wie is Jehovah?

vraag gesteld aan deur

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom er maar in BvB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar die mensenkennis Melissa?

Antwoorden (4)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jehova_getuigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaweh en Jehova is dezelfde... In het oude geschrift van de Joden schreef men geen medeklinkers... Dus het woord was JHV en dat kan dus twee expressievormen hebben in de spraak...

En het betekend Jezus, of God of de Heer... Net zoals jij ertegen aankijkt...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is JHWH, althans versimpeld naar Westerse vorm. In het Hebreeuws werden geen klinkers gebruikt (jij schijft medeklinkers). Jehova en Jahweh zijn bepaald niet de enige twee vormen waarin deze naam tot uitdrukking wordt gebracht en het betekent niet Jezus of God of De Heer. Ik zeg dit niet om moeilijk te doen of af te kraken, maar wat je zegt is feitelijk incorrect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk... Ik was een tikje slordig... Dank je voor de aanvulling... Ik zal beter opletten...
mlodewijk... :-))
Jehovah, is o.a. de Nederlandse schrijfvorm.
De oorspronkelijke vorm JHWH of welgenoemd het tetragrammaton is de naam die aan Mozes in de Bijbel gegeven was door God zelf, toen hij vroeg wat zijn naam was. (Exodus 3:15) Andere vormen zoals JAHWEH zijn ook gebruikelijk. Vreemd genoeg word in vele Bijbelvertalingen deze naam die meer dan 7000 keer in de Bijbel voorkomt, vervangen door HEER of HEERE. Daar iedereen een naam heeft, is het verwonderlijk dat men de Grootste in het Universum zijn naam niet wil gebruiken. Dit kwam al bij de joden voor. Door zijn naam te gebruiken, voelden zij zich schuldig aan overtreden van zijn wet. Daar deze naam door hun in onbruik is geraakt, is ook de Hebreeuwse uitspraak zoek geraakt, maar men heeft kunnen verifiëren dat JAHWEH of JEHOVAH de meest aannemenlijke is.
Overigens is Jezus geen JEHOVAH. Zijn naam oorspronkelijk JESHUAH is een betekenis afgeleid van JEHOVAH.
HALLELUJAH! betekent daarom ook LOOFT JAH of EERT JEHOVAH! (HALLEL komt van lofzangen, zoals de PSALMEN in de BIJBEL worden genoemd.
HALLELUJAH dienst daarom ook op respectvolle wijze gebruikt te worden, gezien de draagkracht en de betekenis ervan.
Jehovah's Getuigen pretenderen daarom getuigen van de Schepper Jehovah te zijn, maar geloven ook, ondanks misverstanden ook in Jezus, maar dan als zijn eniggeboren zoon.
Ik hoop dat de vraag voldoende beantwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goed antwoord, ik wist het allemaal wel en ik had het ook kunnen antwoorden, maar ik heb er hier en daar geen zin meer in om daar nog moeite voor te doen. Dit soort dingen is namelijk door een vraagsteller ook gemakkelijk op te zoeken. Overigens wordt dit onderwerp ook elders op goeievraag.nl behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord Piertje! +1
Je kan hem hier op de site ook vinden...