lees hier onder!

ik ben een boek aan het lezen en ik snap deze zin niet: Zij die sterven gaan, groeten u! Snappen jullie misschien wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Antwoorden (5)

Volgens mij wordt daarmee bedoeld; Iedereen, want ieder mens is een sterveling.

Waar gaat het boek over? Is het religieus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was volgens de overlevering de zin die de gladiatoren uspraken als ze de arena in gingen om tegen wilde dieren te vechten.Dat zeiden ze tegen de keizer,die één van de toeschouwers was. Ceasar,zij die sterven gaan groeten U.

Toegevoegd na 38 seconden:
UITSPRAKEN!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
morituri te salutant. (Zij) die sterven gaan, groeten U.
Dat was de groet van de gladiatoren aan de keizer wanneer zij de arena binnentraden om elkaar te bevechten, vaak met dodelijke afloop. Wordt vaak overdrachtelijk gebruikt door iemand die aan een moeilijke klus gaat beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was de groet van de gladiatoren als zij destijds de arena betraden.
"Ave, Imperator, morituri te salutant" "Gegroet, keizer, zij die gaan sterven, groeten u". Deze woorden, uitgesproken door de gladiatoren bij de aanvang van de spelen, werden meer dan eens bewaarheid. Het teken van de keizer - duim omhoog of naar beneden - op het einde van een gevecht veroorzaakte evenveel vervoering als de opwinding die we nu aantreffen in onze sportstadia.

Deze kreet wordt nog steeds van tijd tot tijd (meestal gekscherend) gebruikt als men erop uittrekt om een iets te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze zin kregen we ook bij een tekst in het latijn over caesar die we moesten vertalen: ''zij die gaan sterven groeten u, Caesar.''
We vonden het ook een rare zin .
de leerkracht gaf een logische antwoord:
degen die gaan sterven groeten Caesar ;)