Bestaat er humor binnen de islam?

Ik ben persoonlijk behoorlijk bang van andere ( lees: mij vreemde) culturen. Vooral omdat ze soms echt bedreigend zijn voor mijn eigen cultuur.

Natuurlijk moet ik alles en iedereen leren kennen, en veel zal dan minder eng zijn, maar wat ik nog helemaal nooit gezien heb is humor in/bij/met islam/moslims.

En dit is niet bedoeld ter belediging, maar vooral ter informatie. Kent u islamitische humor? grappen?
misschien, dat als we kunnen lachen om islam, dat het dan beter voelt dan het nu doet, voor een bange westerling als ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat de herhaling van je eigen vraag is verwijderd :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, dat wist ik nog niet hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als reactie op je angst voor andere culturen, het kan ook averechts werken en je eigen cultuur verreiken met kennis.
misschien dat je dit wel interessant vind. het gaat over de wetenschap in west-Europa in de middeleeuwen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap_in_de_middeleeuwen http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap_in_de_middeleeuwen#Wetenschap_in_Azi.C3.AB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehehe, ik vind zeer veel dingen interessant. Bedankt.;-)

Het beste antwoord

Jawel dat bestaat zeker. Waarom zou dat niet bestaan?
En er zijn wel degelijk moslim cabaretiers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Humor bestaat niet in de islam...

uit den boze... Humor is afstand en afstand is gevaar... Afstand is kritisch zijn, relativeren... Allemaal verwerpelijk...
De Islam moet letterlijk opgevat worden, te tekst is precies zoals het staat, het ligt vast en een ieder die daaraan probeert te tornen is de klos... Die krijgt de Fatwa over zich heen... Salman Rushdie was grappig en en nam afstand... Hij liet zien dat de Koran toch maar een gewoon boek was, omdat er verzen waren oorspronkelijk, die later geschrapt zijn... Insiders wisten dat en werden de verzen van de Satan genoemd... Maar refereren daaraan is al te veel afstand, teveel humor, want als er 5 verzen geschrapt werden waarom dan niet 10, enz enz dus dan is het einde zoek... En daarom kreeg Salman de doodstraf... Dan zal een ieder het verder wel laten om er weer over te beginnen...

Zo staat het met humor... Maar ook in de katholieke kerk is dat zo... overal dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, zie je dan niet eens dat dat het standpunt is van islamitische *extremisten*?!? Jouw verhaal geldt voor alle autoritaire stelsels. Of die nou christelijk zijn, islamitisch, communistisch; het kan zelfs voorkomen in een democratie! Om iemand kunnen lachen wordt vaak gezien als een bedreiging voor diens status -- vooral door hemzelf, meestal -- dus wordt het verboden waar mogelijk. En dat is in een autoritair stelsel erg makkelijk, tenminste als je bovenaan staat. :-) Ik zal de islamitische grappen die ik ken, eens moeten opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben benieuwd... Laat maar komen...
Je hoeft niet bang te zijn voor de islam.
Maar wel voor intolerantie. De twee moeten uit elkaar gehouden worden. Intolerantie of het nu van uit de Islam, Christendom of de heer Wilders komt moet met gelijke munt bestreden worden.

Ook binnen de Islam kan men relativeren en is humor mogelijk. Wel denk ik dat ze iets slechter tegen kritiek van buiten af kunnen dan andere groepen.

Lachen om de islam zal je angst niet weg nemen en zal zelfs een averechts effect hebben. Lachen met elkaar om de Islam, politiek en andere geloven kan natuurlijk nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bedoelt. Ik ken zeker islamieten met humor. Maar humor over geloofszaken, daar heb ik de islamitische wereld als geheel nog niet op kunnen betrappen.

Als je op een vrijblijvende en niet-bedreigende manier kennis wilt maken met moslims, kan ik je aanraden om simpelweg boodschappen te gaan doen bij de dichtsbijzijnde Turkse/Marokkaanse winkel. Ik weet niet waar je woont, maar in de meeste steden zit tegenwoordig wel minstens één Turkse groentenwinkel of bakker. Die worden over het algemeen gerund door moderne hardwerkende mensen, die vaak prima Nederlands spreken. En als je dan dat lekkere brood of die normaal geprijste (in plaats van bizar duur zoals de supermarkt) groenten afrekent, maak dan eens een praatje met de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het wel voor de moslims, anders kan ik de vreemde drang naar zelfmoord(aanslagen) wel begrijpen. Zonder humor geen leven

Er zullen vast een aantal wereldvreemde langbaarden zijn die totaal niet mogen lachen. Misschien omdat zij onzeker zijn en hun toevlucht zoeken tot een orthodoxe vorm van hun geloof. Maar ik denk dat de gemiddelde moslim een goede grap kan waarderen. Zo lang deze maar niet als beledigend wordt ervaren. Helaas zijn er veel gelovigen,vooral binnen de islam, die alles op zichzelf betrekken, vaak in een negatieve context. Dan lijkt het dus alsof humor binnen die gemeenschap is uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de koran staat niet zoveel humor nee. In de bijbel is deze trouwens ook bijna volstrekt afwezig. Humor is namelijk iets dat vaak relativeert, terwijl deze twee boeken juist proberen om jou naar één richting te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er humor binnen de orthodox-katholieke kerk? Is er humor binnen de Jehova's Getuigen?

