wat is precies de bedoeling van hala slachten

volgens een collega lijden de dieren die halal geslacht worden niet, ik heb zo mijn twijfels, wie weet er meer vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Ooit vertelde een moslim mij het volgende: een van de drijfveren achter bepaalde Islamitische wetten, is de hygiëne. Door een goede hygiëne is de mogelijkheid tot overleven in een warm klimaat met barre levensomstandigheden meer gegarandeerd. Daarom bedacht Mohammed een aantal wetten en regels...

In warme klimaten, met nog weinig mogelijkheden tot koeling, bederft vlees snel. Door het dier leeg te laten bloeden tijdens de slacht, verdwijnt er een grote bron aan bacteriën uit het vlees en is het langer houdbaar. Omdat een varken niet kieskeurig en een alleseter is, is dat vlees dus ook bevattelijker voor bacteriën en minder rein.
Zo moeten moslims zich ook wassen voor het bidritueel. In de huidige tijd zijn dat meer rituele handelingen geworden, maar de achterliggende gedachte is weer die hygiëne en reinheid.

Ik heb het mij maar laten vertellen, maar het verhaal kwam geloofwaardig op me over. Als het niet klopt hoor ik dat graag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of de dieren lijden: ik heb één keer in mijn leven, in een Islamitisch land, een rituele slachting van een geit gezien en zoals ik het beleefd heb ging het heel snel. Na de snede door de halsslagader, werden de ogen heel snel glazig. Het dier heeft geen geluid laten horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer de halsslagader doorgesneden wordt, daalt de bloeddruk in de hersenen onmiddellijk. Men neemt aan dat het dier dan vrijwel direkt niets meer ervaart.
Zeker weten doen we dat nooit. We kunnen het niet meer aan het dode dier vragen (wel vragen, maar er komt geen antwoord).
Bij "verdoofde" slachtingen, zoals in een pluimveeslachterij, gaat het nogal eens fout en komt een nog half levend dier in een plukmachine terecht.
Wat dat betreft zou mijn voorkeur inderdaad uitgaan naar halal slachten, omdat dat ook per dier, individueel gedaan wordt. Het lijden wordt zoveel mogelijk beperkt.
Ik heb in een rundveeslachterij een keer een stier zien rondrennen waar net een pen bij in de kop geschoten was, die kennelijk niet diep genoeg zat. Gruwelijk om te zien en het lijden moet maximaal geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
want onderzoek heeft uitgewezen dat een dier bij halal-slachten wel degelijk lijden. Dalende bloeddruk betekent niet dat je geen pijnsignalen meer kan voelen, die gaan namelijk via zenuwbanen en niet via de bloedbaan.
Het lijden schijnt 1 tot 2 minuten te zijn en als er maar 1 halsslagader door is - wat vaak gebeurt- dan kan het wel 4 minuten oid zijn.
Was van de week nog op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een levend dier zou je overigens ook geen (begrijpelijk) antwoord kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lalena: 'gewoon' slachten is ook niet gegarandeerd pijnloos en zeker niet stressloos, zie antwoord.
ik heb deze vraag ff moeten opzoeken op internet want had er zelf nog nooit van gehoord en dit vond ik erover:

Bij electrocutie kan een proces optreden wat heet rhabdomyolyse, dit is afbraak van spierweefsel waarbij ondermeer myoglobine uit de spieren in het bloed vrijkomt.

Het is dus dat er afbraak van spierweefsel plaats vindt. Zoals bekend, vlees is spierweefsel.

Overigens mogen dieren ook niet gestresst worden, reden waarom er geen messen geslepen mogen worden in het bijzijn van de dieren, de slachting gescheiden moet gebeuren van de wachtende dieren. Bij stress komen er hormonen vrij: adrenaline, noradrenaline en cortisol. Het is cortisol dat ook voor afbraak van spierweefsel zorgt.

Het is aardig om op de achtergrond meer te weten over wat er gebeurt tijdens verschillende manieren van slachten. Maar het is niet relevant voor de manier waarop wordt geslacht. Wat is voorgeschreven is bepalend en daar houden we ons aan.
Bronnen: