wat is de oorzaak van de slechte eigenschap dat ik mensen niet in hun waarde kan laten?

ik word er steeds vaker mee geconfronteerd, dat ik deze zeer slechte eigenschap bezit. Ik probeer mensen te vormen naar zoals ikzelf ben, en als dat niet lukt, laat ik ze niet in hun waarde. Ik ben van mening dat je een slechte eigenschap kan veranderen, als je begrijpt waar deze is ontstaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
1.4K
Erna55
6 jaar geleden
Het is niet perse nodig om te weten waar het vandaan komt.
Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent en wilt veranderen.

Antwoorden (1)

Dat je een slechte eigenschap kunt veranderen is op zich wel juist, maar om een blijvende verandering te bewerkstelligen is het wel noodzakelijk dat de betreffende persoon bereid is in die verandering mee te gaan. Iemand die niet veranderd wil worden, zal ook niet veranderen. Jij kunt er dan tegenin gaan zoveel je wilt, daar bereik je niets mee. Voor echte gedragsverandering is vaak ook begeleiding door een psycholoog/therapeut/gedragsdeskundige nodig.
Bovendien is het maar de vraag of wat jij een slechte eigenschap vindt, ook daadwerkelijk een slechte eigenschap is, dat is vaak zeer subjectief.
Je kunt je energie naar mijn mening beter stoppen in het accepteren van mensen zoals ze zijn. Je mag daarbij mensen best aanspreken op gedrag als dat echte negatief is, maar doe dat dan op een neutrale, niet-veroordelende manier. Met zelf psycholoog gaan spelen of proberen je eigen gelijk door te drukken stoot je over het algemeen mensen eerder af dan dat je hen helpt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat de oorzaak is van het feit dat jij dat toch probeert, is zo 1-2-3 niet te zeggen. Misschien ben je in je eigen jeugd voortdurend gecorrigeerd op gedrag, of heb je een bepaald besef van goed en fout meegekregen wat erg rigide is. Als je hier iets aan wilt veranderen, is het wellicht raadzaam zelf eens met een deskundige in gesprek te gaan en zo te proberen wat 'gemakkelijker' richting anderen te worden. Een goede eerste stap is dit bij je huisarts bespreekbaar maken, die kan je doorverwijzen naar deskundige hulpverleners.