wat zijn de regels voor het vasten na carnaval?

dit is de eerste keer dat ik na carnaval wil gaan vasten maar als ik de regels op internet zoek vind ik de meest uiteenlopende regels. kan iemand mij helpen de juiste regels te volgen.

Toegevoegd na 39 minuten:
Mijn zus eet deze periode geen vlees, vis en eet wat soberder dan normaal. Zij drinkt ook geen alcohol. Zij rookt nog wel(ik ben ook een roker) omdat dat niets met vasten te maken heeft zegt zij zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
14.4K

Het beste antwoord

De katholieke kerk kent elk jaar na carnaval een vastenperiode tussen Aswoensdag en Pasen.
Vroeger werd streng gevast volgens opgelegde regels, maar dat hoeft tegenwoordig niet meer zo. In een heel jaar zijn er maar twee verplichte vastendagen,
Aswoensdag en Goede Vrijdag, en de andere dagen zijn de gelovigen er vrij in.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor veel katholieken is het een periode van 'minderen'. Ieder doet dat op zijn eigen
manier. De één snoept of drinkt wat minder, de ander gaat wat vaker naar de kerk of
spaart geld in een vastenzakje voor mensen die het niet zo breed hebben. Veel
scholieren doen mee aan de landelijke actie 'zip your lip', waarbij 24 uur lang gevast
wordt om sponsorgeld op te halen voor een goed doel. Anderen laten bijvoorbeeld de
televisie veertig dagen uit, beloven niet meer de hele avond te internetten of zweren
het snacken tijdelijk af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Iedereen moet dit voor zich zelf uitmaken op welke manier hij wil vasten. In het algemeen betekent dit: afzien van genot. Dit lijkt mij de beste manier en niet zoals het vroeger bij veel katholieken ging, bijv. vlees eten was verboden, maar dan werden er lekkere aardappeltjes gebakken met een stukje vis, of vleeskroketten waren verboden, maar garnalenkroketten mocht dan wel. Ik zou zeggen, dan helemaal geen kroketten en sober eten, geen alcohol, snacks, zoetwaren, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Cathechismus van 1948 van het bisdom Den Bosch verbiedt de Kerk het meer dan ééns een volle maaltijd te nuttigen. Het is wel toegestaan 's morgens en 's avonds enige spijzen te gebruiken volgens de goedgekeurde gewoonte van het land.

M.a.w. 2 lichte maaltijden en 1 normale maaltijd, eigenlijk al wat de meeste Nederlanders doen, het enige is dat de hoofdmaaltijd in de middag wordt genuttigd. Volgens de Heid Catholica uit 1963 is de vastenpraktijk in de loop der eeuwen zeer gemilderd. In de vroeg-christelijke tijd bleef men nuchter tot zonsondergang (vergelijkbaar met het joods en islamitisch vasten), daarna slechts op de Statiedagen (woensdag en vrijdag) tot 3 uur in de middag. In Rome werd de woensdag verruild met de zaterdag.

Vanaf de negende eeuw verschoof de enige maaltijd van de dag van zonsondergang tot 3 uur 's middags.

De vastenwet, zo zegt Heid, gebiedt dat men slechts éénmaal per dag een volledige maaltijd geniet. Tweemaal daags mag men nog een weinig voedsel (collatie) gebruiken. De onthoudingswet verbiedt vleesspijzen.

Daarnaast zijn er nog bisschoppelijke beperkingen en leeftijdsgrenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels bij ons thuis waren dat we alleen op zondag vlees aten en ook iets mochten snoepen. Maar deze zaken dus wel soberder dan in de rest van het jaar. In de week kregen we wel ons normale kwantum aan snoepjes maar die mochten we niet opeten maar moesten ze in een trommeltje bewaren tot Pasen. Mijn vader trachtte ook minder te roken in de vastenperiode.