Kan ik achter de meisjesnaam van mijn betovergrootmoeder komen die een Inlandse, Indonesiche was?

Ik ben bezig met een familieonderzoek aan de kant van mijn oma en kom niet ver omdat mijn betovergrootmoeder een Inlandse vrouw was en er in archieven niks over haar staat in tegenstelling tot het reeds complete stamboomonderzoek van mijn eigen opa, daar hij Indisch was en archieven hier wel te achterhalen zijn.
Het schijnt dat archieven van Inlanders veelal verloren zijn gegaan.

Wel weet ik dat mijn overgrootmoeder (ook een Inlandse) met een Hollander getrouwd was die ook diende in het Knil dus ergens zou er dan toch hier in Nederland bekend moeten zijn wat de meisjesnaam van haar moeder was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In het archief van de KNIL-militairen staat zelden een naam van de echtgenote. Je kunt het iniedergeval proberen.... (zie bron).
Misschien kun je achterhalen met welk schip ze naar Nederland zijn gekomen en het archief daarvan achterhalen.
Bij het Nationaal Archief kunnen ze je vast meer tips geven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Appeltje bedankt voor je adviezen. Amaryllis ik kon niet reageren op je antwoord, was een paar dagen weg maar wat leuk dat je achtergrond een beetje zoals je mijne is!

Andere antwoorden (2)

Grappig, mijn opa was ook Hollander en Knilmilitair, getrouwd met mijn oma, kwart Indisch. Mijn overgrootmoeder was ook half Indonesisch/inlands en van haar was ook alleen de voornaam bekend. Is het niet zo dat de kolonisatie pas achternamen met zich meebracht? Dan had ze er misschien niet eens één.
dat zou je moeten kunnen navragen of nakijken op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens het Indisch Archief te Den Haag
Succes !