Is het redelijk om de rekening te betalen, als de monteurs het pas de 2e keer weten de repareren?

De vloerverwarming deed het al sinds augustus niet en toen hebben wij de monteur gebeld. Deze kon pas begin september komen. Toen hij hier was zei hij dat er waarschijnlijk twee onderdelen van de cv-ketel kapot zijn en dat die moeten worden vervangen. Hij zei dat we nog twee weken moeten proberen en als het dan nog niet werkt het bedrijf weer bellen. Het werkte weer niet. Dus wij bellen na twee weken. Een ander monteur kwam weer langs en zei dat we de boel ongeveer een halve dag lang aan moesten laten staan en dan zou het weer werken. Na de vloerverwarming ruim 6 uur te laten draaien, werkte het weer. Het lag dus niet aan de twee onderdelen, die de eerste monteur heeft opgenoemd. Nu hebben wij een rekening gekregen voor de tweede afspraak. Is het redelijk om deze rekening tweede rekening te betalen, aangezien ze het pas de tweede keer hebben weten te repareren en bij de eerste keer een foute probleem hebben opgesteld?

Ik heb van een vriendin gehoord dat zij een latere rekening niet hoefde te betalen, omdat zij een zelfde soort probleem had.

Toegevoegd na 53 seconden:
Hierbij bedoel ik, of ik de rekening moet betalen of dat ik hierover contact moet opnemen met het bedrijf.

Toegevoegd na 1 uur:
De tweede monteur heeft de ketel wel opengemaakt en naar gekeken. Dit is trouwens niet de eerste keer met het bedrijf. Een keer deden ze er 4x over, maar ik had het toen te druk om ze op te zoeken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

je moet sowieso contact opnemen met het bedrijf. Een beetje bluffen en je kan aardig ver komen.
Ze zijn natuurlijk wel een tweede keer langs geweest, maar dat had niet gehoeven als de eerste monteur zijn werk goed had gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou het zelf ook niet eerder betalen. Het moet eerst goed en dan betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de eerste keer zou ik de rekening betalen en bij de tweede keer garantie op de reparatie afdwingen. Kijk eventueel of er een geschillencommissie is of een consumenten vertegenwoordiger. De diagnose dat er onder delen vervangen moet worden was fout. Hiervan zou ik de inkoopprijs als voorstel doen of terug plaatsen van de oude en goede onderdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je toelichting is wel uitgebreid, maar het is helemaal niet duidelijk wat die 2e monteur nou eigenlijk heeft gedaan.
Het lijkt erop, zoals je het beschrijft, dat hij alleen maar langs is geweest, om te zeggen dat je je verwarming 6 uur moest laten draaien, en verder niks gedaan heeft.

Het zou mogelijk zijn, dat de onderdelen tijdens het eerste bezoek wel degelijk vervangen moesten worden, maar dat er toen nog net iets niet goed is gegaan. De 2e monteur heeft dat nu hersteld.

Bij dit soort zaken vraag ik altijd, of ik de oude onderdelen mag houden, en dat is nooit een probleem. Ik heb daar nog nooit iets aan gehad, maar denk dat ik in het geval van problemen, daar wel iets aan kan hebben. B.v. een 2d opinion, of die onderdelen werkelijk stuk waren.

Gewoon contact opnemen met dat bedrijf, en de kans is best groot dat ze zelf toegeven, dat die 1e reparatie niet nodig was. Mocht het zo zijn, dat je voor dat eerste bezoek helemaal niet hebt betaald (je toelichting is daar niet duidelijk over) dan zie ik het probleem helemaal niet. Je problemen zijn opgelost, je krijgt 1 rekening, en je hebt ook nog 2 onderdelen die vernieuwd zijn. Mocht je vinden dat je echt gelijk hebt, en dat die rekening onjuist is, betaal dan wel, maar onder protest. Je krijgt dan geen geduvel met aanmaningen, en je kunt daarna gewoon proberen de zaak zo te schikken, dat je tevreden bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker zinvol om in deze situatie contact op te nemen en te komen tot een redelijke oplossing.

Juridisch gezien kom je volgens mij op het vlak of het een resultaats- of een inspanningsverplichting is. De monteur handelt (mag je van uitgaan) naar zijn beste vermogen om het probleem op te lossen. In principe zou je beide rekeningen moeten betalen. Maar je mag er zeker wel op wijzen dat het in alle redelijkheid en klantvriendelijkheid opgelost moet worden.