Daar is wat mij betreft niet een eenduidig antwoord op te geven.

Je ziet mensen die na jaren gelovig te zijn geweest het geloof de rug toekeren, de "bekende" meerwaarden (zoals een vorm van zekerheid en houvast) geven voor hen blijkbaar niet genoeg meerwaarde of zijn zelfs een belasting geworden.

Aan de andere kant zijn er mensen die na jaren ZONDER geloof zich tot het geloof bekeren en het gevoel hebben dat ze thuisgekomen zijn.

Als NIET-gelovige vond ik zelf van het geloof altijd mooi dat er voor mijn gevoel meer aandacht was voor de medemens en eerbied en respect. Ik weet dat dit nog steeds een (waardevol) streven is van de kerk, helaas constateer ik nu zelf als ik de berichten in de media volg, dat ook veel respectabele leiders in de kerk meer slechte trekjes hebben dan ze mogelijk willen en dat misbruik en onderdrukking ook hier aan de orde zijn. De boodschap is mogelijk goed maar de mensen moeten hem dan ook wel volgen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Als je ergens in gelooft, geeft dat je houvast en je weet dat je als gelovige terug kan vallen op jouw god.

Je zoekt vaak naar de zingeving van het bestaan, en daar bij ook de bewustwording van jou bestaan.

Deze link is interessant om te lezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geloven_(gedrag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gouden lepel voor de rijstpap?Maar dat is pas na je dood.
In waarde groeien doe je alleen maar door liefde te geven en te krijgen.Je kan geloven in om het even wat, meer waard word je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leeft ahw met God aan je zijde.
Dat behoed je voor verschillende valkuilen van dit leven,misdaad,immoraliteit,geweld,etc...
Op deze manier heb je reeds een enorme bescherming in deze gevaarlijke wereld.

Wanneer je gelovig bent heb je hoop,hoop op een betere toekomst,dit helpt je om de huidige problemen waar je mee worstelt als van heel korte duur te bezien.

Gelovigen zullen ook met geloofsgenoten samenkomen waarbij ze ook heel wat steun zullen ondervinden.
Ze hebben duizenden vaders en moeders,broeder en zusters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen hebben god niet nodig om niet te vervallen tot misdaad, immoraliteit en geweld. en veel mensen die zichzelf christen of moslim of wat dan ook noemen begaan juist wel de misdaden die je opnoemt. het is dus onjuist om te stellen dat het geloof je hiervoor behoedt. een klein voorbeeld is incest, dat juist meer voorkomt in streng christelijke gemeenschappen. als hoop gebaseerd is op een illusie is het valse hoop. dat is juist erg wreed. het is dan beter om zelf te werken aan een oplossing of acceptatie ipv vragen om verlossing of wachten op de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met alknobe. Gelovig zijn behoedt je voor helemaal niets. Gelovigen doen precies dezelfde dingen die niet zouden gedaan moeten worden als niet-gelovigen. Soms zelfs nog wel meer, zoals het genoemde incest en in het verlengde daarvan (streng)gelovigen die aan kleine jongetjes zitten. Geweld in naam van het geloof is ook een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik God niet voor nodig. Ik heb ook nog een eigen wil en een geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat stukje over hoop op een betere toekomst en je niet zo druk maken om je huidige problemen klopt ook niet. Dat kan net zo goed zonder geloof. Ik hoef niet te geloven dat er een hogere macht is die het allemaal beter gaat maken voor me. Ik kan ook zelf tot inzicht komen dat het geen zin heeft mij druk te maken over problemen.
De enige meerwaarde wat het je dan levert is, dat je dan meer waarde gaat hechten aan een geloof.
-Werken aan een geloof in jezelf en niet klakkeloos standpunten van anderen eigen maken hebben pas echte waarde! Het kost meer moeite dat wel, maar dan ben je pas iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloven op zich hoeft geen meerwaarde op te leveren dat komt omdat de bijbel zegt dat geloof zonder werken dood is!

in spreuken 1:33 staat : Wat hem betreft die naar mij luistert, hij zal in zekerheid verblijven en niet worden verstoord door angst voor rampspoed.”

