: hoeveel procent van de Nederlandse bevolking is #hoogbegaafd? http://bit.ly/ctOwp3

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (4)

""Hoogbegaafdheid komt bij 2 tot 3 procent van de bevolking voor.

Hoogbegaafdheid 320.000 tot 480.000 mensen"
[bron: Trouwcommunities]"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van je definitie af. st mensa hanteert voor lidmaatschap dat je bij de 25 slimsten moet horen.
De leonardo scholen hanteren dat je een iq van 130 moet hebben voor toelating. (= ca 2 standaard deviatie hoger dan gemiddeld, ca 2,5% haalt dat)
En anderen weer vinden dat je pas echt HB bent als je 3 standaarddeviatie beter scoort op test ipv 2 (1 op de duizend is dat) iq >145 ipv iq >130 zoals Leonardo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel hoogbegaafden er zijn in Nederland, hangt af van de definitie van het begrip. „Als je puur afgaat op intelligentie – de grens bij een IQ van 130 – is 2,5 procent van de bevolking hoogbegaafd”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogbegaafdheid is meer dan alleen IQ. Het is een combinatie van hoge intellectuele capaciteiten, creativiteit (in denken) taakgerichtheid en doorzettingsvermogen.
Het is natuurlijk een 'glijdende schaal': volgens de 'kromme van Gauss' (een grafiek dus) kun je de bovenste tien procent van de bevolking beschouwen als hoogbegaafd en daarin is de bovenste vijf procent dan ERG hoogbegaafd.
Je kunt er van uit gaan dat in elke klas op de basisschool 1 of meer hoogbegaafde kinderen zitten. Ook als ze niet door de leerkracht als zodanig herkend worden.