Waarom geven alleen mannen DNA af bij verwantschapsonderzoek zoals bij de moord op Nicky Verstappen?

Ik ben al een tijdje nieuwsgierig naar het volgende: bij zowel de moord op Marianne Vaatstra als die op Nicky Verstappen, worden alleen mannen opgeroepen om DNA af te staan in de hoop een familielid van de dader te vinden (of de dader zelf), en zo de dader op te sporen.

Waarom wordt er bij vrouwen geen DNA afgenomen? Vrouwen kunnen toch ook familie van de dader zijn? Of zelf de dader zijn...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
LeonardN
5 jaar geleden
+Goeievraag.
Volgens mij kan door vrouwen (en mannen) afgestaan mitochondriaal-DNA ook heel goed werken. Een veel gehoord argument is dat het vrouwelijk X-chromosoom steeds verandert, dat klopt, maar dat argument houdt geen rekening met mitochondriaal-DNA wat van moeder op dochter steeds hetzelfde blijft en wat dus zoons, neven en broers ook als verdachten aan kan merken.(zover ik het snap)
https://dnadatabank.files.wordpress.com/2014/08/de-essenties-van-dna-onderzoek.pdf (blz 14+15)
https://image.ibb.co/nsgTv0/dna.jpg (heb er even een eerlijke voorstelling van gemaakt en dan komen er net zoveel mannen in beide grafieken) Meest effectief zou in mijn ogen zou denk ik zijn: y-chromosomaal+mitochondriaal testen van mannen, en mitochondriaal van vrouwen. Wellicht maak ik een denkfout.

Antwoorden (1)

Van het afgenomen dna-materiaal wordt een profiel gemaakt dat in de mannelijke lijn van de familie onveranderd wordt doorgegeven: het zogenoemde Y-chromosoom.Politie en justitie gaan in de zaak van Nicky Verstappen uit van een mannelijke verdachte. Daarnaast heeft het alleen bij mannen zin om verwantschap te onderzoeken, omdat het eerder genoemde Y-chromosoom niet verandert bij generatie op generatie.