Het zich vergrijpen van religieuzen aan kinderen zal dat nu opeens niet meer voorkomen?

Je leest en hoort in de berichten dat deze delicten plaats vonden in de jaren 50,60 en 70. Betekent dat,dat het daarna afgelopen was met het kindermisbruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Dat weten we niet met zekerheid, maar ik geloof niet dat het niet meer voorkomt. Het is nu gemakkelijker om met verhalen uit die tijd te komen, omdat er al een heleboel tijd overheen is gegaan en de daders al bejaard of overleden zijn. Maar misbruik dat nu plaatsvindt is nog vers en zal daarom niet zo snel naar buiten worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, na die tijd waren er aanzienlijk minder kindertehuizen en andere instellingen waar kinderen langdurig verbleven onder de hoede van geestelijken.
Of het daarna niet meer is gebeurd weet ik niet maar het werd ineens een stuk lastiger voor geestelijken om zich aan een kind te vergrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het te voorkomen, gaat de kerk natuurlijk als de wiedeweerga nieuwe kerkelijke wetten in het leven roepen. Dan mogen priesters opeens wel trouwen en seks hebben! Zo gaat dat met religies, je past het aan en leeft gewoon weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal minder zijn geworden maar helemaal verdwijnen zal het wel nooit, net als in de "echte" wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De RK kerk zal zich in alle bochten wringen om dat zo over te laten komen. Niets is te dol, en de gelovigen steunen hen in grote getalen. Kijk na Chili, waar het ergste geval van misbruik paters waren die heel erg jonge meisjes te grazen namen. En de bijna hoogste leider maar zeggen dat het celibaat geen schuld had aan het vergrijp.
Min volk, die kerkelijke ambtenaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gaat gewoon door. Het laatste grote schandaal was in du USA. En de slachtoffers waren van veel recentere datum. Lees onderstaand (in het engels) en huiver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het zal helaas niet opgehouden zijn. Wel denk ik dat de kinderen van nu veel meer weten dan vroeger. vroeger werd je langer klein gehouden. veel kinderen van toen zullen waarschijnlijk niet eens geweten hebben wat de naam was van wat ze toen overkwam. je kon ze iets meer wijs maken dan de kinderen van nu. kinderen van nu zij in dat op zicht wijzer en weten sneller dat "het" niet hoort .

Ook was de kerk vroeger een stuk meer verheven boven alles, je keek wel uit om daar iets slechts over te zeggen.
gelukkig is dat nu veranderd! En komen dit soort nare dingen eerder aan het licht en dat weten de misbruikers ook! Ik denk (en hoop) dat het daardoor nu minder voorkomt dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet (meer) in deze vorm. Men werd toen mondiger, werd serieus genomen door de ouders (bij klachten) zodat de geestelijken het wel uit hun hoofd lieten. Het systeem veranderde. Er kwamen minder internaten etc. Trouwens het was niet alleen de in de religieuze sfeer waar dit voorkwam. Bedrijfsartsen, gynacologen, rechters, hulpverleners etc. (ook nog in de laatste jaren) wisten hier ook wel raad mee. En iedereen sprak er wederom schande van wanneer de slachtoffers met hun verhaal boven tafel kwamen. Werden niet geloofd, want waarom niet eerder? Nu omdat iedereen dacht dat men de enige was. Vandaar!!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een bekend priester is het nisbruik niet te weiten aan het celibaat maar aan homofilie.
Maar niet iedereen praat er makkelijk over howel er wel een opgaande tendens te zien is.
M.i. komt dit nog steeds voor en waarschijnlijk vaker dan we voor moelijk houden.
Ik kan me namelijk niet vo0orstellen dat alle homo`s uit de kerk verdwenen zijn.
Voor de duidelijkheid naar de homo`s, ik heb het hier over geestelijke homo`s die met kinderen en jongeren werken en wil absoluut niet suggeren dat kindermisbruik in meer of mindere ,ate voorkomt bij homo of hetrosexueel gestemden.
Sterker nog, ik denk dat dat verhaaltje van die priester het zoveelste voorbeeld is van schulafschuiving en daarom meteen wordt aangetoond hoe ziek de homosexuele medemens is, hoelwel het in principe anders is want je kunt een homo volens mij geen hosti weigeren als er in jou oprganisatie homo`s opereren die niet van minderjarigen kunnen afblijvem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je afvragen hoe religieus die priesters waren, want echte religieuzen zullen met de innerlijke kennis die ze hebben zich wel duizend keer bedenken.
Zegt Jezus niet dat het beter is om met een molensteen om je nek in het water gegooid te worden, dan om je te vergrijpen aan weerloze kinderen?
Het ware probleem is macht en onderdrukking en ontkenning van de eigen sexuele gevoelens.
Dit is een coctail wat tot extremen kan leiden.
Ik ben bang dat het nog steeds zal voorkomen, misschien in een wat beperkte schaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn minder internaten, dus navenant minder misbruik. Maar het zak nog voorkomen. Daar horen we later over.