Waarom moetje je in de islam het moskee met je rechter voet en het wc met je linker voet inlopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Onderzoek door wijzen uit het oosten verklaren dit als volgt: Als je eerst met je linkervoet in de WC stapt en je sterft op dat moment, val je achterover. Als je eerst met je rechtervoet binnenstapt en je sterft, val je voorover en zou je met je hoofd in de WC-pot kunnen vallen. In een moskee stappen werkt dit andersom. Met je rechtervoet eerst binnengestapt en sterft op dat moment, val je in de Moskee. Met je linkervoet eerst, kieper je achterover naar buiten.

Ik dacht dat dat was omdat rechts rein is en links 'vies'.

In de islam legt men sterk de nadruk op reinheid. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de moskee, waar men zich eerst ritueel wast (reinigt) alvorens het gebed te beginnen en de moskee binnen te gaan. Ook varkens zijn onrein, en dat is de reden dat islamieten geen varkensproducten mogen gebruiken. De (reine) rechterhand wordt gebruikt om mensen te begroeten en om te eten. De (onreine) linkerhand wordt gebruikt om je billen af te vegen. Vanuit die redenatie is het logisch dat je een (vanzelfsprekend reine) ruimte als een moskee, of het huis van iemand bij wie je te gast bent, symbolisch met de rechtervoet betreedt. Het (onreine) toilet betreed je symbolisch met je linkervoet.   Toegevoegd na 2 minuten:   Ik heb ruim twee jaar geleden na een vakantie naar Turkije een gerelateerde vraag gesteld. De antwoorden daarop zijn in dit verband wellicht nuttig - zie http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.86019  

Dat je met je linker voet de wc had ik een keer gehoord van een imam, als je dood gaat gaat je geest altijd via de rechterkant eruit en als je dus met je linker voet de wc betreed val je dus niet in een onreine plek maar op de vloer, ook moet je met rechts de wc verlaten zelfde reden als net.