er staat niet dat ons niks kan gebeuren maar dat we geen angst zullen voelen voor de dingen die eventueel kunnen gebeuren

omdat als je naar god luister en doet wat in de volgende versen staat (spreuken 2:1-9) je antwoord zult krijgen op vragen als wat gebeurt er als we dood gaan, waarom doet god niks aan de ellende op aarde als hij zo machtig is, komt er ooit een eind aan oorlog

antwoord op zulke vragen geeft je nu al rust en zal je helpen om te gaan met de nare dingen van het leven te volharden om straks het eeuwige leven binnen te gaan in een paradijs waar geen ziekte meer zal zijn geen onrecht geen rampen geen oorlog

is dat een meerwaarde of niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dat is geen meerwaarde. De meerwaarde is dat jouw geloof (volgens sommigen) cq jouw waanidee (volgens anderen) jou rust geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat mensen mijn geloof waanideeen vinden zegt nog niet dat het niet waar is vroeger vond men het ook een waanidee als je zei dat de aarde niet ruste op vier olifanten die op een zeeschildpad stonden maar dat hij rond is meer dan 2000 jaar daarvoor schreef de bijbel al over het rond der aarde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat het een waanidee is. Jouw redenatie klopt echter niet. Je zegt: als je gelooft, dan is er een god. Het feit dat god bestaat, is een meerwaarde. Maar je weet helemaal niet of god bestaat. Je zit vast in een cirkelredenering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder mens neemt de beslissingen in zijn leven naar de informatie die hij op dit moment bezit. voor mij is het een meerwaarde omdat het feit dat god bestaat voor mij een feit is ( hebreeen 11:1) zegt Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter
niet worden gezien de meerwaarde van het geloven zit hem in het feit dat je antwoord krijgt op levensvragen en dus ook het feit of god al dan niet bestaat als je zegt de zwaarte kracht bestaat is dat dan ook een circelredenering
Cryofiel
13 jaar geleden
@mealycook: precies wat ik zeg. ALS je in god gelooft, dan zal daaruit blijken dat het goed is dat god bestaat. Tja. ALS je in Baäl gelooft, dan zal daaruit blijken dat Baäl bestaat. Dat geeft voor zo iemand exact dezelfde meerwaarde als jouw geloof in god voor jou geeft. Ik wil maar zeggen: het feit dat anderen in iets compleet anders geloven dan jij (dat kun je niet ontkennen, toch?), geeft voor hen precies dezelfde zekerheid die jij ook voelt (ook dat kun je niet ontkennen, toch?). Daarmee heeft hun geloof, hoewel het volstrekt anders is dan jouw geloof, voor hen dezelfde meerwaarde als jouw geloof voor jou geeft (dat is dan de logische gevolgtrekking, toch?). Ik constateer dan dat het niet uitmaakt waar je in gelooft. In jouw god, in een andere god, in meerdere goden - het maakt allemaal niets uit. Elk geloof heeft precies dezelfde meerwaarde voor de gelovige. Maar als dat zo is, dan maakt het kennelijk niet uit in welke god of goden je gelooft. Dat betekent dan weer, dat het geloof niets zegt over het al dan niet bestaan van die god. Immers, elk ander geloof is eender aan jouw geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste Cryofiel ze zeggen wel eens schijn bedriegt dat wil zeggen dat in de eerste instantie dingen zo blijken te zijn maar je misschien naderhand moet erkennen "ik dacht altijd dat het zo was en nu blijkt het zo te zijn" en ik kan het niet genoeg herhalen maar ieder mens neemt de beslissingen in zijn leven naar de informatie waar hij op dit moment over beschikt. dat is ook de rede dat zo als jij het zegt het een feit is dat anderen in iets compleet anders kunnen geloven maar dat maakt het nog niet tot een feit dat dat ook goed of waar is ik heb geleerd uit de bijbel om dingen te toetsen of ze ook echt zo zijn of dat het geen schijn is de bijbel leert namelijk dat er veel valse profeten zijn die er hun levens werk van maken anderen te bedriegen daarom moet ik zeggen dat het dus wel wat uit maakt wat je geloofd omdat niemand bedrogen wil worden toch? de reden dat het z'n rommeltje (netjes gezegt) is hier op aarde is juist voortgekomen uit het feit dat mensen vonden dat het niks uitmaakt wat je gelooft doe waar je zin in hebt, zorg goed voor jezelf (wat er voor zorgt dat je dus niet heb belang van de ander zult zoeken ook wel egoisme genoemd) daarom is het dus zo dat ieder mens zijn beslissingen in het leven neemt naar de informatie die je op dit moment bezit zou jij andere beslissingen nemen als het wel uit maakte wat je gelooft?
