In hoeverre is een convenant rechtsgeldig? En wat gebeurt er als het convenant niet wordt nageleefd?

een jaar geleden
in: Huwelijk
1.9K
ronron1212
een jaar geleden
Is geldig voor de scheiding en de uitvoering daarvan als het niet wordt nageleefd kan degene die dat vindt naar de advocaat en naar de rechter.

Antwoorden (2)

In een echtscheidingsconvenant (ook wel echtscheidingsovereenkomst) maakt u bij uw scheiding afspraken met uw ex-partner. Bijvoorbeeld over alimentatie en de kinderen. Voor afspraken over de kinderen maakt u een ouderschapsplan.

Advocaat stuurt echtscheidingsconvenant naar rechtbank
U, uw advocaat, mediator of een notaris maakt het convenant op met afspraken over de scheiding. Uw advocaat stuurt het document naar de rechtbank.

Rechter legt afspraken echtsscheiding vast
Uw advocaat kan de rechter vragen om het echtscheidingsconvenant vast te stellen. De afspraken erin, bijvoorbeeld over alimentatie, liggen dan vast. Als uw partner dan niet betaalt voor uw levensonderhoud, mag u een deurwaarder inschakelen.
een jaar geleden
Een convenant is (mits formeel onderdeel van de rechterlijke uitspraak mbt echtscheiding rechtsgeldig, maar er zijn twee belangrijke mitsen/valkuilen:
-Een convenant heeft geen 'derdenwerking'. Als de ex-partners bv afspreken om een schuld te verdelen, hoeft de schuldeiser zich daar niets van aan te trekken.
-De financiele afspraken in een convenant zijn goed uitvoerbaar/afdwingbaar; afspraken mbt omgang etc zijn dat veel minder.
een jaar geleden