Waar denken jullie aan bij het woord "overstuur"?

Hier in de Betuwe is het heel gebruikelijk om het woord overstuur te gebruiken als iets bedorven is. Dus de melk is "overstuur". Ik merk dat mensen uit andere delen van Nederland dit een vreemd woord vinden in dit verband.
Hoe is dat in jullie streek?

Toegevoegd na 3 dagen:
Leuk om te merken hoeveel verschil er in een taal zit, zelfs ineen klein land als Nederland.
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.

Antwoorden (13)

ontdaan,

of als je met de auto uit( of juist in) de bocht dreigt te vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de melk is "zuur" en overstuur zijn is hevig geemotioneerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Overstuur" betekent dat iemand "over zijn toeren" is: hij is ergens helemaal kapot van, hij windt zich gigantisch op, hij staat te trillen op zijn benen en weet niet goed wat te doen.

"Overstuur" kan ook betrekking hebben op een auto. Het zegt dan iets over hoe de auto zich gedraagt in een bocht. Sommige auto's hebben overstuur, andere hebben onderstuur. Dat heeft invloed op het bochtgedrag (wegligging), en het heeft heel veel invloed op hoe de auto zal slippen wanneer de weg glad is.

Toegevoegd na 1 minuut:

Van de Betuwse betekenis van "overstuur" heb ik nog nooit gehoord. Als jij zou zeggen dat de melk overstuur is, dan zou ik de melk opvangen en laten uitrazen, en vervolgens een kalmerend gesprek met die melk gaan voeren.
13 jaar geleden
Overstuur is een technische term om het stuurgedrag bij auto's uit te drukken.
Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin.
Overstuur corrigeren kan altijd door tegensturen of gedoseerd (!) gas bijgeven (in geval van een voorwielaangedreven auto): door de dynamische aslastverplaatsing zal er meer druk op de achteras komen, met een stabiliserend effect als gevolg. Ontkoppelen is een goede manier voor zowel voor- vier- als achterwiel aangedreven auto's.
Overstuur wordt door de ervaren bestuurders ook soms bewust uitgelokt om sneller of makkelijker een bocht of bochtencombinatie te ronden, bijvoorbeeld bij rallyrijden. Overstuur uitlokken kan op verscheidene manieren. Veel hangt echter af van het type aandrijving van de auto: voor-, achter- of vierwielaandrijving. Sommige overstuurtechnieken kunnen enkel gebruikt worden bij voor- of vierwielaangedreven auto's. Over het algemeen kan men echter stellen dat achterwielaangedreven auto's veel makkelijker tot overstuur te bewegen zijn. Een extreme vorm van uitgelokt overstuur is driften.
Voor de gemiddelde automobilist is overstuur gevaarlijker dan onderstuur. De meeste autofabrikanten kiezen onderstuur als basisafstelling voor hun auto's. De natuurlijke reactie van automobilisten in onverwachte situaties is gas terugnemen en dat corrigeert juist het onderstuur. Bij een overstuurde auto zal gas terugnemen het effect alleen maar versterken.
Ezelsbruggetje: De auto reageert OVERdreven op het sturen; Hij wil een pirouette draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overstuur komt oorspronkelijk uit de scheepvaart en betekent: achteruit. Overstuur varen is dus achteruit varen, de andere kant op, tegen de richting in. Zo is ook de manier te verklaren waarop jullie het woord verklaren. De melk is "achteruit".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het wel als iets wat bedorven is en ik kom niet uit de Betuwe, ben een Limburger opgegroeid in Utrecht en nu woon ik in Brabant. maar ik gebruik die term ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons thuis is dat ook een gewone uitdrukking. Of dat nou hier uit de streek komt of uit die waar mijn moeder vandaan komt (omgeving Kampen) weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik (Utrecht) denk aan iemand die heel emotioneel is: huilen, gillen, krijsen, je kent het wel.

Maar ik ken hem ook in het 'melk-voorbeeld' hoor. Zelf zou ik het niet zo snel gebruiken. En anderen om mij heen ook niet denk ik. Ik denk dat wij dan eerder uitkomen op 'over de datum' of 'bedorven' of een simpele uiting als 'vies'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de statistieken mijn opinie
1 ontdaan
2 auto die te diep de bocht in duikt
3 die derde is mij onbekend. (maar zal heus bestaan)
Iets dat bedorven is is niet goed meer, heeft zijn beste tijd gehad, is een eigen leven gaan leiden, loopt zelf wel naar de groenbak, kruipt de koelkast uit, is exit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier op de veluwe heeft overstuur meerdere betekenissen

1- overstuur=bedorven/overdatum
2- overstuur=erg emotioneel
3- overstuur=het bekende doorglijden in de bocht(autorijden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het woord zeker .al mijn leven lang.
Als je een pan soep niet in de koelkast zet,dan gaat deze overstuur.
En zo is het met meer dingen.
En de overige betekenissen ,die zijn hiervoor al genoemd.
En dan ik woon vlak bij Arnhem in Gelderland dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, kennissen van ons uit apeldoorn zeiden een keer dat de sla overstuur was. Wat hebben we gelachen. Ik kom uit brabant en daar betekent dat over de rooie!
Ook zeiden ze de winkel is los. Dan hoef je bij ons niet meer te gaan, das nl uitverkocht! en hun bedoelden open
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, juist een vriendin van m'n zoon uit Apeldoorn gierde het uit als wij zeiden dat de melk overstuur was. Dat van die winkel die los was herken ik ook als iets uit omgeving Apeldoorn. Wij vonden het ook vreemd dat zij zei dat ze iets gehad had als ze iets al eens gegeten had.
Bij ons in randstad is overstuur zijn hetzelfde als ontdaan zijn. Vaak ben je dan hevig emotioneel. Ook een voertuig kan overstuur hebben. Dan stuurt hij niet lekker, in de bochten vooral, en trekt een bepaalde kant uit.
Als de melk bedorven is, dan zeggen wij dat de melk zuur is. Ik had er nog niet eerder van gehoord en dacht even dat het een grappige uitdrukking was om aan te geven dat ook melk niet goed in zijn 'vel' kan zitten.;p