Waarom heet het opperwezen uit het christelijk geloof gewoon God?

Alle goden (en het zijn er heel wat) hebben namen, behalve het opperwezen uit het christelijk geloof, die heet gewoon "God". Waarom is dat eigenlijk? Is dat niet een beetje het zelfde als een zanger die "Zanger" wordt genoemd? Het woord god zal toch ouder zijn dan het gebruik van de naam "God" in het christelijk geloof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is god de voor- of de achternaam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, Bijnaam misschien...

Het beste antwoord

Goede vraag op zich, maar je gaat uit van iets wat niet geheel correct is, God, in de zin van het Christelijk geloof heeft namelijk wel degelijk een persoonlijke naam.

Het is niet direct eenvoudig die naam hier te geven, omdat de naam uit respect niet vaak gebruikt werd, al in het oude Jodendom. Zie bijvoorbeeld het artikel over het Tetragrammaton waarnaar ik hieronder link.

Naast God, Heer, HEERE en nog een aantal van dat soort functienamen, want dat zijn het eigenlijk wordt God ook aangeduid in relatie tot verschillende personen, bijvoorbeeld De God van Sem, De God van Abraham enzovoort.

Hoewel er uiteenlopende theorieën over bestaan is JHWH, het hiervoor genoemde tetragrammaton waarschijnlijk de persoonlijke naam van God.

De theorieën lopen voornamelijk uiteen over hoe de naam uitgesproken zou worden en wat deze exact betekent, want ook persoonlijke namen hebben vaak een betekenis.

Persoonlijk hang ik de theorie aan dat JHWH zoiets betekent als: "Ik was, ik ben en ik zal zijn" of "hij die was, is en zal zijn". Maar nogmaals daarover zijn de meningen verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, geweldig antwoord!
+1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geweldig antwoord ja :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ("Hij die was, is en komen zal")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cool, weer wat geleerd vandaag.

Andere antwoorden (10)

Keep it simple?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord 'God' bestaat maar in een paar talen.
Er zijn nog honderden andere benamingen in vele talen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En geldt in zo een andere taal dan ook dat de naam van God hetzelfde woord is als god (zoals uit één god, twee goden)?
Als je maar een zanger hebt, heb je voldoende om hem gewoon zanger te noemen. Je hebt dan geen naam nodig.

Dat is wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allah is ook gewoon god, maar dan in het arabisch.
Zo heb je nog wel meer vertalingen van god!

In andere geloven gelooft niet ieredeen in DEZELFDE god, vandaar dat de een wel een "naam" heeft en de anderen (joden, christenen, moslims) god gewoon god noemen, of jaweh of allah etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dan heel benieuwd hoe de volgende zin in het Arabisch is:
"God is de god van de Christenen.".
Het tweede woord god wordt dan door Allah vertaald? En het eerste?
Er zijn ook vele Goden. En niet geheel onbelangrijk: Er zijn ook vele Godinnen. Want het principe: "Gaat heen en vermenigvuldig u!" telt ook in de diverse Pantheons...

Doorgaans heb ik persoonlijk meer met het Romeinse Pantheon, omdat daar mijn meest favoriete Godin Aradia in zit. Maar ook haar moeder Diana en haar vader Lucifer. Dit zijn voor mij dan ook de drie belangrijkste...

Diana als Maan Godin en Lucifer als God van de zon en hun dochter Aradia Godin der Heksen. Genand detail: Diana en Lucifer zijn tweeling. Dus Aradia word ook wel 'de dochter van incest' genoemd...

En verder heb ik er nog een aantal die voor mij belangrijk zijn. De Gehoornde God Pan. En de Godinnen: Isis, Astarte, Hecate, Demeter, Kali en Innana...

Maar om terug te komen op jouw vraag: Het is Constatijn de Grote geweest die in 326 bepaald heeft dat het Christendom het moest doen met maar één God en dat er één heilig boek moest komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had Jesus die boodschap dan niet al 300 jaar eerder verkondigd? Interessant verhaal overigens, maar weinig antwoord op mijn vraag eigenlijk. Zelfs niet jouw laatste alinea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je... Als ik hem dan toch een naam zou moeten geven dan hou ik het op "Zeus"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja... En Jezus was Joods he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Constantijn heeft dat geenszins bepaald, dat weet je volgens mij ook wel Starbless, het blijft echter iets wat je vaker beweert, moet je helemaal zelf weten, Constantijn was zeker niet de eerste de beste en hij had behoorlijk invloed, maar de rol die je hem toebedeelt komt simpelweg niet overeen met wat er werkelijk gebeurd is in Nicea. Daarbij was het toch echt in het jaar 325.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een belangrijke aanvulling misschien Starbless, je geeft geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je probleem nu Martijn? "Jouw God is niet mijn God!" En zullen we het verder even gezellig houden op GV. Want alleen over de laatste reactie heb je al 1 dag moeten nadenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Jouw God is niet mijn God!", dat klopt, maar daar heb ik het niet over, daar zul je mij ook niet over horen, maar goed het zal wel allemaal.
De naam van God in het Christendom en Jodendom (!) wordt aangeduid als JHWH (Jaweh) en als vorm van respect niet uitgesproken. Daarnaast zijn er vergelijkingen tussen de God van het Christendom/ Jodendom en de Islam. Daar wordt God Allah genoemd en de God van Abraham Isaak en Jacob. Dezelfde als in het Christendom.

