zijn alle joden Israelis?

mijn vader is joods ben ik dan half Israelis?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Om Joods te zijn hoef je niet in Israël te zijn geboren en ben je dus niet een Israëliet. Je bent joods door geboorte.
Amadea
4 jaar geleden
En dan niet via de vader maar via de moeder. Dus alleen als jouw moeder joods is ben jij het ook.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat bedoel je met Israeli's ? Een nakomeling van Jakob volgens de Torah?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat bedoel je met joods, een afstammeling van de stam judah ?

Antwoorden (1)

Nee, niet alle joden zijn Israëli’s.
Een Israëlier is een staatsburger van Israël. Dat kan ook een islamiet zijn.

Of jij een jood bent hangt af van de definitie.
Herman Bleich noemde een Jood ,,een mens die van zichzelf vindt dat hij een Jood is, omdat hij zich met de Joodse massa onder alle omstandigheden verbonden voelt.'' De eveneens overleden Renate Rubinstein beschouwt zichzelf in sociologische zin als Jodin vanwege de oorlogservaringen van haar Joodse vader.
Het Nederlandse liberale Jodendom erkent sinds 1955 ook Joden die geen Joodse moeder hebben maar wel een Joodse vader.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet helemaal juist SimonV,..... Wat is een jood of Jood volgens jou ?
En wie is Herman Bleich ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.trouw.nl/nieuws/herman-bleich-1917-1995~b2889e1a/