kan iemand mij wat meer vertellen over de palm?

Ik moet voor natuurkunde een werkstuk maken over oude lengte maten. Maar ik kan bijna niks vinden over de palm! (Info over andere oude maten is natuurlijk ook welkom)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
Heb je hier al gekeken ? : http://wetenschap.infonu.nl/diversen/157549-oude-nederlandse-lengtematen.html
Erna55
8 jaar geleden
Oude eenheden : http://www.megawetenschap.nl/eenheden.html

Het beste antwoord

de lengte van de palm is verschillend:

de kleine palm is ongeveer 3 cm
de grote palm is ongeveer 9,6 cm

De lengte van de grote palm s vervangen door de decimeter, 10 cm

Hieronder in de links vindt je meer info

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je uit de links kunt halen, is dat er vroeger met handen en voeten gemeten werd. Duim, palm voet etc, doordat iedereen verschillende ,maten van duimen voeten etc heeft is men overgestapt naar het metrieke stelsel.

Toegevoegd na 37 minuten:
De span is de maat tussen de punt van je duim en je pink als je hand helemaal spreidt de lengte is ongeveer 22 cm

zie de 4e link
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Een kubieke palm melk gaarne!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klinkt goed @ MrTomaat
Ik vind het wel leuk die oude maten, ook de oppervlakte maten om grond aan te geven, een morgen, of een dagwerk, genoemd naar de oppervlakte die een arbeider in dat dagdeel kon omspitten. Denk dat het bij mij een kleine morgen zou zijn........
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Al lijkt mij het minder handig uitleggen, 2 palm lang, 3 el breed, heeft voor mij toch andere lengtematen dan voor een ander?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt @crea, daarom is men ook overgestapt naar het metrieke stelsel.
Als meerdere mensen aan een project werken en ieder meet met z'n eigen duim, gaat het uiteindelijk niet passen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je misschien ook iets over een span

Andere antwoorden (1)

Vroeger maten de mensen met handen en voeten. Zo is de el de afstand van het topje van de middelvinger tot aan de elleboog. En ook andere lichaamsdelen waren goed te gebruiken om te meten: de span als de afstand tussen de top van de duim en die van de pink bij gespreide vingers, de voet, en de vadem als de afstand tussen de toppen van de middelvingers bij wijd uitgespreide armen.
En dan had je ook nog de palm, welke maat werd afgeleid uit de handpalm: het gedeelte van de hand tussen pols en vingers, de binnenvlakte van de hand. De maat kwam gemiddeld overeen met 8 centimeter. Een palm werd in die tijd gelijkgesteld aan vier duimen.

Toen in 1820 vanwege de invoering van de IJkwet (1816) de metrieke tiendelige maten werden vastgesteld bleef men er de oude benamingen voor gebruiken, maar veranderde de maat in een standaard: 1 centimeter was een duim, 1 meter was een el, 10 centimeter was een palm. Een el was dus gelijk aan tien palmen. Dit werd gebruikt tot 1870.

De duim en de el hebben tegenwoordig nog steeds de betekenis van 2,5 en 69 centimeter. Maar de palm is als Nederlandse lengtemaat geheel vergeten.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks