Bestaan er ook religies waar geen heilige aan te pas komt?

stel als zo'n religie bestaat, heeft deze dan ook minder conflicten met andere godsdiensten zoals ruzies, oorlogen etc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je "heilige" wat beter definiëren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou religies die geen god of leider hebben maar gewoon mensen die hun godsdienst koesteren zonder een naam van iemand te noemen die in hun geloof bovenaan staat

Antwoorden (9)

Ja, het boeddhisme.

"Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die werd gestart door Gautama Boeddha."

Het boeddhisme kent geen God of heilige(n).

Ja, het is minder betrokken bij geloofsconflicten.

"Het boeddhisme is in haar lange historie nog nooit de oorzaak geweest voor een oorlog. Al voeren de boeddhistische landen wel oorlog, dit wordt gedaan met het begrip dat het slecht is en tegen de leer van Boeddha ingaat. In het boeddhisme is er geen excuus voor het gebruiken van geweld."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees op de wiki anders wel iets over de goden:
"De Vier verheven toestanden zijn liefdevolle vriendelijkheid, compassie (mededogen), vreugdevolle appreciatie en gelijkmoedigheid. Het zijn de vier 'goddelijke' geestestoestanden, omdat gezegd wordt dat de goden deze vier geestestoestanden in ruime mate bezitten."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel een beetje gelijk denk ik. Ik heb nog verder geklikt en lees dit: In principe erkent het boeddhisme geen concept dat overeenkomt met het bestaan van een god als schepper van het universum. Het erkent echter wel het bestaan van goden en hemels. Alhoewel een van deze goden (de Maha Brahma) denkt dat hij de wereld geschapen heeft, stelde de Boeddha dat de Maha Brahma op dit terrein een foute visie heeft, en dat het heelal niet door een god of wezen geschapen is. Het fysieke heelal ondergaat volgens Gautama Boeddha zeer langdurige cycli van ontstaan, groei, neergang, en ondergang. Na de ondergang van het heelal ontstaat het heelal weer opnieuw. Boeddha zei dat er geen oorspronkelijk begin waarneembaar is in deze cyclus van het achtereenvolgens ontstaan en wederom ondergaan van het heelal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in elk geval geen heiligen...
Ik dacht al dat je ongeveer dat bedoelde.

Cargocults gaan uit van pure rituelen om dingen gedaan te krijgen, zonder dat hier een heilige voor nodig is of aan te pas komt. De links kun je hieronder vinden.

Verder is, zoals Oeroeboeroe al aangaf, het boeddhisme ook een dergelijke filosofie.

Beide hebben naar mijn weten geen oorlogen veroorzaakt, of niet aan oorlogen meegedaan, puut op basis van de levensvisie. Al zou het kunnen dat dit bij CC's komt omdat zij simpelweg niet een erg indrukwekkend leger op de been kunnen krijgen.

Toegevoegd op 06-06-2009 21:51:41
Sorry, "Verder is, zoals Oeroeboeroe al aangaf, het boeddhisme ook een dergelijke filosofie." is een oversimplificatie van wat ik wilde zeggen.

Ik sluit me betreffende het boeddhisme aan bij zijn opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er geen enkele (op het positieve gerichte) religie die niet iets heiligs heeft.
Boedhisten hebben koeien die heilig zijn en bij andere religies kunnen de gelovigen reïncarneren via weer andere dieren of alles wat leeft is heilig.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:10:35
Zie de link die is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Taoisme zie ik als levensfilosofie waar geen heilige aan te pas komt, maar levenswijsheid gebaseerd op evenwicht.

Toegevoegd op 06-06-2009 22:06:39
"Het taoïsme kenmerkt zich door een beschouwende kijk op het leven, waarin men iets kan bereiken door het niet-doen of ‘wu wei’. De mens moet zijn eigen natuur volgen, zonder van buitenaf opgelegde beperkingen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het protestantisme kent geen heiligen. Tijdens de beeldenstorm, in 1566, werden alle heiligenbeelden in kerken in Nederland en Vlaanderen vernield. Nog steeds kent het protestantisme geen heiligen, al is Jezus een soort God en Maria zijn moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat er geen enkele religie is die geen heilige heeft. Zelfs het Satanisme heeft een heilige...

En voor mij persoonlijk is de carnaval heilig. Maar dat heeft niets met religie te maken. Ook al beweren de katholieken hier in het zuiden wat anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm....Tricky question.

Bestaan er ook 'Religies' die geen 'Heilige' hebben?

Ik denk dat wanneer je de definities vast houdt uit de vraag, je op het antwoord 'nee' uit komt.