Cryofiel
13 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit van welke uitgangspunten je uitgaat. Juist daarom heb ik het geloof verlaten om tot het licht te komen, om meer inzicht te krijgen. Volgens jouw redenatie zou iedereen dus het enige waarachtige boek moeten geloven, en de enige waarachtige profeet moeten eren. Als dat zo is - waarom vereer jij Mohammed dan nog niet? (Vraag is expres op een confronterende manier gesteld. Niet uit disrespect - juist uit respect. Ik kan de vraag ook anders stellen: ik sta hier op straat, en word omringd door meerdere mensen. Elk van die mensen schreeuwt om het hardst. Allemaal zeggen ze precies hetzelfde: "Lees mijn boek en volg mijn god, dan zul je gered worden. Al die anderen die ook tegen je staan te schreeuwen zijn misleiders, geloof hen niet!" Als al die mensen precies hetzelfde tegen mij zeggen, maar het tegelijk zo hardgrondig met elkaar oneens zijn - hoe kan ik dan ooit weten wie van hen gelijk heeft? Hoe kan ik ooit weten OF het gelijjk wel bij een van die mensen ligt, en niet bij een ander, die toevallig niet ter plekke aanwezigis?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Cryofiel misschien even een kleine Correctie ik heb namelijk geschreven dat de bijbel aangemoedigd dingen te toetsen of ze zo zijn in verband met het feit dat er veel valse profeten zijn dat betekent dus ook dat je niet moet geloven wat je vriend/vriendin buurvrouw/man dominee koran of de bijbel zegt. dat moet je pas doen als je hebt getoetst of iets echt zo is ik ben er achter gekomen dat in tegenstelling tot wat mensen doen de bijbel zichzelf niet tegen spreekt dat de bijbel tot nu toe wetenschappelijk nauwkeurig is dat het toepassen van de raad die de bijbel geeft niet altijd makkelijk is maar wel werk en hoe weet je wie gelijk heeft dat is door het zelf te onderzoeken. en niet te doen wat vele doen omdat iedereen maar schreeuwt geen onderzoek instellen maar toetsen wat diegene zeggen ze zelf in praktijk brengen
mijn antwoord begon immers met het feit dat geloof zonder werken dood is je zou een lijstje kunnen maken (word wel een lange lijst want er zijn al meer dan 30000 geloven die beweren chr. zijn en de bijbel gebruiken nog maar niet te spreken over de religies die niet de bijbel gebruiken zoals de hindoes boedisten enz) en dan maar strepen welk geloof heeft de werken die passen bij het geloof dat god wil dat we hebben voorbeeld; oorlog de bijbel leert dat we het zwaard niet moeten opnemen dat we onze vijanden lief moeten hebben (mattheus 26:52,
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's allemaal leuk en aardig, maar ik zie geen enkel verschil tussen wat jij hier zegt en wat Achmed laatst tegen mij zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@darts: Laat je niet verlokken door mensen die alleen maar op zoek zijn hun geloof als absolute waarheid te positioneren, maar alles buiten hun god buiten beschouwing laten, omdat ze mensen/wensen dat hij bestaat en verwachten dat hij belangstelling zou moeten hebben voor wat hier omgaat.
Juist in zulke omstandigheden openbaren ze wat er werkelijk in hun hart ... (niet eens leeft) zou kunnen leven hebben, als ze eens verder keken dan de Bijbel wortel hebben geschoten, en vrucht voortgebracht, zoals in beider uwer gevallen niet blijkt. Zie je, je kunt jouw woorden ook heel wel omdraaien en dan zijn ze net zo zinnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor "zinnig" mag men ook "(on)zinnig" lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo widar stel dat ik ongelijk zou hebben waar is dan de argumentatie waar ik wat aan heb kom nou eens met concrete dingen die ik kan onderzoeken want als je mijn antwoorden hebt gelezen vertel ik steeds dat de bijbel aangemoedigd om dingen te toetsen dat betekend dat men verder moet kijken als de bijbel omdat het ware geloof niet alleen is op gebouwd uit wat de bijbel zegt maar ook door de dingen er omheen zoals de natuur maar deels heb je wel gelijk want het is een feit dat iets wat iemand zegt vaak meer over de persoon zelf zegt dan over de genen waar het om gaat en dus laat jij ook duidelijk zien wat er in je hart leeft