De Jehova getuigen gebruiken zijn naam wel (Jahovah, dat uit dezelfde klinkers JHW=VH bestaat).

Eigenlijk geef je deels al antwoord op je eigen vraag. Je stelt dat er heel wat goden zijn, allemaal met eigen namen. In de tijd van het Oude testament (het oudste gedeelte uit de bijbel van het Christendom en het deel dat ook in het Jodemdom bekend is al de Tora) waren er ook heel veel goden. De Israëlieten die Mozes door de woestijn volgden wilden daarom ook wel eens weten hoe déze God heette. Dus dat moest Mozes maar vragen en volgens de bijbelboeken was het antwoord dat de naam van God allesomvattend is (in plaats van veel goden, gebruikelijk in die tijd, is er maar één God voor de Israelieten). Gevat in de letters JHWH. Ook wel vertaald als Ik ben die ik ben. Ik vind dat een hele mooie betekenis.

Ik heb verder weinig toe te voegen aan het eerdere antwoord, behalve nog een andere link van wikipedia die specifiek over deze naam gaat.

Toegevoegd op 24-05-2009 15:53:20
Misschien nog deze link voor de liefhebbers. Het bevat een overweging van de predikant van de gemeente waar ik zelf lid van ben (protestant).

http://www.pknbob.nl/news/default.aspx?lid=1&id=195
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer een mooi antwoord! Bedankt somdv! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel oeroboeroe. Of mijn antwoord theologiosch helemaal correct is weet ik niet. Het is mijn interpretatie van de door mij aangehaalde bronnen. De reactie van mlodewijk geeft dit ook al ongeveer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@somdv, ja om heel eerlijk te zijn zie ik het wezenlijke verschil tussen onze antwoorden niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Daarom verwees ik ook even naar jouw reactie! Mijn toevoeging is dat het bij de naam van God niet alleen om het Christendom, maar ook het Jodendom en Islam gaat en dat deze naam (naar mijn mening) in de bijbel tot stand is gekomen om aan te geven dat er maar één God is. In die tijd hielden de Israëlieten er ook vaak meerdere goden op na. Daar ging de verwijzing (overweging) ook over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee dankjewel, dat werd mij dus niet geheel duidelijk.
Het moet toch een naam hebben.. Generator, Onderhouder, Destructor is toch veel te lang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vroege vertalers van het Oude Testament vertaalden rond 250 v.Chr van uit het Hebreeuws naar het Grieks, maar als zij in de tekst Gods naam tegen kwamen vertaalden zij deze niet in het Grieks maar lieten de naam ongewijzigd in paleo-Hebreeuws staan. Uit een fragment van de dode zeerollen, Ps 119, 59-64, zien we dat de Godsnaam in paleo-Hebreeuws geschreven staat terwijl de overige tekst in post-Babylonische tijd geschreven is. Ook hier was het ontzag en respect voor Gods Naam zo groot dat men de oude schrijfwijze aanhield; in ons alfabet JHWH.

Het Oude Testament is later vele malen vanuit het Grieks vertaald waardoor vele namen voor deze "zanger" zijn opgenomen. (Allah, Gott, God, etc). Zeer sprekend vind ik de naam "de onnoembare".

Het idee is dat de oppermacht ons begrip te boven gaat en daardoor geen naam kan hebben. Iets dergelijks zie je ook bij het Taoïsme, waarbij ook taal te kort schiet om het begrip uit te drukken. Hier is echter geen sprake van een oppermacht maar van een onbekend evenwicht (mijn interpretatie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had bij het stellen van mijn vraag niet verwacht dat ik allemaal zulke interessante antwoorden zou krijgen. Ook jij bedankt Kweenie. "De onnoembare". Als we het dan toch over zangers hebben, ik vind "de onnoembare" net zoiets als "the artist formally known as God"...
Lees de 10 geboden: Vereer naast mij geen andere goden.
( wel typisch dat god aangeeft geen andere goden te vereren )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat is om aan te tonen dat 'God' de enige god is, en niet een van de zovelen die een naam nodig heeft. Mensen hebben allemaal namen om onderscheid te maken tussen alle mensen, voor God is dat niet nodig, want er is immers maar één god volgens het christendom.