Hoe kijken christenen (gereformeerden) tegenwoordig tegen kruistochten aan?

Ik wil graag weten wat christenen tegenwoordig van kruistochten vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Het is wel grappig dat je tussen haakjes gereformeerden zet, want ten tijde van de kruistochten waren die er nog niet. Luther was nog niet eens geboren.

De denktrant van mensen in de vroege Middeleeuwen is een geheel andere dan zoals mensen nu denken.
De Paus had wereldlijke macht. Was ook altijd met keizers en koningen aan het strijden.

Misschien als je het boek van Thea Beckman leest: Kruistocht in spijkerbroek, leest dat je dan meer duidelijk wordt over de wereld van de Middeleeuwen. Zij heeft daar voor haar boek research over gedaan. Er is toen zoveel gebeurd, wat ons nu onbegrijpelijk voorkomt.

Ik denk dat de moderne mens, Christen of niet, met een ruime afstand naar de Kruistochten kijkt. Als een uiting van primitief denken over de verhoudingen in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ heel mooi antwoord!

Andere antwoorden (2)

Motivaties voor de kruistochten
1.Bevrijding van Jeruzalem.
2.De islamitische veroveringen ongedaan maken en buiten Europa houden.
3.De Oosterse Kerk herenigen met de rooms-katholieke Kerk.
4.Uitbreiding van de wereldlijke macht naar het oosten.

Hoe kijk ik er tegen aan als rooms katholieken? Het is gebeurt zoals het is gegaan, het geschiedenis waar fouten zijn gemaakt en goeden dingen zijn gebeurt. Wij leren hiervan net zoals allen anderen. Als de kruistocht niet had plaats gevonden was de wereld vandaag de dag anders geweest.

Veel mensen zagen dit als bloeddorstig en macht zucht, maar kijk naar wat anderen geloven toepassen zelfs vandaag de dag nog. Geloof in het geloof wat u denkt dat het is, ik zal persoonlijk geen haat tonen tegenover anderen geloven dan die van mij. Ik geloof voor mezelf en niet voor iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt mensen om hun persoonlijke mening. Als je een antwoord voor de christenen wilt hebben kun je beter ff kijken of de website van het Vaticaan hier nog wat over zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Vaticaan en gereformeerden hebben niet echt met elkaar te maken...