Wat gebeurt er met de temperatuur van water in de douche, als je de wc door spoelt?

Dit zie je vaak in films. En dan gaat de persoon in de douche gillen ofzo :P Ik neem aan dat het water heet wordt. Ook draaien ze weleens een kraan open. En hoe gebeurt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.9K

Antwoorden (3)

Bij ouderwetse geisers en boilers kon er maar zoveel heet water per seconde aangemaakt worden. Dus als je stond te douchen en iemand draaide in de keuken de warme kraan open, kreeg jij ineens veel minder warm water (wat je het gevoel gaf onder de koude douche te staan).
Met de moderne cv-ketels die ook warm water leveren is dat probleem wel verholpen gelukkig.
Ik denk niet dat het doortrekken van een wc invloed had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Douche water en spoelwater voor het toilet zullen weinig invloed op elkaar hebben.

Wel gebeurd het vaak dat de temperatuur hard stijgt of zakt als er in de keuken water word gepakt of als een wasmachine centrifugeert. Omdat deze wateraansluitingen meestal eerder zitten dan de douche aansluiting.

Als je het toilet doorspoeld dan gebruik je water uit de stortbak, deze vult zich vervolgens weer langzaam en zal iets water pakken.
Pak je in de keuken bv afwaswater dan zal er op dat moment weinig heet water naar de douche worden gebracht waardoor het water kouder wordt.
Pak je in de keuken koud wate dan zal er naar verhouding meer heet water naar de douche gaan waardoor de temperatuur toeneemt.

Zo ook bij gebruik van de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de druk van het koude water afneemt, zal de temperatuur onder de douche stijgen, omgekeerd, als er ergens anders warm water af wordt genomen, zal de douchewatertemperatuur dalen.
jc54