Hoe overtuig je een gelovige die denkt door middel van een vlieg het bestaan van god probeert te bewijzen ??

ik zie vaak preken van gelovigen op tv..ze beweren het bestaan van god door simple dingen te kunnen bewijzen
zoals een vlieg.. een vlieg is uiterste complex creatuur . mensen blijven altijd versteld kijken hoe sommige insecten in dat redelijk klein lichaam beschikken over alle funkties wat de mens heeft, eten ademen, ontlasten, vliegen,paren en zelfs slim zijn door gevaren proberen te ontwijken. Opzich is het wonderlijk om te zien, maar is het niet met de hele universe het geval? is dit een goede uitgangspunt voor om in god te gaan geloven of is het *zien dan pas geloven*?
geen klakkeloze atheisme a.u.b.
dank u

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Ik heb hier lang over nagedacht en vele pogingen gedaan. Ik weet het nog steeds niet. Eén ding weet ik wel: diegene vertellen dat hij/zij kortzichtig is, niet verder wil denken en de wereld niet begrijpt, zoals Dawkins doet, helpt geen zier. Of je nu gelijk hebt als je dat doet of niet: het inhakken op iemand's wereldbeeld drijft mensen alleen maar van je weg, en polariseert de discussie.
Als je iemand wilt overtuigen, moet je hem iets interessanters en vetters in de plaats geven van wat hij al heeft. De enige oplossing is dan ook om die persoon duidelijk maken dat de natuur en het heelal nog vetter zijn dan in zijn/haar wereldbeeld. Dat die vlieg een perfecte machine is, gemaakt door 3 miljard jaar evolutie, is toch eigenlijk nog veel fantastischer dan dat een God hem zo heeft ontworpen? Veel mensen zien wetenschappelijke verklaringen als koud en betekenisloos, en verwerpen ze op grond daarvan. Argumenten als "hoe kan verliefdheid nou alleen maar een aantal stofjes in mijn bloed zijn?" hoor je heel vaak.

Wat mensen niet zien is dat het feit dat iets wordt veroorzaakt door stofjes, een achtergrond, doel of mechanisme heeft etc., niets afdoet aan de waarde ervan. Is een konijn minder schattig zodra je weet dat het bestaat uit atomen en is ontstaan door evolutie? Dat is wat mij betreft de grootste redeneerfout die je kunt maken. Maar het mechanisme op zich is vaak fantastisch in zijn elegantie, mysterie en perfectie; het is eleganter, mysterieuzer en perfectie dan de notie van een schepper-god.

Of in de woorden van Carl Sagan:

"It is sometimes said that scientists are unromantic, that their passion to figure out robs the world of beauty and mystery. But is it not stirring to understand how the world actually works — that white light is made of colors, that color is the way we perceive the wavelengths of light, that transparent air reflects light, that in so doing it discriminates among the waves, and that the sky is blue for the same reason that the sunset is red? It does no harm to the romance of the sunset to know a little bit about it."

Of in de woorden van Neil Degrasse Tyson: zie link.

En als mensen gaan inzien dat het heelal, zonder een God erbij te halen, al veel interessanter en toffer is dan ze ooit van hun leven opkunnen, waar heb je dan die Schepper, dat bovennatuurlijke etc nog voor nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Richard Dawkins opent in zijn boek 'God als misvatting' met een vergelijkbaar voorbeeld. Twee mannen verwonderen zich om de complexiteit en schoonheid van de natuur. De een wordt predikant omdat hij dit als een teken van God ziet, de ander bioloog en gaat bestuderen hoe dit leven zo is ontstaan. De verwondering van beide blijft bestaan, alleen is de een op zoek gegaan bij de oorzaak en de ander is blijven steken in de verwondering. Waarmee hij duidelijk maakt wat zijn grootste kritiek tegen religie is: het leert mensen tevreden te zijn met hoe de wereld in elkaar steekt in plaats dat het stimuleert om te onderzoeken hoe die wereld werkelijk in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een ieder voor zichzelf moet bepalen waar zij leven aan toeschrijven. De een zegt god, de ander darwin en de oerknal en anderen schrijven het nergens aan toe en accepteren gewoon dat leven er gewoon is. Ik denk dat je ieders standpunt daarin moet respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is alleen voor hen die NIET geloven, dus iedereen die gelooft, die spreek ik hierbij dus NIET aan, en moet dit antwoord als niet gegeven beschouwen... En dus ook niet gaan klagen, want het is niet aan een gelovige gericht...

