen onder de 'hoofdvraag' wel goed beantwoord, maar doe jij zelf ook wat aan pinksteren? Ik had niet gevraagd om de datum van de komende pinksterfeesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die data krijg je er bij wijze van bonus gratis bij, en nee ik ben niet gelovig, sterker nog....vul zelf maar verder in.
Handelingen 2:3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen;
Handelingen 5:12 En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk

Oorspronkelijk was Pinksteren net als Pasen een Joods oogstfeest. Op Pasen, Pesach, vierden de Joden het begin van de oogst van het gerst, de graansoort die het eerst rijp is. Zeven weken later wordt het Wekenfeest gevierd, in het Hebreeuws Sjavoeot genaamd, bij het begin van de tarweoogst.
In Exodus 34, vers 22 vind je er een verwijzing naar.

Na de uittocht uit Egypte kregen Pesach en het Wekenfeest een nieuwe betekenis, de betekenis die ze voor de Joden nog steeds hebben.
Met Pesach vieren de Joden hun bevrijding uit Egypte, met het Wekenfeest vieren ze dat ze van God de Wet ontvingen, de tien geboden.

Toen de discipelen met 120 bijeenwaren om voor het eerst zonder Jezus Sjavoeot - te vieren, was er plotseling een stormvlaag en vurige tongen daalden op hen neer. Zoals God tijdens de uittocht van de Joden in vuur en rook naar de Sinaï kwam, zo daalde vuur nu neer op de discipelen. Gods geest nam bezit van hen. Zij spraken voor iedereen duidelijke taal. Die na mij kont zal u met vuur dopen, had Johannes de Doper gezegd.
En zo kreeg Pinksteren voor de Jezus aanhangers opnieuw een andere betekenis.

In het christendom werd het Wekenfeest 'Pinksteren' genoemd, naar het Griekse woord 'pentekostos' (= vijftigste). Tijdens het pinksterfeest wordt herdacht dat de Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid, neerdaalde uit de hemel op de apostelen en andere aanwezige gelovige.
Ook wel de doop in de Geest van gelovige genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorspronkelijk was het een joods feest ;-)

"Het woord Pinkster is een gebroken woord van het Griekse woord Pentecoste, dat is, de vijftigste dag; waarmede genaamd werd het tweede grote jaarfeest, op hetwelk de eerstelingen der vruchten geofferd werden, Num. 28:26, omdat het begon op den vijftigsten dag na den tweeden paasdag, Lev. 23:15,16, op welken vijftigsten dag na het eerste pasen en den uitgang der kinderen Israëls uit Egypte, ook de wet van God op den berg Sinaï is gegeven; Exod.
19;1,11. Zie van dit feest ook Hand. 20:16; 1 Cor. 16:8
-- kantekening statenvertaling -- ;-)

http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/

Mijn schoonouders zijn bij de pinkstergemeenschap en zij vieren het als christelijk feest op basis van wat in handelingen hfst 2 te lezen is . ;-)

Hun bijeenkomst staat geheel in het teken van dit feest, en het woord van God ( lezing ) geeft dan zoals gebruikelijk het hele verhaal van het pinkstergebeuren weer.

Tijdens deze speciale , zouden zij dan ook volgens hen volop gezegend worden met Heilige Geest. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadeus / gewoon meegaan met je schoonouders !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
levendesteen, Ben jij ook bij pinkstergemeenschap ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de naam van de stroming is niet zo belangrijk, het gaat erom dat de Heer in het midden van de gemeente werkzaam is.
In veel gevallen is dat het geval bij Pinkstergemeentes en wordt dit direct ervaren.
Zeer speciaal om mee te maken, en wonderen en tekenen in Jezus Naam worden waarheid.
God heeft een plan met je anders was je niet in die familie geplaatst.
Ik wens jullie God´s rijkelijke zegen toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is goed, behalve JG ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles draait om Jezus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadeüs, nog bedankt voor je antwoord. Zijn het alleen de pinkstergemeentes die een feest vieren met pinksteren? Dan weet ik eigenlijk wel genoeg. Levendesteen: wat voor wonderen heb jij zien gebeuren?
God heeft wel een plan, maar ik geloof niet dat de familie daar iets mee te maken heeft. Als dat zo zou zijn, dan zou ik geen geloofsovertuiging hebben (mijn familie bestaat uit atheïsten en agnosten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelonderzoekster, De charismatische beweging is nogal nauw verbonden met de pinksterbeweging en waarschijnlijk zullen er wel enkele individuele gemeente's
die ook wel pinksteren vieren. Zij aanvaarden ook het spreken in tongen, visioenen, dromen, profetieën, enz. als zijnde boodschappen van God voor zijn kinderen. Verder zijn er tss de twee duidelijke verschillen in interpretaties uit andere delen van de Schrift. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen al een poosje geen nieuwe antwoorden meer, dus ik ga dit onderwerp sluiten. Ik kies ook een 'beste antwoord'. Dit antwoord van amadeus vond ik op 1 na het beste.
de bijbelse achtergrond is nu wel voldoende uitgelegd. daar heb ik niks meer aan toe te voegen.
in onze kerk (protestantse) wordt er op pinksterzondag altijd een speciale eredienst gehouden, waarin (vooral jonge) mensen belijdenis afleggen van hun geloof.
juist door het werk van de Heilige Geest zijn ze zover gekomen om publiekelijk voor God te kiezen en voorin de kerk te belijden dat ze verder willen leven met God.ik vind het heel mooi dat dit juist met Pinksteren gebeurt.