Wat is metaalmoeheid en hoe ontstaat het?

Het is alweer 'n jaar of 10 geleden dat ik een sleutel in het sleutelgat stak en deze omdraaide, maar die sleutel werd ineens halfzacht en de kant die ik vasthad draaide zeker 45 graden mee, waarna de sleutel afbrak. Dit verschijnsel is volgens mij metaalmoeheid geweest, maar hoe ontstaat dat en wat is het?

14 jaar geleden
in: Overig
3K

Het beste antwoord

Je moet je voorstellen dat metaal eigenlijk een plastisch materiaal is. Alleen de temperatuur waarop het plastisch wordt is te hoog om het op dat moment met je handen te kunnen bewerken. Dat komt omdat het materiaal elastische eigenschappen heeft. Andersom zou je dat dus ook kunnen zeggen. Iedere keer dat je metaal belast breken er een paar verbindingen binnen de moleculaire structuur. Een aantal moleculen die elkaar beet hielden laten elkaar los. Dat is dus een zwakke plek die een volgende keer als het materiaal weer wordt belast verder scheurt. Op die plek ontstaan daardoor haarscheurtjes. Die gaan verder en verder omdat daar de weerstand het minste is. Tot het punt bereikt is dat er geen materiaal meer over is en het breekt.
je zou dat proces in het begin nog kunnen stoppen door het metaal witheet te laten worden. De verschillende moleculen grijpen elkaar dan weer beet want ze vloeien aan elkaar.
Helaas voor een sleutel is dit niet zo handig want deze zal zo vervormen dat hij niet meer in het slot past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij herhaald gebruik komen er steeds meer micro-breukjes in. Die breukjes worden steeds groter bij herhaald gebruik - net zo lang totdat er eentje zo groot is dat de sleutel afbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Metaalmoeheid ontstaat door herhaaldelijke belastingen van een plek in het metaal. Door de spanningen ontstaan eerst miniscule barstjes, vervolgens relatief grotere scheuren en aan het eind een echte breuk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het niet het verschil in de herhaaldelijk belastingen?
(variabele spanningen)
AWM
14 jaar geleden
De repeterende belasting is bij bepaalde metalen voldoende.
Uri Geller maakte daar bij zijn lepeltrucs dankbaar gebruik van.
Buig een vork maar lang genoeg heen en weer op hetzelfde punt en hij breekt door. Zijn geprepareerde vorken
waren tot net voor het doorbreken 'behandeld'.
zondag
14 jaar geleden
Dat de sleutel brak verbaasde me niet zo, maar dat hij eerst zacht werd net voorbij de plek waar ik hem vasthad; net rubber.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat zag je Uri Geller ook altijd doen met een bijna afgebroken vork. Je kunt er echt even mee 'wapperen'.
Er zitten dan zoveel breukscheurtjes in het metaal, dat de stukjes nog met flinterdunne deeltjes aan elkaar vastzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe zit het dan bij metaalmoeheid bij nieuwe apparaten?
AWM
14 jaar geleden
@Starbless: Dat is een moelijke vraag.
Apparaten zijn veelal gemaakt van vele materialen. De metalen onderdelen die veel mechanische spanningen krijgen te verduren moeten zo ontworpen worden dat ze daar tegen kunnen. Als het de moeite waard is tenminste, een wieltje van stofzuiger sneuvelt wel eens op de lange duur.
Bij vliegtuigen wil je dat niet, in 1954 is dat wel gebeurd, pas daarna werd het begrip 'metaalmoeheid' wereldberoemd.
http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_781