want twisten om woorden is makkelijk of hoe iemand iets heeft geformuleerd. maar om daad werkelijke op de inhoud in te gaan ja dan moet je moeite doen en misschien eerst zelf dingen uitzoeken en dat is juist wat de meest mensen niet willen. daarom schrijft de bijbel ook dat breed en wijd de weg is die naar de vernietiging leid en smal de weg die naar het werkelijke leven leid en over die weg zegt de bijbel dat er weinigen zijn die hem vinden (Mattheus 7:13) want de meeste mensen zijn liever lui dan moe kijk maar naar Noach het enige wat mensen moesten doen was in die ark gaan maar alleen noach en zijn gezin werden gered. daar tegen over staat dat de liefde tot god is dat wij zijn geboden onder houden EN TOCH ZIJN ZIJN GEBODEN GEEN DRUKKENDE LAST.(1 johannes 5:3) wanneer is iets geen drukkende last?.............. als je weet waar het om gaat je stopt bv voor een rood stoplicht terwijl je liever door rijd, maar omdat het voor je veiligheid is stop je daar om is ook begrijpen waar je over praat belangrijk HOE VAAK HEB JIJ DE BIJBEL AL GELEZEN??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mealcycook: Ik dacht dat ik mijn reactie duidelijk aan darts had gericht. Ik zeg nergens iets over jouw antwoord. Vanwaar dan deze aanval? Verder twist ik niet om woorden. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de positieve cq. negatieve eigenschappen die darts noemde evenzeer op de andere partij van toepassing zou kunnen zijn. Hoe vaak heb ik de Bijbel al gelezen? Minstens 2x van voor naar achter en daarnaast diverse passages meerdere keren wanneer dat zo ter sprake kwam. Daarnaast ook vele andere zaken gelezen die niet tot de Bijbel worden gerekend. Hoe vaak heb jij al eens de Bijbel getoetst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry widar voor de interuptie ik dacht dat het mede te maken had met de reactie die ik gegeven had. Mijn complimenten, het is goed te weten dat je in ieder geval de bijbel hebt gelezen, en wat je doet is goed je gaat niet over 1 nacht ijs want je hebt meerdere boeken gelezen dan doe je in ieder geval wat jezus ook aan raad, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede wat ik mis in je argumentatie is feitelijke bronnen of waarom je vind dat het anders is er word hier of dit forum al zoveel geroepen waar komt het vandaan wat heeft jou overtuigd dat is waar ik benieuwd naar ben het feit dat men zegt dat er geen god is bewijst nog niet dat dat ook daatwerkelijk zo is en over de bijbel ik toets hem nog steeds er is nog veel te toetsen iemand zei eens tegen mij dat je op 2 manieren over een sloot kan springen! je kunt rennen en dan springen en hopen dat je droog aan de overkant komt! maar je kunt ook om je heen kijken en stenen paken en die in die sloot leggen dan loop je op een gegeven moment zo naar de overkant door iedere keer weer te lezen ga je ook steeds beter begrijpen omdat de bijbel uniek is in het feit dat ondanks dat het 66 verschillende boeken zijn ze toch met elkaar verweven zijn en dat is wat ik probeer te doen iedere keer als je de bijbel weer op nieuw leest pik je er weer wat anders uit omdat je leven ook verandert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel het verschil zit hem niet in het geen men zegt maar het toepassen van wat men zegt veel geloven prediken naaste liefde maar geven wel hun steun aan oorlogen want ik ontken niet dat 75% van wat wij meemaken op aarde direct of indirect te maken heeft met religie dus is niet het zeggen belangrijk maar het doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet waar in mijn reacties ik met bronnen zou moeten komen. Ik betoog slechts dat redeneringen/denkwijzen niet kloppen. Dat kan ook zonder bronnen aan te halen. Bijvoorbeeld door tegenvoorbeelden te geven. Zoals hieronder bijvoorbeeld. Ik zie ook niet in waarom ik met bronnen zou moeten komen, terwijl gelovers dat nooit doen. (Buiten de Bijbel dan, maar dat is nu juist vaak het discussiepunt, dus die telt dan niet. Je kunt niet zeggen: de Bijbel is waar, want het staat in de Bijbel.) Maar ook het feit dat men zegt dat er een god is, bewijst nog niet dat dat daadwerkelijk zo is. (voorbeeld) Ik begrijp je opmerking over stenen niet overigens.
'Geloven of gelovig zijn op zich ' biedt geen enkel voordeel.

