Is nederland ook mogelijk een doelwit met de dreiging van een derde wereld oorlog?

Hoop dat het te voorkomen is

een jaar geleden
2.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Mogelijk altijd.
tinus1969
een jaar geleden
Bij een derde WERELD oorlog is de gehele wereld bedreigd; dus ook Nederland.
Inekez1
een jaar geleden
In geval van wereldoorlog is ook altijd het ene land groter doelwit dan een andere. Nederland is niet bepaald een neutraal land en zal dus zeker doelwit kunnen zijn. De Nederlandse havens en wegen worden gebruikt voor het vervoeren van veel Amerikaanse wapens. Nederlandse militairen helpen mee bij die operatie. Sowieso zijn de havens belangrijk voor de import van allerlei onmisbare goederen, om het volk in leven te houden maar ook om Europa te kunnen verdedigen. Het uitschakelen van die logistieke keten heeft grote impact, niet alleen voor Nederland maar voor een groot deel van Europa. Zeker als tegelijk ook alternatieve havens in andere landen worden uitgeschakeld. In Nederland is ook het internationale strafhof voor oorlogsmisdadigers, daar zal menig oorlogvoerende dictator niet blij mee zijn...
Inekez1
een jaar geleden
@tinus, bij een wereldoorlog is niet altijd de hele wereld in oorlog. Ook in de Eerste en Tweede wereldoorlog waren er heel veel landen niet of nauwelijks betrokken bij het geweld of de dreiging daarvan. Wereldoorlog wil zeggen dat er aan de oorlog meerderen landen uit meerderen werelddelen meedoen. In tegenstelling tot de meeste oorlogen die worden gevoerd tussen twee of drie landen of gebieden die aan elkaar grenzen.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 in de tweede wereld oorlog waren maar weinig landen niet betrokken.
Cryofiel
een jaar geleden
Toevoeging op de uitstekende uitleg van @Inekez1:

Een land kan ook doelwit zijn om een voorbeeld te stellen.

Of het nu om een bombardement gaat, een chemische aanval, of een aanslag - als een land bijvoorbeeld Amerika dreigt met een aanval op New York, en Amerika gelooft niet dat die dreiging serieus is, kan de aanvaller Rotterdam platgooien. Gewoon als voorbeeld.
Castle
een jaar geleden
Met name Nederland heeft een strategische positie die uitgeschakeld moet worden. Daarnaast frustreren ze de russen ook vaak door Oekraïne te helpen.

Antwoorden (1)

Tuurlijk, waarom niet? Nederland is volwaardig lid van de Navo, en bovendien hebben we een Minister-President die pocht dat hij (relatief gezien) de grootste bijdrage geeft aan Oekraïne. Die staat bij de Russen hoog op het lijstje van te liquideren staatshoofden en generaals, mochten ze besluiten door te pakken. Nederlandse havens zijn belangrijk voor de aanvoer van (zwaar) oorlogsmateriaal, dus een van de eerste doelen voor de Russen.
Wij sussen ons met de gedachte dat het NAVO-leger vele malen groter en sterker is dan dat van de Russen, en dat is ook zo. Maar zij hebben voldoende (kern)raketten om heel W-Europa af te branden. Dat je er zelf nóg meer hebt is dan niet zo relevant.
teusvh
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Behalve dan dat gebruik van kernwapens zelfmoord is.
teusvh
een jaar geleden
In zekere zin wel, maar Rusland is een heel groot land. Ook denk ik dat ze, anders dan wij hier, hun atoombunkers (voor de elite) nog aardig op orde hebben. Bovendien leert de geschiedenis dat mensen met de macht en positie van Putin makkelijk va banque gaan als ze denken dat er niets meer (voor hen persoonlijk) te verliezen is. En hun eigen bevolking met miljoenen tegelijk opofferen. Nee, wij zijn hier na bijna 80 jaar zonder oorlog helemaal ingedut, en gaan denken dat vrede de norm is. Lees de geschiedenisboeken, en je weet dat dat een illusie is.