Is geregistreerd partnerschap met ex-vrouw mogelijk met behoud van koopwoningen en langstlevende clausule?

Ik en mijn ex-echtgenote willen een geregistreerd partnerschap met behoud van 2 eigen koopwoningen. We hebben samen 3 kinderen en er voor zorgen dat onze erfenissen bij leven van 1 ouder naar de langst levende gaat (uitgestelde erfenis voor de kinderen); is zoiets mogelijk?

2 jaar geleden
in: Relaties
1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Ga samen met een notaris praten. De vraag is, waarom je dit wil. Een geregistreerd partnerschap met je ex, wat is het doel? Ga je weer samenwonen? Houd ook rekening met het feit dat je (waarschijnlijk) ook weer fiscaal partner wordt.

Antwoorden (3)

Ja dat is mogelijk. De gewone wettelijke verdeling dus zonder testament houdt in dat alle bezittingen, dus ook de 2 woningen, naar de langstlevende gaan. De kinderen krijgen dan een onderbedelingsvordering op de langstlevende ouder.
Je kunt de kinderen niet onterven in de zin dat je ze ook deze vordering helemaal kunt onthouden.
Met testament zou je de woningen ook beide kunnen legateren aan de partner. De uitwerking daarvan is bijna hetzelfde maar de onderbedlelingsvorderingen zijn dan wat kleiner (heeft overigens dan weer geen invloed op legtieme portie; maar ook deze is meestal pas opeisbaar bij overlijden langstlevende )
2 jaar geleden
Ja, voor een geregistreed partnerschap ga je naar het gemeentehuis en van daaruit kun je door naar de notaris. Er is veel mogelijk wat betreft testament. Je kunt het (bijna) zo krom maken als je zelf wil, het is een op papier zetten van jouw (jullie) wensen.
2 jaar geleden
Laat je ook fiscaal adviseren. Mensen die elkaars geregistreerde partner zijn, zijn ook elkaars fiscale partners. Fiscale partners mogen maar één woning (tegelijk) in box 1 hebben en dat is de woning die het vaste hoofdverblijf is.
Hoofdregel is, dat alleen de rente over een eigenwoningschuld voor die ene woning aftrekbaar is.

De andere woning is een bezit in box 3. De daarop betrekking hebbende schuld een schuld in box 3.