Een vooraanstaand lid van de 1ste eeuwse christelijke gemeente zei: (Jakobus 2:19-20) 19 Gij gelooft toch dat er één God is? Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen( in de wetenschap dat ze veroordeeld zijn zonder kans op redding).
Wilt gij echter weten, o ijdel mens, dat geloof zonder werken inactief is?

Enkel als je het ware geloof vindt, en er de vruchten van voortbrengt, komt redding binnen je blikveld (2 Petr. 1:5-8) Ja, juist om deze reden moet GIJ, doordat GIJ als weerklank van UW zijde ernstig elke krachtsinspanning bijdraagt, bij UW geloof deugd voegen, bij UW deugd kennis, 6 bij UW kennis zelfbeheersing, bij UW zelfbeheersing volharding, bij UW volharding godvruchtige toewijding, 7 bij UW godvruchtige toewijding broederlijke genegenheid, bij UW broederlijke genegenheid liefde. 8 Want indien deze dingen bij U bestaan en overvloedig zijn, zullen ze U beletten hetzij inactief of onvruchtbaar te zijn met betrekking tot de nauwkeurige kennis van onze Heer Jezus Christus.

Christus stelde vast dat de meerderheid van zijn toehoorders hoewel zij het enige ware door God goedgekeurde geloof aanhingen , toch tekort schoten.

Let op hoe hij het onderwerp uit je vraag, HET VOORDEEL dat echt geloof kan opleveren, verwoordt:(Johannes 3:18-21) 18 Hij die geloof oefent in ( Jezus), zal niet geoordeeld worden.
Hij die geen geloof oefent, is reeds geoordeeld, omdat hij geen geloof heeft geoefend in de naam van de eniggeboren Zoon van God (Jes.11:2).
19 Dit nu is de basis voor het oordeel, dat het licht in de wereld is gekomen, maar de mensen hebben de duisternis meer liefgehad dan het licht, omdat hun werken goddeloos waren. 20 Want hij die verachtelijke dingen beoefent, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet worden terechtgewezen. 21 Maar hij die doet wat waar is, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar gemaakt worden als [werken] die in overeenstemming met God zijn gedaan.”

Nauwkeurige kennis van de Christus vind je niet in de kerken die beweren christelijk te zijn, want hun betrokkenheid bij politiek alleen al diskwalificeert hen, alsook de aanwezigheid van alle soorten afgodsbeelden, of ze nu Maria of welke legendarische heilige (idioot) maar ook afbeelden. Beelden waren in alle tijden verboden, maar ook de hedendaagse soort verering van politieke of andere personages strookt niet met 'aanbidding met geest en waarheid'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vergelijk dit soort vraagstukken altijd met een briljante scene uit de film 'the matrix'. Ik hoop dat je de film kent, zo nee, echt een aanrader om te gaan kijken.

In de loop van het verhaal ontdekt de hoofdpersoon dat de wereld waarin hij leeft (en wij dus ook) niet echt bestaat, maar slechts een - weliswaar niet van echt te onderscheiden - illusie is. Hij krijgt dan de keus aangeboden om te kiezen tussen een rode of een blauwe pil. Als hij de rode pil inneemt kan hij ontsnappen aan de illusie (de matrix dus). Dit betekent dat hij een grauwe, harde wereld zal leren kennen met strijd om te overleven. Als hij de blauwe pil inneemt dan vergeet hij de tot dan toe opgedane kennis en keert hij terug naar de simulatie zonder te weten dat het niet echt is.