Humor zit in de mens, niet in het geloof. Veel mensen hebben veel humor, maar vinden dat het geloof en humor niet samengaan. Dat geldt zowel voor orthodox-katholieken, Jehova's, als islamieten.

Als gelovige hebben sommige islamieten wel humor, andere niet - net als [vulmaarin]. Als mens hebben alle islamieten humor, net als [...].

Ik ben vorig najaar op vakantie geweest naar Java. Rondtrekken, veel contact met de lokale bevolking. Ik zag daar een grote vriendelijkheid, hulpvaardigheid, levenslust.

Over geloofszaken waren ze heel tolerant. Een kerk bijna naast een moskee, moslims die wel of niet aan de ramadan doen - alles door elkaar, alles met respect voor elkaar. Prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap best dat humor in de mens zit... maar ik weet ook dat er nauwelijks humor wordt toegestaan binnen islam... een aantal mensen hier legt dat erg goed uit.
bedoel je zoiets?

There was a Lebanese man, a Jewish man and Claudia Schiffer sitting together in a carriage in a train going through the Province.
Suddenly the train went through a tunnel and as it was an old style train, there were no lights in the carriages and it went completely dark Then there was a kissing noise and the sound of a really loud slap.
When the train came out of the tunnel, Claudia Schiffer and the Lebanese man were sitting as if nothing had happened and the Jewish man had his hand against his face as he had been slapped there.
The Jewish man was thinking: The Lebanese fella must have kissed Claudia Schiffer and she missed him and slapped me instead.
Claudia Schiffer was thinking: The Jewish fella must have tried to kiss me and actually kissed the Lebanese man and got slapped for it.
And the Lebanese was thinking: This is great. The next time the train goes through a tunnel, I'll make another kissing noise and slap the Jewish bastard again.

Toegevoegd op 08-06-2009 12:00:57
p.s in de link moet je naar beneden scrollen.
halverwege de pagina vind je de Engelse vertalingen van Arabische grappen

Toegevoegd op 08-06-2009 12:24:18
in deze link wordt een beetje duidelijk wat een "homsi" is
http://prairieheartofdamascus.wordpress.com/2008/02/06/a-syrian-joke/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bedoel ik absoluut. Ik ga zeker je link onderzoeken! Toch vermoed ik nog dat dit van origine westerse grappen kunnen zijn... maar, pin me er niet op vast, ik zal eens verder zoeken en lezen dan mijn neus lang is ;-)
bedankt!
De Islam is een geloof zonder veel humor. Maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de mensen die de islam aanhangen en hun nogal primitieve maatschappij / cultuur.

Ik weet zeker dat als je op youtube zoekt het barst van de moslims die de meest rare fratsen uithalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koran is geen moppenboek, de bijbel ook niet. Maar dat houdt niet in dat er geen humor is. Elk mens heeft humor, al is de ene humor de andere niet.

Najib Amhali is een goed voorbeeld van humor in de islam. Zijn stukje over besnijdenis bijvoorbeeld, maar er zijn veel meer. En reken maar dat veel moslims ook hartelijk mee lachen. Niet allemaal, maar ook niet elke christen lacht om Hans Teeuwen wanneer hij grappen maakt over het christendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Freebird: hulde dat je je angsten onder ogen wil zien, en je toch wilt verdiepen in dat wat je angst inboezemt.
(Maar 'alles en iedereen' leren kennen lijkt mij best een uitdaging, overigens. :-P)

Natuurlijk bestaat er humor binnen de islam, al is het geen prominent onderdeel van het geloof. De meeste stelsels die hiërarchisch van aard zijn hebben het niet zo op uitgelachen worden — dat zou nl. de hiërarchie kunnen ondermijnen. Het blijft daarom wat onderbelicht.

Op onderstaande pagina staan een paar grappen, al moet ik zeggen dat ik deze nog niet eens zo denderend goed vind. Maar ja, ik ben zelf ook geen moslim.
Daarbij zijn ze niet uitgesproken islamitisch -- ze hebben hooguit betrekking op de cultuur van verder islamitische landen. Maar ze worden wel verteld door moslims onderling.

Succes met je verdere zoektocht, ik ben ook benieuwd (goeie grappen gaan er altijd wel in).

