Wat is het verschil tussen Crowley Tarot en Rider-Waite Tarot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Het grootste verschil is simpelweg de plaatjes. De plaatjes hieronder zijn bijvoorbeeld allebei van de Dwaas.

Verder heeft Crowley de kaarten van zijn kleine arkana (bij Rider-Waite de zwaarden, bekers, staven en schijven/pentakels) namen gegeven die niet altijd overeenkomen met die van Waite.

Verder zijn het gewoon allebij tarotkaarten, 22 kaarten grote arkana, 56 kaarten kleine arkana.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De symboliek van Crowley wijkt wel af van de symboliek van Waite. Zeker ook omdat Waite de betekenis van zijn kaarten héél specifiek beschreef (de witte roos betekent dit, de hond dat, de afgrond zus, de zon zo) kun je aan kaarten die die symboliek niet volgens niet dezelfde betekenis toekennen. Maar dit is vooral belangrijk als je met een Rider-Waite-boekje probeert de Crowley-kaarten te interpreteren. Mag ik vragen of en hoe je tarotkaarten zou willen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, absoluut! Crowley heeft zelf van alles geroepen over hoe magisch zijn tarot was, en dat het een heel bijzondere afspiegeling van het universum was, en noem maar op wat zijn tarot maar mystieke geloofwaardigheid zou geven. Maar in feite is hij natuurlijk gewoon begonnen met een Rider-Waite dek (dat is ouder), en is pas van daaruit aan het verzinnen geslagen, waarbij hij er zoveel mogelijk occulte/mystieke symbolen in heeft proberen te proppen. En Rider-Waite (net als uiteindelijk alle moderne Tarots) is weer gebaseerd op de Tarot van Marseille. Veel plezier, het is zeker interessante materie, en pas op dat je het niet alsnog al te serieus gaat nemen!