Tegenwoordig wordt deze analogie van de rode en de blauwe pil vaker gebruikt als metafoor voor de keuze voor een 'pijnlijke' waarheid of 'gezegende onwetendheid'.

De meerwaarde voor een gelovige is dus dat zij in staat zijn om feiten naar believen te ontkennen en te blijven geloven in zaken die misschien soms aantrekkelijk klinken (doe wat de kerk/het geloof je voorschrijft en je komt in de hemel en hoeft nergens meer over na te denken), maar die daardoor natuurlijk niet waar zijn. Mensen die dit niet kunnen (de rode pil) openen hun ogen en kijken naar hoe het leven écht in elkaar steekt. Dat is soms moeilijker, omdat niet voor alles een pasklaar antwoord is, maar daardoor des te waardevoller.

Bovendien blijkt de waarheid vaak nog mooier te zijn dan de illusie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Fantastisch verwoord, de spijker op de kop!
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een dom verhaal het slaat werkelijk nergens op, neem nog een pil!!!
capthavoc
13 jaar geleden
inderdaad geloof is zeker geen "ik wil de waarheid niet erkennen" pil.
ik kan dit verhaal waarschijnlijk zo omvormen dat het
juist het tegenovergestelde bewijst. Waarom geloven mensen nog steeds dat je met geloof de werkelijkheid wegstopt , in een kerkelijk cocoontje ? je raakt de core nog niet eens met dit. Geloof is niet de kerk waar niet menselijk vreemd aan is
maar Jezus zelf zegt wel dat Zij (de kerk) de sleutel heeft
en niemand zal ze overmannen. Is het nu dommer om in je geloof niemand toe te laten
of juist slimmer je in het geloof te laten versterken door de broeders ? omdat er zoveel onrechte en onware dingen gebeuren op aarde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die blauwe pil werkt uitstekend, zo te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och gepoka, als ik een dom verhaal wil lezen pak ik altijd de bijbel, daar staan er genoeg in @capthavoc: je zou verwachten dat juist iemand die gelooft een metafoor toch zou moeten begrijpen. @cryo: idd, haha
Kristal
13 jaar geleden
@Alknobe. goed beschreven mening +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed verhaal. En @capthavoc: hou toch eens op te schermen met die "onrechte en onware dingen". Die dingen gebeuren net zo hard in naam van het geloof. Zoals bij een ander antwoord al is geschreven, soms zelfs nog meer door gelovigen. Of heb je je blauwe pil al genomen en wil je dat ontkennen? Nu nog een paar bijbelspreuken van dartsparadis en het feest is compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die pil waar je het over hebt kun je niet in nemen die moet je lezen en heet de bijbel want daar staan alle antwoorden op al je levens vragen
er is namelijk geen probleem in de wereld die niet kan worden opgelost aan de hand van de bijbel echt een bijzondere pil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is de blauwe pil. Er zijn vele andere dingen geschreven die we tesamen de rode pil noemen. Ik kies toch echt de rode, al is dat wat moeilijker, omdat je dan veel zelf moet uitzoeken. Maar dat is wel de moeite waard, omdat je pas als je het zelf uitzoekt, ook echte antwoorden krijgt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Widar, ik zie dat je me voor bent - toen ik deze tekst van mealycook las, wilde ik hetzelfde schrijven als jij. @mealycook, je hebt natuurlijk 100% gelijk. In de Koran staan alle antwoorden op al je levensvragen, er is namelijk geen probleem in de wereld dat niet kan woden opgelost aan de hand van de Koran. (Dat is *exact* wat je zegt, toch?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, alle heilige boeken bevatten alle antwoorden op alle levensvragen. helaas bevatten ze zelden de correcte antwoorden. op het moment dat duidelijk wordt dat de antwoorden incorrect zijn komt er weer iemand die zegt dat je het allemaal niet letterlijk moet nemen. eigenlijk best makkelijk, misschien is dat wel het grootste voordeel van geloven. gewoon onzin verkondigen en er nog mee wegkomen ook.
geloof is allereerst iets persoonlijks
je relatie en ervaring van die relatie met God

kan je in de meeste gevallen zien als dat eerste tikje tegen de lange rij domino stenen van je leven.
God is er en zo nu en dan krijg je dat zo nodig duwtje waardoor je leven verder loopt ook daar weer het dreigt te stoppen.

