Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn jaloezie verdwijnt?

Hallo. Ik heb een vriend waar ik nu al bijna 2 maanden een relatie mee heb. Alles gaat vlot en hij maakt me heel gelukkig, maar alleen ben ik super snel jaloers. Hij heeft veel LGBT vrienden waar hij regelmatig eens mee praatte. Ik heb hem verteld dat ik dit niet leuk vond en dat ik mij ongemakkelijk voelde bij het feit dat hij met andere homo's stuurde, ook al is het vriendschappelijk, dus is hij daar ook mee gestopt. Een paar dagen geleden vertelde hij mij dat hij seks heeft gehad met een goede vriendin, maar nog voordat hij mij kende. Ondanks het feit dat we elkaar toen nog niet kenden, heb ik het er toch heel moeilijk mee. We hebben er al over gepraat en hij vertelde me toen dat hij dat gewoon eens wou proberen, maar dat het niet echt is meegevallen en dat hij het zeker niet meer wil en gaat doen. Het probleem ligt vooral bij mij; ik kan het gwn niet uitstaan dat iemand (intiem) praat met hem, laat staan er seks mee heeft. Hij zegt dat hij van me houdt en me niet kwijt wil en ik geloof hem, maar toch blijf ik de hele tijd met de gedachte dat hij seks heeft gehad met iemand anders, en dan nog een meisje. Ik begin zelf verveeld te worden van mijn jaloezie, omdat het me alleen maar depressief maakt. Als iemand weet hoe ik hiermee moet omgaan, laat het me dan gerust weten :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij maakt jou heel gelukkig, maar als jij zo door gaat, is hij niet meer gelukkig met jou.
Het is normaal binnen een relatie ook contact te hebben met anderen, gun hem dat, wees blij dat hij vrienden heeft.
Dat hij seks heeft gehad met een ander voordat hij jou ontmoette is ook niet kwalijk, ook al is het met een meisje geweest, experimenteren in het leven hoort bij iemand, het is een manier om te ontdekken wie je bent en wat je wilt.
Geef hem de ruimte te zijn wie hij is, probeer hem niet te veranderen of dingen te ontzeggen, als je dat doet duw je hem van je af en zal je niet lang meer samen zijn.
Ga aan jezelf werken, zoek een hobby, zoek uit wie je bent en waar je sterke punten liggen, wees trots op jezelf en vind jezelf de moeite waard.
Jaloers zijn in de mate waar jij er last van hebt, komt door te weinig zelfvertrouwen, te weinig liefde voor jezelf, ga daar aan werken. Er worden door het hele land trainingen gegeven om meer zelfvertrouwen te krijgen, grijp die kans, het zal je leven meer inhoudt geven en je relatie verbeteren.

Antwoorden (4)

Focus niet te veel op de relatie (die zit wel goed, zo te lezen), dan ga je hem claimen en dat kan averechts werken. Misschien is het een idee zelf ook contacten te onderhouden met anderen. Iedereen heeft naast zijn vaste relatie gewone vrienden en vriendinnen. Dat hoeven niet per se vriend(inn)en van beide partners in een stel te zijn.
6 jaar geleden
Als ik zo lees wat je schrijft dan is hij een open persoon die eerlijk is. Hij is zelfs gestopt te praten met de LGBT-vrienden omdat jij je er ongemakkelijk bij voelde. Als je teveel jaloezie en druk bij iemand weg gaat leggen dan gaat die zich ongemakkelijk voelen en opgesloten. Dit kan resulteren in frustraties, ruzies en uiteindelijk een relatie die stopt met bestaan. Geef je partner de ruimte en daarmee maak je voor jezelf ook de ruimte. Enkele tips die kan geven zijn om te blijven praten met je partner en wees open hierin. Stop controleergedrag. Dit maakt hem maar ook jezelf gek. Werk aan je zelfvertrouwen. Hopelijk helpt het je een beetje.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik ga hier zeker aan werken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+, Prima advies, werken aan je zelfvertrouwen.
Eerst jezelf vertrouwen lijkt mij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaloezie is een negatieve emotie die bedoeld is als bescherming, maar bijna altijd meer kwaad dan goed doet. Je moet voor jezelf dus ertegenin gaan en zo min mogelijk je partner ermee belasten. Maar daar was je min of meer zelf ook al achter. Je jaloezie verminderen kan je alleen door de confrontatie aan te gaan en niet door het uit de weg te gaan of te verstoppen. Mijn advies is dan ook; zorg voor een goede basis en praat erover en zoek uit wat je maximaal aankan, doe dit samen. Doe dit een aantal keren en je merkt dat het makkelijker wordt. Je kan zelf kiezen in hoe ver je hierin wilt gaan, maar omdat het ook een overwinning is op jezelf zou ik niet te zuinig zijn en gewoon durven de lat met kleine stapjes te verhogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Belangrijk is dat er verschil zit tussen jaloezie als je samen ergens bent of dat je er juist meer last van hebt als je alleen bent en hij ergens anders. In dat laatste kan je beter meer aan je zelfbeeld en zelfvertrouwen werken.