In Amsterdam is er een Onckelboerensteeg, genaamd naar Dirk (H)Onckelboer. Bestaat de familienaam (H)onckelboer nog?

De Familie was in de 16e en 17e eeuw een rijke familie in Amsterdam, maar de naam is volledig verdwenen. Weet iemand of leden van die familie zich na zeg 1700 anders zijn gaan noemen of is de familie echt uitgestorven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Heb hier eenstukje uit een Engelstalige veilingsite,waarin sprake is van een Onckelboer in Antwerpen, het is zeer summier, maar misschien helpt het je op weg.
Inv#.Lot 698.0037
Lot 0037
Artist [ANONYMOUS]
Entry 1 stuck van no. 45 [...] VL f 15:10:-- +
Title [untitled]
Number 99
Subject UNKNOWN SUBJECT
Type painting
Value 15.5 |t gulden
Buyer Philips de Flines tegen Onckerboer
Buyer Notes On the buyer, see R 25445. Onckerboer (or Onckelboer or Honckelboer) was the name of a family of merchants of Antwerp origin. It is not clear whether Philips de Flines was living opposite Onckelboer (Dirck, Casper, or another member of the family) or whether the latter was his surety for the purchase.
Buyer Religion Mennonite/Anabaptist
Buyer Occupation Merchant (largescale) |a Cloth, silk
Montias2 Record# 28881 .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja op de Flick site komt de naam ook enkele malen voor; het gaat me om Honckelboer na ongeveer 1700. Er komt zo nu en dan een Pieter Honckelboer voor als makelaar, maar ik heb geen gegevens hoe deze met "mijn" familie verwant is.
Je noemt 2 mogelijkheden: naamsverandering of uitsterven.

Naamsverandering kun je eigenlijk wel uitsluiten. Zoiets moet een oorzaak hebben; b.v. als je Naaktgeboren heet, dan heb je een reden om je naam te veranderen. Ook kan de schrijfwijze veranderen, zoals van Soomeren naar van Someren, of Brinckhorst naar Brinkhorst. Maar dan ook geeft (H)onckelboer of (H)onkelboer geen enkel resultaat in de familienamen database.
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/

Blijft over dat die familienaam is uitgestoren, en dat lijkt me aannemelijk. Het is helemaal niet zo uitzonderlijk dat een familienaam uitsterft. Lees dit artikel:
http://users.telenet.be/ann.marynissen/hoeveel.html

Een 2e argument, dat de familienaam niet meer bestaat, is dat als er nu nog mensen zouden zijn die (H)On(c)kelboer zouden heten, er vast wel in de familie iemand zou zijn, die zou weten van deze straatnaam in Amsterdam. Met die kennis is het altijd interessant om je stamboom te gaan onderzoeken. In dat geval zou er meer over te vinden moeten zijn, b.v. op sites over genealogie.

Natuurlijk heb ik geen idee hoe belangrijk deze informatie voor je is. Maar ik stel mij voor, dat als je er echt in zou duiken (er zijn enkele google-links met aanknopingspunten) en zelf archieven zou bezoeken, je meer zekerheid zou kunnen krijgen of de naam werkelijk is uitgestorven en hoe (en wanneer) dat is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer via internet al meer dan 2 jaar info over de familie te krijgen. Tot 1700 wonen velen die tot de familie behoren in A'dam, daarna kom je ze nergens meer tegen. Nog een verdwaalde in Groningen/Friesland, maar dan houdt het op. Ik kom wel steeds de naam Honcoop tegen; ergens hoopte ik dat dit de voortzetting van Honckelboer zou zijn. De belangrijkste informatiebron on-line zouden de geboortegegevens van Amsterdam kunnen zijn, die online beschikbaar zijn, maar ook hier lost alles op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets is zeker natuurlijk, en het blijft voor mij ook een beetje gokken, maar het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat een naam verandert van (H)on(c)kelboer naar Honcoop. Dat de familienaam is uitgestorven lijkt me meer voor de hand liggen. Als zelfs de geboortegegevens van Amsterdam dat aangeven, is dat ook al een reden om dat aan te nemen. Je schrijft dat je er al 2 jaar mee bezig bent; dat geeft aan dat je het best belangrijk vindt, om het te weten te komen, en je er tijd in wil te steken. Misschien toch maar eens archieven gaan bezoeken in o.a. Amsterdam. Het lijkt soms of alles op het internet te vinden is, maar juist van dit soort gegevens staat er, schat ik, nog geen 1% online. Mijn ervaring is, dat als je iets echt wilt weten, en bereid bent er tijd aan te besteden, er altijd wel mogelijkheden zijn, om het ook echt te weten te komen. Sommige speurtochten (op weer een heel ander gebied) duren bij mij soms wel 2 jaar, en uiteindelijk lukt het me dan toch om te vinden wat ik zoek. Misschien zou je ook eens genealogie forums kunnen proberen. Daar zitten mensen die vaker met dit bijltje gehakt hebben, en misschien krijg je goede tips. B.v. waar je verder zou kunnen zoeken. Als je wilt, wil ik ook weleens rondneuzen op het internet, welke forums of prikborden daar geschikt voor zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal geprobeerd. Geen reacties
Het zou kunnen gaan om een spellingsvariant en samentrekking van twee namen.
Allereerst, in de beginjaren van de Burgerlijke Stand was men nog niet altijd even consequent in het spellen van namen. Dat kwam bijvoorbeeld doordat de controlemogelijkheden beperkt waren (identiteitsbewijzen en trouwboekjes waren er nog niet en nazoeken in oudere aktes of navraag doen in een andere gemeente was nogal omslachtig). De ambtenaren lieten zich daardoor vaak leiden door eigen inzichten of door de aangever(s). En die waren vaak niet goed op de hoogte van de juiste spelling of ze waren de schrijfkunst zelf maar amper meester.

Als we de naam opdelen in Onckel en Boer kom je bij twee naamsverklaringen, 1: onckel: oom, het is een naam die betrekking heeft op de familierelatie. 2: Boer, een naam die een beroep aangeeft, in dit geval natuurlijk boer.

De naam Boer is veelvoorkomend, de naam Onckels veel minder. Bij de laatste telling waren er 15, deze zijn met name in de omgeving van Soest en in de omgeving van Venray te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit speelt allemaal voordat er een Burgerlijke Stand was, die kwm met de Fransen begin 18e eeuw pas. Als je op internet naar de Onckelboerensteeg zoekt, vind je een aantal mogelijke betekenissen. Geen van die betekenissen spreekt mij echter aan. De Honckelboeren komen uit Antwerpen, de oudste die ik ken werd ongeveer rond 1500 in Antwerpen geboren; een deel van de familie ging rond 157-1580 naar Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat er een Burgerlijke Stand was was spellingswijze nóg 'losser' dus dat sluit het een en ander niet uit. Maar mag ik vragen vanwaar je zoveel interesse in deze naam hebt? Heb je een binding met die straat?