Gods woorden die je letterlijk leven in blazen
en dat is meer dan alleen maar een idee van optimische of positief denken al overkomt ons dat ook wel eens

God zegt ook mijn woord gaat uit om te volvoeren wat ik wil.
Maar goed dit zijn de aller priveste momenten die je eigenlijk alleen met God deelt.
Daarnaast is God er voor iedereen en je herkennen en vinden in ander gelovigen is een zegen.
Daar waar broeder tezamen wonen gebied de Here zijn zegen.
nu is dat in nederland wel anders ik zelf ervaar het als heel goed om samen te zijn

Bovendien God heeft ons met talenten geschapen op een zodanige wijze dat we niet allemaal alles kunnen en dus elkaar aan elkaar hechten
om samen door het leven te gaan
Niet alleen het kennen en geloven in God levert me ook nog een gemeenschap op die overal op de wereld aanwezig is

en daarnaast heeft God een plan met de wereld en iedereen werkt daar op zijn of haar manier aan mee
of ontdekkende wat je moet doen of doen wat je door de Geest wordt ingegeven

heerlijk om te geloven toch ?

Ow ja en aan het eind de rustdag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeriljk om te geloven? Misschien. Maar dat alles kun je ook hebben zonder geloof. Net zo heerlijk, of misschien zelfs wel heerlijker. En wat dat plan betreft: er is zoiets als vrije wil en de mijne trekt z'n eigen plan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Als* er een god bestaat, die ook nog eens alleen maar het beste voor me wil, dan zou hij mij een groot plezier doen door zich niet met mij te bemoeien en het mij lekker zelf uit te laten zoeken, ipv plannen voor mij te gaan maken zonder mijzelf daarin te betrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
widar god heeft je inderdaad een vrije wil gegeven en die mag je gebruiken zoals jij dat wil maar vaak vergeet men dat die vrije wil ook verantwoodelijkheden met zich mee brengt KEN JIJ DIE VERANTWOORDELIJKHEDEN AAN ben je je bewust van de gevolgen van het gebruiken van jou vrije wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, die ken ik heel goed en daar gedraag ik mij ook naar. En als ik dat zo eens vergelijk met sommige Bijbel-volgers, dan humhum...
Geen enkele meerwaarde, als je het in verhouding stelt tot een niet gelovige, die net zoveel of zo weinig meerwaarde kan voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerwaarde zit hem vooral in het doel wat je hebt in je leven Iemand die OPRECHT zijn leven wil laten leiden door de maatstaven van de bijbel zal over het algemeen een betere burger zijn dan iemand die het allemaal niet nodig vind de meeste meerwaarde zit hem in het eind doel en dat is een paradijs waar niemand meer ziek word of dood gaat waar geen rampen oorlogen of andere mensonterende dingen zullen plaatsvinden waar we onze gestorven geliefde zullen terug zien (jesaja 65:20-25 openbaring 21:3,4 Johannes 5:28,29) als dat geen meerwaarde is!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er kan alleen maar een meerwaarde ervaren worden door de gelovige zelf.
Een gelovige, zal elk op zijn/haar eigen manier de meerwaarde omschrijven, dat zie je hier heel goed bij de antwoorden. Er zijn ook nogal wat gelovigen van diverse groeperingen die menen dat alleen hun groepering weet wat de juiste manier is om te geloven. Voor hen is dat ook een meerwaarde; het zekere weten dat zij de Bijbel juist uitleggen kan een prestigieus gevoel geven.
Je kan je natuurlijk afvragen wat de definitie van gelovig zijn is. De nederlandse encyclopedie zegt: -gelovig is een eigenschap van iemand die in god gelooft,
voorbeeld: hij is erg gelovig, hij bidt vijf keer per dag. Synoniem: religieus.
Dus; wanneer je niet uit angst gelooft, maar volkomen vanuituit eigen keuze en het dus niet opgedrongen hebt gekregen, heeft het geloof voor de gelovige persoonlijk altijd een positieve meerwaarde.
Met voelt zich geliefd en gesteund, men heeft een leidraad zoals de Bijbel voor het eigen geweten, men heeft een uitwijkplaats (de bijeenkomstzaal of de kerk), hoewel dat niet voor iedere kerk geldt, als men problemen heeft. Daarbij hoeft men zich niet meer bezwaard te voelen door de zonden van voorouders en eigen zonden. Omdat Jezus uit vrije wil de zonden van iedereen die dat wil geloven voor altijd op zijn schouders heeft genomen toen hij gekruisigd werd.
En de gelovige komt in de hemel nadat men is overgegaan.
Dit zijn enkele van de meerwaarden wanneer je gelovig bent.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik realiseer me dat het bovenstaande antwoord wel van het christendom uitgaat, dat ken ik ook dan ook goed. Natuurlijk zullen gelovigen die andere godsdiensten aanhangen hun eigen meerwaarde daar weer aan toekennen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord! +
Kristal
13 jaar geleden
dank je Lifehacker
Ik zou er niet een kunnen bedenken. Le bent op vroege leeftijd besmet met een virus en je hersenen zijn geindoctrineerd. Voor andere ideeën sta je nauwelijks open, ook al zijn ze heel duidelijk.
Lees b.v. het volgende verhaal.
Vertel een gelovige dat hij morgen de staatsloterij wint of dat zijn vrouw/man vreemd gaat en hij zal je vragen om een bewijs. De hersenfunctie werkt nog tot zo ver.
Maar....
Leg een boek op zijn nachtkastje waarin de meest idiote verhalen en sprookjes staan en hij/zij zal je niet om een bewijs vragen, neem alles voor zoete koek aan en gaat lekker slapen.

