dat kan wel degelijk...

Meerdere persoonlijkheids syndroom heet dat...

Toegevoegd op 18-05-2009 21:10:30
En ik zal het nog eens verduidelijken...

De auto en chauffeur metafoor haal ik dan weer op...
Een persoon is én auto én chauffeur en als de chauffeur er een is die niet sterk op de bestuurdersstoel zit, dan dan hij door een andere chauffeur zonder auto van de stoel geduwd worden en naar de bijrijdersstoel verbannen worden, dit wordt ook wel bezetenheid genoemd... En dient uitgedreven te worden... De chauffeur zonder auto moet dan weggejaagd worden en de echte chauffeur mag dan weer sturen...

Is dit voldoende?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die MPS is wel goed.
Maar het betekent "Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je antwoordassistentman
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te hopen dat je in de kofferbak beland....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan ook, maar dan is het helemaal overgenomen en heeft de rechtmatige eigenaar helemaal niets meer te zeggen en is eigenlijk een levende dode... Ik zie ze wel eens...
Ja, wanneer iemand afwisselend twee (of meer) van elkaar te onderscheiden persoonlijkheidstoestanden kan aannemen, is er sprake van dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) of multipele persoonlijkheidsstoornis (MPS), niet te verwarren met schizofrenie! DIS is een psychische aandoening.
Antoni
14 jaar geleden
Als je een ik definieert als een persoonlijkheid dan KUNNEN er meerdere ikken in een lichaam zijn,zeker weten.
Je kent de uitdrukkingen wel : je bent jezelf niet, buiten je zelf treden en je bent Anders?
Er zijn gevallen bekend van mensen diein hun jeugd zeer traumatische ervaringen hebben gehad zoals incest en mishandeling. De persoonlijkheid die de incest onderging schaamde zich zo voor die situatie dat hij of zij een leven apart ging leven van de persoonlijkheid die naar school ging, apart van de persoonlijkheid die tegenover de vader stond, apart van de persoonlijkheid die speelt, apart van de persoonlijkheid die sport, enz.
Zie ook het boek, "Als konijn gilt"daarin worden de, meer dan zeventig,dacht ik, persoonlijkheden van een mishandeld meisje door een psychoterapeut aangesproken en hun onderlinge band wordt verklaart.
Ik heb het jaren geleden gelezen en er zijn persoonlijkheden als de Dame, het Konijn, de stille en de drukke typetjes, de slimme, de preutse en de uitdagende, bizar!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
De website www.bol.com meldt dat ze zelfs 92 persoonlijkheden had! Een verschrikkelijk en een heel indrukwekkend verhaal lijkt mij. http://www.bol.com/nl/p/boeken/als-konijn-gilt/666759779/index.html#product_description
Sterker nog als we freud moeten geloven hebben we allemaal meerdere ikken. Het id, het ego en het super ego.

Het 'id' is een onderbewust mechanisme dat op twee soorten energie werkt. Ten eerste Eros, de seksuele energie. Daarnaast Tanatos, de woede.
Het 'ego' probeert deze twee energieën in bedwang te houden. Hierdoor functioneren veel mensen in hun dagelijks leven normaal. Als het 'egomechanisme' zijn werk echter niet goed doet kan het 'id' aan de macht komen. Dit gebeurt onder andere tijdens de slaap. Dromen werden door Freud dan ook gezien als een belangrijke informatiebron voor onderliggende menselijke behoeftes. Gelukkig is het 'ego' vaak erg sterk. Zo sterk zelfs, dat veel mensen niet voor hun gedachtes uitkomen. Dit komt door weerstand- en verdringingsmechanismen. Deze mechanismen doen nuttig werk, als zij in normale mate voorkomen.
Het 'superego' is ten slotte het beeld dat mensen hebben van hun ideale zelf. Hierin liggen de normen en waarden besloten, die door de omgeving zijn mee gegeven. Het 'superego' is de grote tegenstander van het 'id' en is gericht tegen de seksuele en agressieve energie. Het 'ego' bemiddelt tussen id en superego.

Ook leuk om te weten is dat we allemaal een dominant element in ons hebben van geestesziekten. Zo kunnen we een sociopaat als dominant hebben of zelfs psychopaat. Kijk maar om je heen, ken je mensen die je nogal doordringend aankijken en alle energie uit je zuigen goede kans dat je er dan 1 kent die inderdaad dominant psychopatisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel interessant.. +1
Waarom moet het een stoornis zijn? Bij voldoende concentratie voel ik me twee personen, die totaal verschillend van karakter zijn. De een : onzeker, afwachtend, verlegen, slecht in beslisingen nemen.
De ander:zelfverzekerd, leergierig, zelfbewust, ondernemend, brutaal, zoekt uitdagingen op.
Bij voldoende concentratie kan ik schakelen tussen de ene en de andere persoonlijkheid.
Vroeger had de ene persoonlijkheid de overhand, tegenwoordig de andere.
Deze andere doet nu mee hier op G.V.
Bij een vervelend antwoord of opmerking komt de eerste nog wel eens om de hoek kijken.
Ik ben ook van mening dat ieder mens uit 2 verschillende helften bestaat.
Bij veel mensen kan je dat trouwens ook goed zien aan hun gezicht dat links en rechts verschillend is.
Dus als antwoord op de vraag: ja, want ik besta uit 2 ik-ken. En ervaar het niet als een stoornis, maar als een voorrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal mooie theoriën, maar hebben we daar niet de term 'gek' voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt View2009
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me gewoon af... Trek het je niet aan!