Waarom hebben KNIL militairen geen salaris uitbetaald gekregen van Nederland na de tweede wereldoorlog, gaat dit nog gebeuren?

Militairen die krijgsgevangen worden genomen krijgen normaal hun salaris doorbetaald of achteraf met terugwerkende kracht. KNIL militairen (in ieder geval de Indische, van de Nederlanders weet ik niet) zijn nooit uitbetaald en Nederlands marine personeel bv wel. KNIL militairen vochten voor Nederland en na de oorlog ook zelfs tegen de Indonesische republiek en werden ook door de Nederlandse regering uitbetaald. Nederland erkend wel dat oud KNIL militairen recht hebben op achterstallige soldij maar schuift het probleem af bij Indonesie.
Het gaat om grote bedragen, drie jaar krijgsgevangenschap.
Nou is er wel: "Het Gebaar" opgericht in 2001 en zijn er een kleine 100.000 betrokkenden uitgekeerd met het bedrag van 1822 euro per persoon als rechtsherstel na de oorlog en de manier van opvang in Nederland.
Hoe kan dit, deze mannen vochten voor rood, wit . blauw werden vervolgens onder afschuwelijke omstandigheden krijgsgevangenen?
En het verhalen bij Indonesie is zo een fout argument.
Oud KNIL militairen die nog leven vechten tot op de dag van vandaag nog voor erkenning van hun achterstallig soldij.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De Nederlandse regering houdt zeer van gerechtigheid en wijst in verband daarmee vaak met een priemend wijsvingertje naar anderen maar als het geld kost kijken ze liever opzij.
De KNIL militairen hebben altijd trouw aan de Nederlandse zijde gevochten en het is dan ook een gotspe om naar Indonesië te verwijzen.
Ik ben bang dat onze burgers zich nog lang moeten schamen; achtereenvolgende regeringen hebben er nooit blijk van gegeven over dergelijke gevoelens te beschikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik me kan herinneren heeft Nederland in 1949 bij de soevereiniteitsoverdracht en erkenning van de zelfstandigheid van Indonesië bedongen dat de verplichtingen m.b.t. de KNIL militairen zouden worden overgenomen door Indonesie.
Lijkt me typisch geval van "Nederlandse kruideniersmentaliteit (waarmee ik niets iets kwaad wil zeggen van kruideniers).
NB In de zaak van de naar Nederland gehaalde Molukkers heeft Nederland m.i. een scheve schaats gereden en zijn belofte niet gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse regering zegt idd dat vanaf het bestaan van de republiek Indonesia zij deze plichten van de oud Nederlands Indische regering heeft overgenomen. Dit zou betekenen dat Indonesie moet betalen, dit doen zij echter niet, logisch. Oud KNIL militairen zeggen dat Nederland moet betalen, daar vochten zij immers voor. Vind het erg vreemd allemaal, dat dit kan. Wat u zegt over kruideniersmentaliteit is erg op zijn plaats ook. Pas na de oorlog bleek dat oud Knillers geen salarissen kregen, wat is dat wrang geweest zeg en nog.