Iemand zei eens: Een gelovige is iemand die niets wil (lees kan) leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat van dat boek op het nachtkastje klopt niet. Leg maar eens een Koran op het nachtkastje van een christen, of andersom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk huisje heeft zijn kruisje, dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet in waarom dat van het boek niet klopt. Een christen heeft een bijbel op zijn nachtkastje en een mohammedaan de koran. Van een ander boek willen ze niets weten. Vandaar de opmerking over niet wellen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gezegde lijkt van toepassing vanwege het kruisje. Maar letterlijk geldt dat alleen voor Christenen.
Het gezegde is niet van toepassing. Het betekent: elk huis heeft zijn lijden of geen gezin blijft geheel voor leed gespaard. Dat staat los van geloven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, ik had de tekst over het boek anders geïnterpreteerd. Ik las het zo: "leg een willekeurig heilig boek op het nachtkastje waarin de meest idiote verhalen en sprookjes staan, [...]". Daarom dacht ik: van al die idiote boeken accepteren ze er slechts één, en dat ene boekje verdedigen ze met hand en tand. Alle andere idiote boeken bestrijden ze juist, of - in het beste geval - negeren ze. Elk ander idioot boekje heeft echter eenzelfde schare fervente aanhangers. Eigenlijk verschil ik niet heel veel van een fervent gelovige. Van de 1000 idiote boekjes (inclusief versies van dezelfde hoofdverhaallijn), wijst een gelovige er 999 af. Ik wijs er slechts één meer af dan die gelovige - voorwaar een miniem verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Jouw afwijzing is gebaseerd op doorgaans heel andere redenen dan die van gelovigen, dat is het (grote) verschil.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Juist daarom is het zo belangrijk, de *reden* van mijn afwijzing te kennen. Veel gelovigen willen dat niet. Uit angst dat die reden bekend wordt, proberen ze hem onder het tapijt te schoffelen. Met als drogredenatie dat het "gewoon één van de vele geloven" zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
redenen of mening?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ligt eraan om welk onderwerp het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden van zijn (en mijn) mening bedoel je waarschijnlijk.
Ach...je kunt af en toe wat zingen, hoort soms een best aardige preek, je hoort de bijbelverhalen (helpt enorm bij het begrijpen van oudere literatuur en kunstgeschiedenis)