Dit is een puur imaginaire schets van een willekeurige en persoonlijke fantasie-gedachte van XiniX, elke overeenkomst met wie dan ook, met welk geloof dan ook, die zich aangesproken voelt en beledigd voelt, is niet de bedoeling en berust derhalve op een misverstand... Mocht het zo zijn, dat een gelovige zich desondanks zich toch gekwetst voelt, dan mijn innige spijt bij voorbaat en verontschuldigingen hierbij á priori gedaan...

En dan nu het antwoord:

Niet doen, gelovigen zijn al overtuigd, dus die moet je laten... En ze worden zo snel boos, dat je er last van krijgt als je ze een andere overtuiging wil laten aannemen... Ze zijn juist tevreden over hun geloof, probeer ze er niet vanaf te brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zien en dan pas geloven is, had het bewijs geheten en niet geloof. Volgens mij is de essentie van een geloof juist dat het geen directe bewijzen heeft.

Iemand die overtuigd is van het bestaan van God overtuig je niet door een ander verhaal over een vlieg, deze persoon blijft het wornderlijke van alles zien als door de hand van God gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nooit proberen iemand te overtuigen. Vooral niet als diegene overtuigd is van iets anders. Als het kopje vol is kan er toch niks meer bij.
Je kan wel je mening geven, maar extra je best doen om te overtuigen is m.i. verspilde energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijk. De vlieg, complex in alle maten en vormen kan niet zomaar door selectiedruk ontstaan zijn maar heeft een intelligente maker nodig zegt u? U zegt: Iets met weinig complexiteit kan nooit iets met meer complexiteit voortbrengen dan de mate van complexiteit van zichzelf? OK.

God is dus veel complexer en intelligenter dan de vlieg?

Wie heeft God dan gecreeerd? Die kan ook niet uit het niets zijn ontstaan. God is dus niet het ultieme wezen maar zijn maker is. Ehm.. Nee. Die moet ook gemaakt zijn. ehm..

Misschien meot er toch een systeenm zijn waardoor complexiteit kan ontstaan. Zullen we dat dan maar evolutie noemen? QED
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe complexer de geordende structuur hoe minder de waarschijnlijkheid dat dit uit zichzelf is ontstaan. Het lijkt er dus op dat er inderdaad een intelligentie achter moet zitten.

In de filosofie is de kans dat God bestaat net zo groot dat hij niet bestaat. Met deze stelling valt het bestaan van geen God niet te bewijzen.

Er zijn natuurlijk ook genoeg vragen om het bestaan van God te ontkrachten, die in mijn visie veel sterker staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet in waarom er intelligentie nodig is voor de ontwikkeling van een complex systeem. Waarop baseer je dat verband?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle heeft gelijk, Irvan. Voorts: zeggen dat de kans op het bestaan van God in de filosofie net zo groot is zijn niet-bestaan is niet waar. Dat argument heeft net zo veel waarde als zeggen: "Ik kan het vantevoren niet weten, maar of ik win de loterij volgende week of ik win hem niet. De kans is dus 50 procent." Of: "Ik kan het bestaan van het denkbeeldige vriendje Kees van mijn buurjongetje niet ontkrachten, maar mijn buurjongetje kan zijn bestaan niet aan mij bewijzen. De kans dat Kees bestaat is dus 50%." Iemand die dat zou zeggen zou je beschuldigen van slechte logica, toch? Je zegt zelf dat je de argumenten tegen God sterker vindt. Waarom deel je die niet met ons?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Ruud
Klinkt misschien een beetje standaard, maar volgens onze natuurwetten is er niet niets. En verder bedoel ik het opstarten van een complex systeem. Als je wat metaal, een beetje rubber in een doos schudt is het toch onmogelijk dat er een fiets uit rolt? @Jelle
Jij gaat er dus vanuit dat God net als ons materieel is en ook eens ontstaan moet zijn? Als hij zou bestaan zou hij toch ook buiten tijd, ruimte en materie kunnen staan? @Trz
Ik bedoel hiermee dat je het bestaan van God net zo goed kunt redeneren als het niet bestaan. (Mede aan de hand van dit soort voorbeelden). Ik ben overigens een agnostiek atheïst, ik geloof niet in de God als het in de bijbel, koran etc. staat. Want in de bijbel staat dat God alwetend en overal is. Dus hij is dan in staat om fouten in de toekomst al te zien. Waarom heeft hij dan de wereld laten overspoelen om het kwade te verwijderen? Door middel van dit soort vragen kan ik het dus niet geloven. En ook ben ik meer iemand van de ongelovige Thomas, dus ik wil pas echt aan God geloven als hij bewezen wordt...
Gelovigen proberen vaak de evolutieleer te verwerpen met het argument dat de diversiteit aan complexe organismen niet zomaar per toeval ontstaan zou kunnen zijn. Dit is het gevolg van onbegrip van de evolutieleer.

