Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Mijn dementerende buurvrouw van 84 kan niet meer uit haar fauteuil komen. Weet iemand een oplossing?

Vanmiddag heb ik haar moeten helpen met uit de fauteuil komen. Ik heb daarna een paar kussens op haar stoel gelegd om opstaan te vergemakkelijken maar dat hielp ook niet. Ze zegt dat ze geen geld heeft voor bijv. een sta-op-stoel. Ik help haar bijna dagelijks met wat dingetjes maar ik ben natuurlijk niet altijd in staat elke keer als zij op moet staan naar haar toe te gaan. Ze heeft wel thuiszorg maar die komt maar 2x per dag. Ik heb op internet gezien dat er kussens te koop zijn om je zitting te verhogen maar die moeten onder de losse kussens van de stoel worden geschoven en haar fauteuil heeft geen los zitkussen. En bovendien ben ik bang dat dat ook niet helpt omdat het vanmiddag met die kussens ook niet hielp. Dus als iemand een oplossing heeft graag. (Ze zou eigenlijk niet meer thuis kunnen wonen maar weigert naar een verpleeghuis te gaan). Alvast bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor veel mensen is de trippelstoel het antwoord. Als je niet meer lang kunt staan of last hebt van spieren, gewrichten of vermoeidheidsklachten is een trippelstoel de oplossing. Trippelstoel : Deze kan op accu opgeladen worden, kan omhoog en omlaag met een drukknop. Is aan te vragen door de ZoCo van Thuiszorg. De ZoCo (zorgcoördinator) kan bestellingen voor patiënten doen, heeft daarvoor de bevoegdheid en weet waar en hoe e.e.a. aangevraagd/besteld/geregeld kan worden, zoals via WMO. N.B. Een vergoeding voor een trippelstoel zou in de basisverzekering zitten - wel even controleren. Met een trippelstoel verplaatst u zich zittend in huis. Dit kan nodig zijn wanneer het voor u belangrijk is om uw handen vrij te hebben voor bijvoorbeeld huishoudelijke activiteiten. www.cz.nl › Vergoedingen Vergoeding trippelstoel - CZ Informeer naar de mogelijkheden van kopen, huren of lenen bij een hulpmiddelenwinkel.

Bronnen:
https://www.vegro.nl/webwinkel/loop-en-tra...

Boven een ziekenhuisbed kun je je optrekken aan een zgn. papegaai. Een triangel-achtig beugeltje. Misschien is er ook wel zo'n standaard voor naast de stoel verkrijgbaar?

Er zijn van die uitstaprekjes voor badkuipen of stellages die je over de wc heen kunt plaatsen. Deze kun je ook gebruiken voor stoelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100