FWIW: je hoeft niet bang te zijn voor andere culturen an sich. Al was het maar omdat de halve wereldbevolking zich nog steeds richt naar de westerse beschaving (al zeggen ze er vaak tegen te zijn), en het zal nog minstens enkele decennia duren eer dat gaat veranderen. Daarnaast verander je een cultuur niet zomaar, zoiets heeft (veel) tijd nodig. En het mooie van een democratie is dat je er zelf nog invloed op kunt uitoefenen ook!

Uit pure nieuwsgierigheid: hoe bedreigen andere culturen de jouwe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik het moeilijkst vind is om te weten waar je wel en waar je geen grappen over kunt maken. De agressie is zo heftig op t moment dat ik nergens meer wat over durf zeggen deze dagen.
maar dat is natuurlijk persoonlijk. de zo verschrikkelijk andere cultuur. Ik WIL de mijne helemaal niet veranderen, maar ja, dat mag je vaak niet zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sja, dat is natuurlijk altijd lastig. Maar in 't algemeen kun je toch wel aanvoelen wat kwetsend voor iemand is, of niet? En als je 't niet zeker weet, dan zeg je dat gewoon: 'zou het kwetsend zijn als ik ... zei'? Dat heb ik tot dusver nog altijd kunnen doen, en zo leer je meteen weer bij. De meeste mensen vinden het sowieso al prettig dat je de moeite neemt om rekening met ze te houden. (Internetfora reken ik overigens even niet mee. Door de relatieve anonymiteit zitten daar bijna altijd idioten die om niks ontploffen). Verder: jouw cultuur veranderen... bedoel je de Nederlandse cultuur, of enkel je eigen opvattingen?
Ik bedoel: niemand vraagt jou toch om Marokkaan te worden, om maar een voorbeeld te noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, men vraagt mij niet marokkaan te worden, maar er zijn wel degelijk aanpassingen die we nu doen om maar niet te kwetsen... het feit dat er geen strips over mohammed mogen zijn, dat strijkt mij nou behoorlijk tegen de haren in, omdat relativeren een voor mij essentieel onderdeel is om (veilig) te kunnen communiceren met anderen. ( ander geloof)
voor mij persoonlijk voel ik me vreselijk belemmerd bij moslims. Ik durf gewoon niet, daar waar ik dat bij geen enkel ander geloof ervaar.
als ik bij Christenen of boeddhisten een ongepaste grap zou maken, krijg ik geen fatwa over me heen of zo... dat verschil vind ik groot... te groot. En ja, het is zeer waarschijnlijk dat mijn angst ongegrond is.. toch blijf ik van mening dat instinct en intuïtie waardevol zijn. Mij vertellen ze dat Westerse opvattingen en islam werkelijk niet samengaan zonder heftige veranderingen/aanpassingen van BEIDE kanten. en DAT zie ik niet gebeuren. WIJ zijn degenen die tolerant zijn en zich aanpassen aan multiculturele samenleving(en). maar intussen vinden er gewoon dingen plaats als eerwraak hier..... voor mij persoonlijk vind ik dat angstaanjagend. Trots, eer, wraak... het zegt mij dat ik me er verre van wil houden.. . ow well, ik leer elke dag nieuwe dingen, en wie weet vind ik ze ooit niet meer eng. dat kan! ;-))
Rayman is laat....(sorry, couldn't resist!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jammer dat mijn toch niet geheel korte antwoord bij de vergelijkbare vraag (en ik vraag me een beetje af welke eerder was), verloren is gegaan.

Ieder mens heeft humor. Dit is een 'tekortkoming' die we niet kunnen ontkennen.

Een moslim is niet anders dan een christen of atheist wat betreft humor.

Waar het voornamelijk mist aan humor is in de hiërarchische structuur van religie (net als bij regeringen).

In de afgelopen periode zie je momenten van publieke onrust, bij gelovigen die sterk onder invloed van de hiërarchie van een religie zijn. Wanneer een zelfstandige gelovige een grap hoort maken over zijn/haar geloof, zal het afhankelijk zijn van de intentie en de inhoud van een grap/mop of hij/zij hierop zal reageren. Dit is bij niemand anders.

Immers, een grap over homo's zijn leuk, behalve wanneer je een homo bent.
Immers, een grap over ambtenaren zijn leuk, behalve wanneer je een ambtenaar bent.
Een grap over Nederlanders is leuk, behalve wanneer je een Nederlander bent.

Als je bij jezelf nagaat, zal dit wat ongenuanceerd over komen en dat is ook zo. Het gaat niet voor iedereen op en zo moet je humor binnen een religie (dit gaat echt niet alleen over Islam, waar je het toch op schijnt te plakken).
Ik ben het wel met je eens, dat het beangstigend is, wanneer je merkt dat dit soort hiërarchische structuren die gebruik maken van 'idealistische' denkbeelden, mensen zo in hun ban krijgen dat ze het normale gedrag van de mens niet meer toelaten.