Evolutie is niet gebaseerd op louter toeval. Mutaties zijn willekeurig, maar het selectieproces daarna is juist helemaal niet toeval. De variaties die het beste aangepast zijn aan de omgeving die overleven.

Je overtuigt een gelovige het beste door hem een goede uitleg (of een goed boek) te geven over de evolutieleer. Wanneer gelovigen evolutie echt leren begrijpen snappen ze ook dat ze die niet zomaar kunnen verwerpen en dat het ook prima in harmonie met hun geloof kan bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord doet me denken aan de vraag van laatst over wat er 'niet klopt' aan de evolutietheorie. Uit de vraag bleek dat de vraagsteller een verkeerd beeld van de evolutieleer had (namelijk dat er letterlijk ooit apen zomaar in mensen zouden zijn veranderd), waardoor een goddelijke creator hem nog waarschijnlijker leek. Ik zie dat vaak gebeuren, dat gelovigen niet de evolutieleer zelf aanvallen, maar een veel zwakkere zelf verzonnen versie van de evolutieleer. Ik vraag me altijd af hoeveel van die creationisten bewust de evolutieleer verdraaien om te preken voor eigen parochie en hoeveel er oprecht niet eens een basaal begrip van de theorie hebben. En wat ik me ook altijd afvraag: zou het ontzag voor autoriteit er bij veel gelovigen écht zo diep in zitten dat ze, na een preek over de evolutieleer, niet op het idee komen om de theorie zélf eens te onderzoeken?
Je overtuigt een gelovige niet. Als iemand wil vasthouden aan zijn of haar geloof, doet de persoon dat toch wel.

Overigens snap ik de poging ook niet. Ik vind het genant dat mensen van mijn geloof (christendom) anderen proberen te overtuigen. Ik vind het vervelend als iemand mij probeert te overtuigen.

Een discussie mag, mits beide partijen het ermee eens zijn dat ze het niet eens zijn. Als dit niet kan: laat iedereen denken en geloven wat hij of zij zelf wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, maar iemand die probeert het bestaan van god te bewijzen (door middel van wat dan ook) bewijst iets helemaal anders :D het is voldoende als je een vlieg als iets op zich wonderlijk kan bekijken, dat "op zich wonderlijk" is in dit geval waar het om gaat. wat ze willen zeggen is dat als je iets wat "op zich wonderlijk" is in een vlieg kan inzien, zie je het dan ook in in een olifant en in de sterrenstelsels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In algemene zin: is het zinvol en waardig om de medemens te overtuigen "van jouw waarheid"?
Want dit is meestal wel de (onbewuste) intentie van de overtuiger.
Door de ander te willen overtuigen ontkent hij/zij de ander en het getuigd van weinig respect.

Zie hier oorzaak en gevolg van vele 'misverstanden', misstanden, oorlogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelovige kan je niet overtuigen, die is al overtuigd.
Uit de vraag maak ik op dat de vraagsteller een andere overtuiging heeft en zijn/haar overtuiging wil overbrengen op de gelovige en hem zo van het geloof afhelpen.
Laat elkaar toch. Laat de gelovige geloven en heb zelf je eigen overtuigingen. Laat alles toch lekker naast elkaar bestaan. Wees nieuwsgierig en geinteresseerd, maar laat elkaar je overtuigingen. Zolang er geen kwaad in de zin is, zolang er geen wetten worden overtreden.
Dit is precies waar het elke keer weer mis gaat. De ene overtuiging moet vervangen voor een ander. Leven is onzekerheid. Dat is moeilijk, vind ik. Maar ik kies er voor, elke keer weer. Ik weiger me te laten vangen door geloof of overtuiging. Alles is vergankelijk.