hoe kun je zelf zien of je borstkanker hebt?

Ik wil weten of je het aan jezelf kunt zien in de spiegel bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je het vermoeden dat je dit hebt?
Bezoek aan huisarts lijkt mij toch het beste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door alleen te kijken, kun je belangrijke herkenningspunten missen, kijken en voelen en vanaf je 50ste de mammagrafie niet missen is belangrijk. Als je dit met regelmaat doet, dan ben je er op tijd bij als er toch iets mis blijkt te zijn, als je dan eventuele veranderingen ook meld bij je huisarts. Ga liever te vaak, ook bij twijfel naar je huisarts als je iets denkt te zien, of te voelen, dan te weinig.

Antwoorden (3)

Kijken

Doe het onderzoek op een plek waar u zich prettig voelt en zorg voor veel licht (liefst daglicht) om beter te kunnen zien.

Ga voor een spiegel staan en laat uw armen ontspannen langs uw lichaam hangen.
Neem rustig een paar minuten de tijd om goed naar uw borsten te kijken.
Meestal zijn uw borsten niet even groot; kijk naar de vorm.
Let op de huid (uitslag, roodheid, deukjes of kuiltjes, sinaasappelhuid, knobbeltjes of plooien).
Let op uw tepels (kleur, intrekking, vochtig of droog, korstjes of eczeem).
Leg uw handen daarna in uw nek en kijk opnieuw of u een verandering aan uw borsten ontdekt (in de vorm, de huid of de tepels).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
En je kunt ook voelen voor knobbeltjes. Als je regelmatig kijkt en voelt, weet je precies wanneer er ineens iets anders is.
ronron1212
8 jaar geleden
Je kunt dan een vermoeden hebben maar je weet het dus nog niet zeker daarvoor is een dokter nodig.
Nee, (borst)kanker kun je niet zien. Tenzij in een zeer gevorderd stadium, maar dan nog is het niet de ziekte die je zien kan, hooguit dat iemand er heel slecht aan toe is. Kanker (of tumoren)zitten eigenlijk als regel aan de binnenkant van je lichaam, en het kan heel lang duren voor je er concreet iets van merkt, maar zíen is wel ongeveer het laatste.

Wel kun je zelf eventueel in een vroeg stadium eventuele aanleidingen voor borstkanker opsporen door je borsten maandelijks te controleren ; heel goed te voelen of je knobbeltjes in de borst of lymfeklieren van de oksel vindt, of dat zich andere veranderingen voordoen. Elke verandering of knobbel wil vervolgens nog lang niet zeggen dat het kanker is ; alleen is het dan altijd belangrijk snel naar de huisarts te gaan voor eventueel verder onderzoek.

Uiteindelijk kan zelfs de dokter niet "zien" of je kanker hebt ; daarvoor zullen weefselonderzoeken en beeldonderzoeken nodig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron vind je een link naar een folder waarin precies staat beschreven hoe je dit maandelijkse zelfonderzoek moet aanpakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Dit is wat ik bedoelde met mijn reactie, al zijn veranderingen die voor het oog zichtbaar zijn, ook belangrijke aanwijzingen om de huisarts te consulteren. Maar alleen dat, is niet voldoende om borstkanker op te sporen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En het zien van een verandering betekent zeker niet altijd dat het om kanker gaat.
Ivana
8 jaar geleden
Blijvende vermoeidheid kan ook op kanker duiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, net als bij voelen dat niet altijd het geval is. Je stelling dat je borstkanker niet kunt zien, is niet helemaal waar, in bepaalde gevallen is dat zeker wel te zien, al heb je in alle gevallen dat je iets voelt of ziet, nader onderzoek nodig om zekerheid te krijgen.
Er zijn een aantal zeer belangrijke klinische tekenen die zich zichtbaar aan de borsten kunnen vormen die een belangrijke indicatie kunnen zijn voor een eventuele kwaadaardigheid in de borst. Ik heb het dan over: eventuele zichtbare massa's, tepelretractie, huidretractie, vochtverlies uit de tepel en de zogenaamde Peau d'orange (een soort sinaasappelhuid op de borst). Verder kan het in een verder stadium van borstkanker ook voorkomen dat de tumor de huid gaat aantasten en zich als het ware door de huid gaat 'vreten'.
Deze tekenen zijn absoluut niet een vaste diagnose van borstkanker, maar zijn zeker een indicatie voor verder onderzoek.
Tepelretractie kan aangeboren zijn bijvoorbeeld, maar als er op een korte tijd de tepel ingetrokken gaat worden, kan dit wel duiden op een tumoraal proces en een tepelretractie is dan ook vaak een indicatie voor een mammografie.
Bij een volledig borstonderzoek wordt dan ook aan de patient gevraagd of deze haar armen wil optillen. Het kan namelijk zo zijn dat een huidretractie dan pas zichtbaar wordt, aan de onderkant van de borst bijvoorbeeld.

Natuurlijk zullen deze tekens lang niet bij alle borstkankers voorkomen, maar het zijn wel verschijnselen die zeker verder onderzoek vereisen. Zoals vaker aangehaald blijft het natuurlijk ook goed om regelmatig je eigen borsten systematisch te inspecteren. Vergeet bij een volledig borstonderzoek ook niet om de okselplooien te controleren.