Hoe heet het geloof(?) dat denkt dat de schepper/God geen goede God is?

het vraagteken achter geloof is omdat ik niet zeker weet of het een heel geloof is of een stroming

Toegevoegd na 2 minuten:
Het eindigde op oïsme en ik geloof dat het iets van kako, cako of kaka was

Toegevoegd na 10 minuten:
Nee, helemaal gaan satanisme of iets dergelijks. Niets met de duivel maar dat de God kwaadaardig was

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo'n idee dat in beel veel godsdiensten god niet zo'n braverd is: hij veroorzaakt epidemieen, vloedgolven an andere natuurrampen, laat rustig mensen andere mensen verminken, mishandelen en doden en laat allerlei dodelijke ziekten en hongersnoden bestaan.
Dat allemaal terwijl hij in zijn almacht alle narigheid uit de wereld kan laten verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Over welke "schepper/god" heb je het dan??? Hier vind je een lijst van religie's.
Misschien staat er bij wat jij bedoelt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je misschien Satanisme?

Het beste antwoord

Jij bedoelt het Kakotheïsme (Gr.: κακόθεϊσμός, v. κακό: boze, slechte + θεϊσμός: geloof in een persoonlijke God) is de theologische stelling dat er een God bestaat, maar niet helemaal goed of rechtvaardig is, maar eerder boosaardig en leugenachtig, of in meer extreme gevallen zelfs alleen het pure kwaad vertegenwoordigt. Kakotheïsme contrasteert met kalotheïsm of eutheïsme; de these dat God bestaat en alleen maar goed en rechtvaardig is.

Van wikipedia, maar toch antwoord op je vraag ondanks onbetrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde inderaad het Kakotheïsme

Andere antwoorden (2)

Jazeker dat is het originele gnosticisme (kennisleer van de liefde) en dat nog door Paulus werd verkondigd.
Deze opvatting gaat ervanuit dat de wereld in het boze ligt door de nep-god JHWH die door gnostici: de Demirurg wordt genoemd omdat die nogal liefdeloos met zijn schepselen was omgegaan.
Christendom is van veel latere datum en is rond 332 ontstaan toen keizer Constantijn een 5-tal geloven aan elkaar smeedde waaronder het Isisgeloof uit Egypte - en vandaar dat het RK-geloof zoveel nadruk heeft gelegd op de Mariaverering.
Het hele verhaal is op Universiteiten welbekend, oa. heeft ooit Teleac nog een video met cursus uitgebracht over de ontwikkeling van de vroegere gnosiskerk naar huidig Christendom onder de titel: 'Den zoon van God'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook het deïsme kunnen bedoelen. Hierbij wordt uitgegaan van een schepper/God, die het universum geschapen heeft. Maar zich na die schepping niet meer met het universum bemoeit, maar haar heeft overgelaten aan het proces van de natuurwetten.