vanaf hoeveel procent is alcohol schadelijk bij kinderen?

want dat alcohol bier heeft ook alcohol kunnen ze/we dit gewoon drinken?
en strepsils zit ook alcohol in ook maar niet doen?

Toegevoegd na 8 minuten:
als iemand het weet een max aantal microliters alcohol in je bloed dat nei schadelijk i

Toegevoegd na 10 minuten:
of mililiter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K

Het beste antwoord

Het gaat niet om het alcoholpercentage in een bepaald drankje of pilletje, maar om 't alcoholpercentage die het bloed zal bereiken. Een paar drupjes zoals die in een strepsil misschien zitten(?), kunnen geen kwaad. Maar ik zou niet een hele strip geven. Er kunnen trouwens ook misschien nog andere stoffen in zo'n strepsil zitten die misschien minder geschikt voor kinderen zijn. Maar als er geen waarschuwing op de verpakking staat, zal 't allemaal reuze meevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is geen percentage te geven. Alcohol -netzoals alle andere gifstoffen- kunnen bij lage concentraties schade doen. Het gaat echter om de balans. Continue hoesten doet ook schade aan het kind. Dus een strepsil waar ev wat alcohol in zit heeft een boel nut, wat opweegt tegen de schade. Een biertje heeft geen duidelijk nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in 1 Strepsils zit: 1,2 milligram 2,4-dichlorobenzylalcohol, dat is een ontsmettend middel en bovendien is de hoeveelheid te verwaarlozen als het vergelijkt met bijvoorbeeld bier.

Strepsils en dergelijke moet (met mate) dus gewoon kunnen.

Voor de rest ben ik het met het vorige antwoord eens.

Of een kind nu een glas drinkt waar 40% alcohol inzit of een glas waar 5% inzit, beide percentages zeggen niets zo veel over de schadelijkheid (hoewel sterke drank af te raden is).

Het belangrijkste is om met mate te drinken en voor kinderen geldt dat de mate waarin eventueel gedronken wordt nog veel lager moet liggen dan bij volwassenen.

Beter is om een kind onder de 16 (vrijwel) geen alcohol te laten drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het dan echt over alcoholische dranken. Er zit namelijk sowieso alcohol in voedsel. Denk bijvoorbeeld aan een appel: zit gegarandeerd alcohol in. Niet veel, maar het zit erin. En het is geen enkel probleem.

Alcoholvrij bier (vanaf een leeftijd dat ze überhaupt frisdrank mogen) en zeker het druppeltje alcohol in een strepsil kunnen geen kwaad. Niet meer dan die gezonde appel.