Definitie van Religie: Gevolg van mensen dat een Godsdienst aanhangt (met inbegrip van Hierarchie).

In het bovenstaande geval, zal de Godsdienst een deitie ('god'') hebben om een godsdienst te zijn. De regels en geschriften bij zo'n godsdienst zullen spreken over mensen die de woorden van deze deitie hebben geinterpreteerd en worden daarmee verheven boven de normale mensen. Zij worden daardoor heiliger verklaard dan anderen. Zonder deze 'heiligen' kan het verhaal van de 'hoogste macht', deze god, niet worden doorgegeven aan de 'normale' mens. Hierdoor heeft iedere godsdienst per definitie heiligen.

Als je het begrip 'religie' breder trekt dan 'godsdienst', maar hier ook andere levensovertuigingen bij trekt, dan zal het antwoord 'ja zijn.

Het Boeddhisme is hier een rand voorbeeld van, aangezien Boeddha zelf door de volgenlingen heilig is verklaard omdat hij de verlichting heeft gevonden.

In het Taoisme geldt dat de mens zelf de wereld benadert en zijn samenwerking daarmee heilig is. Er bestaan binnen het Taoisme (het neo-taoisme daargelaten en wat stromingen die zelf invullingen hebben bedacht bij rituelen in het Taoisme) geen voorlopers van de overtuiging en omdat er 'hoger' bestaan wordt bereikt, is er ook niemand die zich 'hoger' kan wensen of voelen.

Uit het voorgaande zou je kunnen afleiden dat in dit geval A. religies per definitie ook conflicten met zich meebrengen (hierarchie wekt machtsmisbruik op en veroorzaakt onvrede). B. Levensovertuigingen waarbij geen 'klasse' verschillen zijn, minder conflicten veroorzaken.

Ik heb een eigen levensovertuiging, die erg veel weg heeft van het Taoisme. Hierbij heb ik geen problemen om 'gelovigen' (of dit nu in heiligen of anderszijds) in hun waarde te laten (zolang dit wederzijds is. Daarentegen heb ik wel het idee dat dit voor 'gelovigen' niet altijd andersom op gaat. Misschien is dit door de poging die sommigen denken te moeten doen om je te 'bekeren', misschien om zelf 'hoger' in de ranks te komen.

Ik kan hier geen goed oordeel over vellen, maar dit is wel mijn impressie: Ja, door geloof in iets dat minder 'machtsverschillen' of 'niveauverschillen' heeft, krijg en veroorzaak je minder conflicten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wat mij betreft niet.

Taoisme en Boeddhisme zijn geen religies maar levensovertuigingen/filosofieën. Er wordt niet gebeden tot heiligen.

"Tolerantie, inzicht, vredelievendheid, zorgen voor, dat zijn de kenmerken die je integreert in je leven. Een ander kenmerk is dat je van elkaar leert."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme is wel een religie. Het is een religie én levensovertuiging. Dat hoeft elkaar niet tegen te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeroeboeroe, ik kan het niet met je eens zijn en zal toelichten waarom. Religie staat gelijk aan godsdienst (dienen, vereren, aanbidden van God/heiligen), wat verder geen uitleg behoeft. Boeddhisme kent geen God, geen verering en aanbidding. Deze is totaal afwezig in de Boeddhistische leer. Tevens is er geen geloofsysteem, het is een verzameling leerstellingen en mentale beginselen. Boeddhisme werkt met de wet van oorzaak en gevolg, zonder systeem van beloning en straf. Er is niemand die beloning of straf uitdeelt. Wij creëren zelf oorzaken door onze activiteiten en we ervaren de gevolgen daarvan. We zijn dus verantwoordelijk voor onze eigen prettige en vervelende ervaringen. Boeddha heeft het systeem van oorzaak en gevolg evenmin uitgevonden. Boeddha beschreef alleen het natuurlijke proces van oorzaak en gevolg dat in de geestesstroom van elk voelend wezen plaatsvindt. Een religie kan ook een levensovertuiging zijn, maar een levensovertuiging staat niet gelijk aan religie. Het Van Dale Groot woordenboek der Nederlandse Taal :Levensovertuiging is levensbeginsel:1. dat waarop het leven, het bestaan steunt. 2. beginsel waarnaar men zijn leven inricht. En dat is precies wat Boeddhisme is.
Nee.
Religies bestaan uitsluitend en alleen bij de gratie van het feti dat er minimaal iets of iemand heilig, in de zin van boven alles verheven, ontastbaar, onschendbaar of onraakbaar is. Of het nu een god is, een koe, een boek, een profeet, een dogma, ergens staan er elementen buiten alle discussie. Dat is zelfs min of meer een kenmerk van religie.