Waarom is het in de volksmond: ik HOU van je en niet volgens het groene boekje: ik HOUD van je?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Mensen zijn geneigd om wat slordig te praten. Ik houd van jou, ik glijd van de heuvel af. Op den duur slikken mensen die d in en de ander begrijpt het evenwel.
Het komt met meer dingen voor. Vroeger zeiden ze ook: dat is zo een mooie vogel. Dat werd gaandeweg ook afgekort tot '' zo'n mooie vogel".
Taal verandert voortdurend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij!
Spreek eens: Ik hou van chocolade en Ik houd van chocolade uit.
Veel mensen zeggen gewoon 'Ik hou' want 'Ik houd', dat is toch makkelijker uit te spreken, niet?
Sommige mensen zeggen ook gewoon Ik houd, kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou en houd zijn allebei goed.

In formele uitingen is het gebruikelijk om de d van houd wel te schrijven; de meeste mensen vinden 'Houd uw stad schoon' wat verzorgder dan 'Hou uw stad schoon.' In teksten met een informele toon gaat de voorkeur uit naar hou, net als in de spreektaal.

Het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze werkwoordsvorm mogen werkwoorden die eindigen met een klinker worden uitgesproken zonder de d.
Ook in de schrijftaal is het niet meer echt fout om deze d weg te laten.
De reden hiervoor is, dat het de spreektaal vergemakkelijkt: De zin loopt prettiger door.

Voorbeeld:
Ik rij de weg op, ipv ik rijd de weg op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
En waarom zeggen we dan niet 'jij hou van mij'?
Je hebt hier te maken met het verschijnsel hypercorrectie. Immers bij de eerste persoon enkelvoud spreekt men geen t uit aan het eind van het werkwoord. Bij de tweede en derde persoon enkelvoud spreekt men wel de t uit. Dus ik loop en jij loopt en hij loopt.
Omdat men gewend is die t niet uit te spreken gaat men hem ook weglaten daat waar hij wel hoort te klinken. En aangezien ik houd klinkt als ik hout gaat men die t daar ook weglaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het te laten rijmen:

Ik hou van jou
ik blijf je eeuwig trouw
Waarom verlaat je mij nauw,
ach liefste kom toch gauw
Anders geef ik je een houw
met deze bijl in mijn klauw....

Er zijn in de Volendam pop een aantal van dit soort afschuwelijke liedjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Met lange uithalen aan het einde van iedere zin.
Jantje S.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege een heel simpele reden.

Niemand zegt graag ik hout van jou. Maar zo klinkt het wel als je zegt ik houd van jou.

Dus wordt het het afgeronde, warmere : Ik hou van jou.

:-))