Hoe stop je met afvallen?

Stel je bent een jaar lang keurig een halve kilo per week kwijtgeraakt. En je zit dan op je streef gewicht. Hoe stop je dan het proces van afvallen? Wat verander je dan wat je na een jaar lang gedaan te hebben in je systeem is gaan zitten?

En hoe houdt je dat gewicht dan vast?

PS: dit is een vraag voor mezelf, waarbij ik geen dieet volg maar gewoon netjes 3x een maaltijd op een dag en momenteel 3x per week sporten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Kimath
12 jaar geleden
Het zal uiteindelijk uit zichzelf stoppen, als je de juiste balans hebt tussen voeding en beweging. Maar wanneer dat is, verschilt per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complimenten gdanonym!

Het beste antwoord

Als je gewoon normaal eet voor een persoon van, noem eens wat, zeventig kilo, zul je na het bereiken van dat gewicht niet meer afvallen als je op dezelfde manier blijft eten. Je zult dan, bijvoorbeeld, nooit zomaar ineens 50 kilo gaan wegen.

Bij diëten waarbij je minder calorieën tot je neemt dan je eigenlijk zou mogen en dus sneller afvalt, zul je op een gegeven moment de hoeveelheid weer heel langzaam moeten opvoeren en daarbij nauwlettend je gewicht in de gaten houden. In de praktijk echter blijkt dat je door het structureel ' te weinig eten' je stofwisseling hebt veranderd, waardoor je ook als je eenmaal het ideaalgewicht bereikt hebt, altijd iets minder zult moeten blijven eten dan een ' normaal' iemand met dat gewicht. In de praktijk betekent dat in negen van de 10 gevallen : weer aankomen of gaan jojo-en.

Als je nu gewoon normaal gezond eet, maar minder dan een groot lichaam nodig heeft, val je niet heel snel af, maar wel redelijk 'definitief'. In de praktijk zul je dat gewoon een leven lang kunnen volhouden zonder weer (signifikant) aan te komen. Waarbij zij aangetekend dat je gewicht natuurlijk nooit helemaal stabiel is, maar een klein beetje schommelen normaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ieder week een keer wegen. Stel, je wil 70 kg wegen, en je weegt 70,3. Dan ga je die week wat strenger zijn, dus minder snoepen, extra gezond. Dan weeg je je de week erna weer, dan ben je bijvoorbeeld 69,6. Dan mag je die week weer wat meer snoepen en iets ongezonder eten. Zo blijf je op gewicht. Het is belangrijk dat als je die 70,3 ziet staan, je niet denkt, 'ach, het is maar 0,3'. Dan is het de week erna weer 0,3 erbij, en na een maand ben je weer dik een kilo aangekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gezond voedingspatroon aanhoudt, waarmee je precies zoveel calorieën binnenkrijgt als je nodig hebt, stop je automatisch met afvallen op je ideale gewicht. Dat is juist het voordeel van een gezondere levensstijl tegenover een (crash)dieet: het is na diëten heel lastig in te schatten hoeveel je kunt eten om je gewicht te behouden.
Als je merkt dat het afvallen aanhoudt en je onder je streefgewicht komt, moet je je voedingspatroon hier dus iets op aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is soms erg lastig, want je weet vaak niet goed wat exact op de calorie nauwkeurig je behoefte is (en veranderd ook per dag), daarom zou je dit moeten uitproberen totdat je gewoon niet meer afvalt, dus door bijv. een boterham per dag dan extra te eten. Ook kun je ervoor kiezen om minder te bewegen zodat je minder energie verbrand.

En je systeem an zich veranderd ook niet zo; afhankelijk van wat je ermee doet, veranderd het systeem zich dagelijks door de stofwisselingen die zich in het lichaam plaatsvind, afhankelijk van je activiteit en de hoeveelheid voeding die je consumeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken gaat afvallen op de duur wat langzamer bij gelijkblijvende inname van voedsel en beweging. Dat komt omdat een zwaar lichaam door het hogere gewicht meer energie kost om te functioneren. Val je af dan gebruik je minder energie om je voort te bewegen, voor de circulatie etc. Als je op gewicht bent kun je het beste gezond blijven eten, dus die dingen blijven vermijden waar je ooit van aangekomen was. Een enkele keer wat zoetigheid of wat chips is geen ramp maar dergelijke voedingsmiddelen zijn wel een valkuil. Zolang je dat beseft en er matig mee blijft is er niets aan de hand. Ik heb overigens alle respect voor hoe je bezig bent. Gewoon eten maar heel gedisciplineerd minder en dat al gedurende langere tijd. Chapeau!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eens smartsize me