Als de angst voor de dood, je hele leven beheerst zeker wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk juist eerder het tegendeel.
Je bent dan bang, dat je niet genoeg geleefd hebt, er niet genoeg ingepropt hebt, dat de dood véél te vroeg een einde maakt aan het feest van het leven...
Vaak komt daar ook nog de vrees bij, dat het stervensproces heel akelig, pijnlijk of langdurig zal zijn, maar daardoor ben je volgens mij níét bang om te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, angst voor de dood is angst voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral angst voor het onbekende, vermoed ik.
Het leven zelf bevat ook talloze onbekende factoren. Ten aanzien daarvan kan ook bij leven grote angst bestaan. Maar dat is geen angst voor ' het leven' als zodanig.
Mensen die angst voor het leven kennen, kiezen juist dikwijls vrijwillig voor de dood. Zij zien de dood als een bevrijding.