Is dit een vorm van stress / astma / ziekte?

Hoi,

Vorig jaar begon het zo een beetje dat ik niet meer kon ademen vanwege de proefwerkweek. Mijn luchtpijp voelde nogal benauwd en ik stresste heel veel omdat ik heel graag een hoger niveau wou halen.

Ik ging naar de huisarts toe om te vragen wat er mis was, en ze zei dat het stress was. Okee, wel begrijpelijk. Maar toen ik mijn stress beter kon beheersen, voel ik nog steeds dat benauwd gevoel in mijn luchtpijp. Of als ik ga sporten / rennen raak ik ook snel uitgeput en kan ik hyperventileren. (Dit had ik niet daarvoor, voor zover ik weet) Maar dat is ook minder geworden. Alleen dat gevoel blijft mij gewoon dwars zitten want ik stress niet meer zo heel erg als toen. Maar als ik zo'n "paniekerig" gevoel krijg, krijg ik het ook.

Wanneer ik wil gaan ademen, voelt het net alsof ik geen lucht krijg (ik voel het niet door me luchtpijp gaan) maar als ik het dan uitadem via mijn mond komt er best wel veel uit! En als het niet lukt om lucht te krijgen moet ik grote happen (2 á 4 x achterelkaar of een tijdje mijn mond open houden) nemen.

Ik doe wel een soort oefening (denk ik?); via mijn neus ademen en door mijn mond uitademen. Het werkt wel, maar is niet altijd even effectief.

En dit is gewoon onwijs irritant. Ik zou echt blij zijn als één van jullie dit klacht ook hebben of weten wat er is of gewoon tips dat het misschien verminderd kan worden.

Alvast bedankt,

x shooting star

PS. Ik rook niet, ook nooit gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga met je klachten terug naar je huisarts.

Het beste antwoord

Het klinkt mij vooral als hyperventilatie. Dat komt vaak voor in combinatie met angst- en paniekklachten, maar je kunt ook last hebben van hyperventilatie zonder dat er sprake is van paniek.

Een bekend beeld van een hyperventilatieaanval is heel snel en oppervlakkig ademen, wat klachten kan geven die deels overlappen met die van een paniekaanval. Bij hyperventilatie komen o.a. hartkloppingen, een benauwd gevoel en tintelingen (rondom de mond) voor. Maar hyperventilatie is niet altijd zo makkelijk te herkennen als zo'n klassieke aanval, soms uit het zich in een bijna continu verkeerde manier van ademen. Dat wordt ook wel chronische hyperventilatie genoemd.

Hyperventilatie betekent letterlijk "teveel ademen". Je ademt te snel en te oppervlakkig. Je ademt meer in dan uit, en daardoor raakt de verhouding tussen zuurstof en koolstofdioxide in je bloed verstoord.

Bij hyperventilatie is het vooral van belang om te proberen weer rustiger te gaan ademen. Dat kun je doen door te tellen, en ervoor te zorgen dat je gaat ademhalen met één ademhaling per vijf seconden. Je kunt ook ademen met getuite lippen, alsof je gaat fluiten. Of je houdt je mond en één neusgat dicht, en ademt dan door één neusgat. Dat zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat je ademhaling zich weer normaliseert. Een bekende variant is ademen in een papieren zak. Bij een aanval kan dat goed helpen.

Als je niet zozeer aanvallen hebt maar meer een continu verkeerd adempatroon, kun je waarschijnlijk beter hulp vragen bij een ademhalingstherapeut, fysiotherapeut, haptonoom of oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Deze therapeuten kunnen je oefeningen aanleren waardoor je niet alleen je klachten beter kunt beheersen, maar waardoor je op den duur ook vanzelf op een betere manier gaat ademen, zodat je minder klachten hebt en er niet meer steeds meer bezig hoeft te zijn. En ze kunnen je ook ontspanningsoefeningen aanleren waardoor je beter met stress om kunt gaan. Als het zo zou zijn dat je klachten komen doordat je vooral last hebt van angsten of andere psychische klachten, dan zou een psycholoog je daarmee kunnen helpen.

Maar eerst naar je huisarts dus met je klachten, laten onderzoeken wat er precies aan de hand is. Als het inderdaad een vorm van hyperventilatie is, dan kun je een verwijzing vragen naar een therapeut die je daarbij kan helpen. Er is zeker iets aan te doen, maar de eerste stap is echt verder onderzoek bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oke, als het dat je een paar maande geleden naar de huisarts ben geweest, kan je gewoon nog een keer gaan. En als jij denkt dat er echt iets aan de hand is helpen ze je altijd verder! Als ik U was zou ik nog even terug gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga eens goed bij je zelf te rade en kijk of er geen onderliggend emotioneel of psychologisch probleem aan de grond ligt.
fremar
11 jaar geleden
Ik vind dat Lies een heel volledig antwoord heeft gegeven, maar zou er graag nog iets aan toevoegen.

Ikzelf ben astmatisch sinds ik 1.5j was (dus zo'n 41 jaar ondertussen) en ben dus wel ervaringsdeskundige als het gaat om ademnood.

Je hebt verschillende soorten van astma : inspanningsastma, chronische astma, allergische astma.

Inspanningsastma manifesteert zich dikwijls bij combinatie van sporten en het eten van bepaalde groenten, zoals vb selderij. Daarom dat pneumologen aanraden om te wachten met eten tot nà het sporten. (Het is maar een tip, ik beweer niet dat jij daar aan lijdt)

Verder is stress inderdaad een zeer grote boosdoener. Stress manifesteert zich op momenten dat je moet presteren, maar evenzeer als de prestaties achter de rug zijn en je als het ware 'op je lauweren kan rusten'. Denk maar aan hardwerkende mensen die plots crashen als ze eenmaal op vakantie zijn (of tijdens het weekend steeds opnieuw ziek zijn).

Correct ademen is ook van essentiëel belang, zoals je zelf al aanhaalt. Zorg voor een buikademhaling.
Ik ken er een heel simpel trucje voor; eens je die routine hebt, adem je veel beter.

Zit even mooi recht en leg 1 handpalm op je buik en 1 handpalm op je borstkas. Adem nu enkele keren diep in (langs neus) en uit (langs mond). Merk je dat je borstkas méér bewoog dan je buik?

Doe nu het volgende : zit weer even mooi recht en leg opnieuw je handpalmen waar ze daarnet lagen. Druk nu met het puntje van je tong aan de binnenkant van je bovenste voorste tanden en adem diep in (langs neus) en uit (langs mond).
Merk je dat je door die drukbeweging te maken met je tong je buik meer bewoog ? (= buikademhaling)

Telkens je het gevoel hebt dat je luchtpijp dicht gaat, je hart versneld klopt, je het benauwd krijgt, probeer dit dan.

En laat toch zeker eens checken of jij geen ademnood krijgt omwille van voedselallergieën (vb pinda's, pistache, banaan etc), huisstofallergie of gras- en boompollenallergie.

Succes !