Wat bepaalt of je sji'iet of soenniet bent, en in hoeverre mogen mensen wisselen van groep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3K

Het beste antwoord

Na het overlijden van Mohammed (de profeet van de islam) vond de ene groep dat zijn zoon zijn opvolger moest worden (als een erfgenaam, dat werden de sjiieten) en de andere groep vond dat Mohammed's rechterhand, degene die direct betrokken was bij de overdracht van kennis van religieuze zaken (dat werden de soennieten).
Sindsdien hebben beide zijden andere tradities ontwikkeld. Dat feest van de sjiieten waarbij ze zichzelf bewerken met scherpe voorwerpen is bijvoorbeeld typisch sjiietisch.
Ik heb me er ooit eens in verdiept maar ben helaas de exacte namen vergeten maar als je interesse hebt kun je bijvoorbeeld een boek lezen van Karen Armstrong. Zij was iemand die een tijdje moslima was en later meer de new age kant op is gegaan maar ze heeft over allerlei religies mooie, toegankelijke en interresante boeken geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat hetzelfde als dat je protestant of katholiek bent. Het zijn twee verschillende stromingen binnen het geloof. Meestal wordt geloof vanuit huis bepaald. Volgens mij is het niet de bedoeling dat je van stroming switched.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze tweedeling in de islam ontstond meteen na het overlijden in 632 van Mohammed. Of je Soenniet of Sjiiet bent is in beginsel bepaald waar je bent geboren. Kom je uit Egypte dan zul je als Soenniet opgroeien. Sjiieten zijn vooral te vinden in Iran, Irak, Syrië, Libanon, Palestina en Jemen. Zo’n 90% van de moslims in Soenniet, de resterende 10% Sjiiet.

Overstappen kan, van beide kanten, al zijn er meer Sjiieten die Soenniet worden dan andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soennisme is evenals het sjiisme ontstaan vanuit de strijd om de rechtmatige opvolging van Mohammed, die begon na zijn dood in het jaar 632. De soennieten gaan er van uit dat Mohammed tijdens zijn leven geen opvolger heeft aangeduid, en ook niet heeft aangegeven hoe een opvolger bepaald moest worden. De strijd ging tussen aanhangers van Mohammeds neef en schoonzoon Ali en die van de kaliefen. De soennieten zijn volgelingen van de laatsten. De eerste kalief was Mohammeds schoonvader Aboe Bakr.
De Sjiieten of Shi'a zijn volgelingen van de Islamitische profeet Mohammed en geloven dat zijn opvolger Ali ibn Aboe Talib (getrouwd met Mohammeds dochter Fatima) benoemd was door Mohammed voor zijn dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het wordt bepaald door je familie en waar je woont, ELSHIA zijn aanhangers van de stroom die zegt dat de khalifa's oftwel de opvolgers van de profeet uit zijn directe bloed verwante moeten zijn zoals ALI zijn neef,ze beweren ook dat de profeet in zijn laatste bezoek aan mekka voor de (hadj) een preek heeft gedaan waar honderden mensen erbij waren ,dat hij duidelijk heeft gezegd dat IMAM ALI zijn opvolger wordt na zijn dood.
Bij de soenieten is deze preek niet betrouwbaar verklaard en gaan er vanuit dat de opvolger *democratisch* moet gekosen worden dat heet *shoera*.
later is een oorlog uitgebroken tussen die twee stromingen waarbij veel doden zijn gevallen onderandere HUSSEIN de zoon van ALI,en hij is onthoofd.
Tot vandag rouwen shieten deze dramatische gebeurtenis daarbij slaan ze zichself met scherpe dingen.
naast deze stromingen zijn er andere stromingen in de islam maar hebbben geen succes gehaald.
de conflict tussen shia en soena is na de oorlog op iraq boven water gekomen want in de meeste arabische landen is deze stroming abstract altijd geweest.
shiieten zijn vele malen extremer dan de gewone soeniet,en zien de meeste helden figuren van de islam als criminelen die op de troon uit waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehm "zien de meeste helden figuren van de islam als criminelen die op de troon uit waren" ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat