Wat te doen tegen pijn aan de voet door platvoeten?

Hey,

Vroeger droeg ik steunzolen maar m'n voeten zijn na die jaren ook wat gegroeit waardoor de steunzolen te klein waren.

Ik werk 6 dagen per week in de horeca voor deze zomervakantie. Zit nu aan week 2 en sinds vandaag heb ik aan de binnenkant van mijn voet op de voetzool erg veel pijn als ik erop loop. Het lijkt wel of een pees verrokken is ofzo.

Ik draag gewone Asics schoenen tijdens het werken en die hebben al een niet al te goede ondersteuning v/d voet tijdens het werken. M'n vader zegt dat het komt door platvoeten maar als ik naar de dokter ga moet ik wss weken wachten eer zo'n steunzool op maat is aangemaakt, en die tijd heb ik niet (Vakantiejob loopt tot 21 augustus).

Is er een tijdelijk middel om de pijn hiervoor te verzachten? Ik zat al te denken aan zakdoekjes in m'n schoenen te stoppen die de binnenkant van de voetzool moeten 'ondersteunen' of zal dit niets helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inlegzooltjes met voetbed, te koop bij o.a. de schoenmaker of schoenwinkel, kunnen ook helpen. Verder zou ik je aanraden toch nog eens naar de huisarts of podotherapeut te gaan voor advies. Je moet je voeten goed behandelen. Als je ze nu goed behandelt, dan heb je daar later ook profijt van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.decathlon.nl/cushioning-gel-id_8305792.html Zou dit niet helpen?
Er staan daar heel wat steunzolen voor een redelijk goeie prijs. Zou dit in mijn situatie ook niet helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb die link net bekeken, dat was een beetje wat ik suggereerde als eventuele noodoplossing: gelzooltjes om te kijken of dat voor nu de pijn wat minder maakt. Dat zijn trouwens absoluut géén steunzolen, laat dat helder zijn. Ze ondersteunen de voetnoot niet en geven geen steun aan de voet, maar ze dempen de schokken van lopen en zorgen voor een betere verdeling van de druk onder de zool van de voet. Als daar voor nu je klachten van minder van worden is dat prima, maar voor de langere termijn zul je echt een podotherapeut of andere specialist op dit gebied moeten bezoeken.

Het beste antwoord

Zakdoekjes in je schoenen doen gaat niet werken, dat geeft nooit de juiste ondersteuning. Je zult dan last krijgen van drukplekken en gewrichten van voeten, enkels, knieën en rug zullen er ook onder lijden. Ook het dragen van steunzolen moet je trouwens in het begin opbouwen: je kunt ze niet direct hele dagen dragen.

Maar nog los daarvan is een steunzool geen instant-oplossing voor overbelasting. Goed aangemeten steunzolen zullen er misschien voor zorgen dat je in de toekomst wat minder snel opnieuw klachten krijgt, maar als je nu steunzolen zou hebben dan zijn niet morgen je klachten ineens over. Met deze klacht in combinatie met jouw werk zouden je klachten er zelfs eerst erger door kunnen worden.

Iedereen die hele dagen loopt en staat en dat niet gewend is, zal daar in meer of mindere mate last van krijgen. Het is nu eenmaal een zware belasting. Als jij duidelijk veel pijn hebt op één plaats dan heb je waarschijnlijk een pees of aanhechting overbelast zodat er irritatie is ontstaan. Dat is dus een graadje erger dan gewoon vermoeide en licht zeurende voeten aan het einde van een werkdag. Het beste zou dan ook zijn om de komende dagen aangepast werk te doen zodat je niet de hele dag hoeft te lopen en staan. Als de klachten dan minderen, kun je je oude werk langzaam opbouwen op betere schoenen en met regelmatige pauzes.

In de praktijk zal aangepast werk voor een vakantiebaan erg lastig zijn. Overweeg of het de moeite waard is om door te gaan: ik voel niet wat jij voelt, maar je moet er wel rekening mee houden dat je klachten mogelijk erger zullen worden als je doorgaat. Dat hoeft niet: het kan ook door gewenning juist minderen. Maar als het erger wordt, zal het herstel langer gaan duren naarmate je langer doorgaat.

Wat je in elk geval kunt doen, is stevige schoenen dragen met een goed voetbed. Als je die niet hebt op dit moment dan is dat wel een dilemma, want op nieuwe schoenen de hele dag gaan lopen is meestal ook weer geen succes. Je zou nog gelzooltjes kunnen proberen, misschien wordt de pijn al wat minder door de demping daarvan.

Je kunt verder proberen of je in de buurt op korte termijn terecht kunt bij een podoloog of podoherapeut voor advies. Sommige betere schoenenzaken hebben een podoloog in dienst, die kan je ook adviseren over dit soort dingen. Als je vakantiewerk is afgelopen en je blessure genezen, kun je gaan praten over lange-termijn oplossingen en preventie voor de toekomst. Maar op dit moment heb je daar niet zo veel aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zit nu in een lastige tijd, zo net met de vakanties, maar probeer eens via een podotherapeut. Vaak kan je daar met een par dagen al terecht. Zij maken een afdruk van je voet(en) en maken binnen een week steunzolen op maat.
Mogelijk dat het nu tijdens de vakantieperiode iets langer duurt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevallig is er ook geen oplossing voor de week die moet komen? Want in de vakantieperiode mag ik toch al rekenen op 2 weken wachttijd (afspraak maken bij dokter, en dan nog wachten tot de steunzolen op maat gemaakt zijn) :/, Als de bedoeling van een steunzool is om de boog in je voet te ondersteunen, zal dit dan niet tijdelijk verholpen worden met zakdoekjes onder die boog te leggen zodat het wat ondersteund wordt?
Ik wil geen reclame maken voor dit product maar probeer eens de Walkfit zooltjes, zijn iets van €20 en vaak zijn ze zo binnen als je ze bestelt. Mijn moeder heeft al jaren last van haar voeten en deze zooltjes helpen haar heel goed en zijn (volgens haar) beter en goedkoper dan de meeste steunzolen.